Mer stöd för användning av artificiell intelligens på Utbildningsstyrelsens webbplats – AI-kompetens främjas även i fortsättningen genom samarbete

På Utbildningsstyrelsens webbplats finns nu ännu mer stödmaterial för främjandet av AI-kompetens inom småbarnspedagogik och utbildning. Utbildningsstyrelsen kartlägger även med en enkät lärarnas behov av stöd när det kommer till artificiell intelligens.

Digitaliseringen framskrider i olika takt i skolorna

Det finns fortsättningsvis stora skillnader mellan lärare och skolor när det gäller användningen av digitala apparater i undervisningen i Finland. En central utmaning när det gäller att etablera användningen av digital teknik i undervisningen är lärarnas kompetens i digital pedagogik. Det här framgår av en forskningsöversikt som Utbildningsstyrelsen beställt av Jyväskylä universitet. I översikten har forskarna satt sig in i de undersökningar som gjorts om digitaliseringen inom undervisningen och dess effekter.

Lagändringar träder i kraft i augusti: enhetliga regler för användningen av mobiltelefoner i skolorna

Riksdagen har den 29 april 2025 godkänt lagändringar som gäller användningen av mobiltelefoner och andra mobila enheter under lektionerna inom den grundläggande utbildningen. Lagen ska ännu stadfästas av presidenten. Den reviderade lagen om grundläggande utbildning träder i kraft den 1 augusti 2025.

Rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har publicerats

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har publicerat nationella rekommendationer för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning samt inom det fria bildningsarbetet. Materialet har utarbetats för att stärka AI-kunnigheten och stödja säker och ansvarsfull användning av artificiell intelligens.

Nya examensdelar för digitalisering och grön omställning stöder yrkesutbildningen i att främja förändringarna i arbetslivet

I grunderna för yrkes- och specialyrkesexamina införs nya, valbara examensdelar som ska bidra till att utveckla det kunnande som den gröna och digitala omställningen kräver. De här examensdelarna ingår redan i några av de nya grunderna för yrkes- och specialyrkesexamina och kommer att föras in i resten av examensgrunderna fram till slutet av år 2027. Samtidigt utökas också valbarheten i examina i övrigt.

Stor ökning i användningen av MPASSid-identifieringstjänsten som underlättar skolornas vardag

Användningen av Utbildningsstyrelsens identifieringstjänst MPASSid har fördubblats på några år: år 2024 slogs ett nytt rekord med 30 miljoner MPASSid-inloggningar. Som mest var antalet inloggningar nästan 200 000 per dag.

Tryggare användning av digitala apparater för alla barn och unga – Utbildningsstyrelsens Cygnaeus-pris tilldelades Lovisa stads projekt Digipolku

Cygnaeus-priset år 2024 beviljades Lovisa stads projekt för en digital lärstig, Digipolku. Den här gången låg fokus på inspirerande idéer och lösningar för att främja barns och ungas digitala välbefinnande och gemenskap. Vinnaren utsågs av Kirsti Lonka, professor i pedagogisk psykologi vid Helsingfors universitet, och äldre konstapel Daniel Kalejaiye vid polisen i Kuopio. Priset delades ut under Educa-mässan 2025 av Jarkko Niiranen, direktör vid Utbildningsstyrelsen.

Vad innebär mobilförbudet inom den grundläggande utbildningen och hur framskrider förslaget?

Regeringen har lämnat ett förslag till riksdagen om begränsning av användningen av telefoner och andra mobila enheter i skolorna. Riksdagen behandlar förslaget under vårvintern och gör eventuella ändringar och preciseringar. Vid Utbildningsstyrelsen förbereder vi oss på att publicera uppdaterade anvisningar för skolornas ordningsregler och användningen av mobila enheter så fort som möjligt under våren efter att riksdagen har godkänt lagen.

Det centrala innehållet i materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har lagts ut på utlåtande 17.1.2025

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen ber sina intressegrupper ge utlåtande om det centrala innehållet i materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. Utlåtanden kan ges 17.1–7.2.2025. Hela materialet publiceras våren 2025.

Rekommendationer för barns och ungas användning av digitala enheter på fritiden tas fram – THL och UBS bildar expertnätverk för samarbete

Det gemensamma målet för Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Utbildningsstyrelsen (UBS) är att hitta balanserade metoder för att förebygga skadeverkningar orsakade av digitala enheter och digitalt innehåll samt skapa rekommendationer för fritiden som beaktar välfärds- och säkerhetsaspekterna. Detta kräver en gemensam diskussion och förståelse för fenomenet samt konkreta metoder.
Visar 1-10/45