Kunnandet hos unga med invandrarbakgrund i PISA 2022-undersökningen

Stödet för lärande och skolgång revideras – Utbildningsstyrelsen uppdaterar läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen

Stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen kommer att reformeras. Riksdagen fattar beslut om revideringen av lagstiftningen under hösten 2024. Som en följd av ändringen av lagen om grundläggande utbildning uppdaterar Utbildningsstyrelsen grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. De lokala läroplanerna ska uppdateras i enlighet med grunderna före augusti 2025. 

Stödet för lärande förnyas på alla utbildningsstadier

Syftet med statsminister Petteri Orpos regeringsprogram är att förtydliga, precisera och förenhetliga de stödformer som eleven får så att stödåtgärderna är enhetliga från småbarnspedagogiken till andra stadiet. En central utgångspunkt är att flytta tyngdpunkten i stödet till tidigt stöd i rätt tid.

Ett nytt läsår inleds i skolorna och läroanstalterna för nästan en miljon barn och unga

Nästan en miljon barn och unga börjar i skolan eller återvänder till sina studier inom den grundläggande utbildningen, i gymnasierna och i yrkesläroanstalterna den här hösten. Årskullarna med barn och...

Ungdomar i Finland bland de bästa i världen i PISA 2022-undersökningens delområde för kreativt tänkande

OECD:n PISA 2022 -tutkimuksen luovan ajattelun osuuden tulokset julkaistiin 18.6.2024. Tutkimuksessa selvitettiin, miten 15-vuotiaat nuoret eri maissa osaavat tuottaa erilaisia ratkaisuja arkipäivän ongelmatilanteissa. Suomessa nuorten luovan ajattelun osaaminen on korkeatasoista, ja erityisesti tytöt ovat luovan ajattelun huippuja.

Grunderna för läroplanen för B1-språket har reviderats – en timme mer tid att undervisa och lära sig språk i skolorna

Utbildningsstyrelsen har publicerat de reviderade grunderna för läroplanen för B1-språket. Grunderna tas i bruk i skolorna 1.8.2024. Efter detta datum studerar eleverna i den grundläggande utbildningen enligt de nya grunderna för läroplanen för B1-språket och den nya timfördelningen som träder i kraft samtidigt. B1-språk i den grundläggande utbildningen är finska eller svenska som det andra inhemska språket och främmande språk. I fortsättningen bekantar man sig med den finlandssvenska och svenska språkliga miljön och kulturen samt de nordiska länderna i undervisningen i B1-svenska redan i årskurs 6.

Eurydice-rapport: Flest undervisningstimmar i modersmål och matematik i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen i hela Europa 

Obligatoriska läroämnen för läropliktiga elever och studerande i alla länder i Europa är bland annat modersmål, matematik och naturvetenskap. Uppgifterna framgår av en rapport som publicerats av Europeiska kommissionens nätverk Eurydice.

Ändringarna i läroplansgrunderna som gäller skolfrånvaro trädde i kraft i början av augusti – Utbildningsstyrelsen stöder verkställandet av ändringarna med utbildningar och stödmaterial

Utbildningsstyrelsen ordnar avgiftsfri fortbildning för lärare, rektorer och övrig personal inom den grundläggande utbildningen till stöd för verkställandet av ändringarna i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen som gäller stärkande av skolnärvaro och systematisk uppföljning och ingripande vid frånvaro. Fortbildningen genomförs i slutet av 2023. Det lokala arbetet med att utveckla förebyggande av frånvaro understöds även med ett statligt specialunderstöd och med en ny webbplatshelhet.

Nu är det möjligt att använda informationsresursen Koski inom den grundläggande konstundervisningen – lättare att identifiera och erkänna kunnande som förvärvats inom undervisningen

Anordnarna av grundläggande konstundervisning kan i fortsättningen föra in elevernas studieprestationer i den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning Koski som administreras av Utbildningsstyrelsen. Tjänsten innehåller uppgifter om enskilda studerandes studierätter, studieprestationer och avlagda examina.

Digital kompetens bör utvecklas systematiskt inom småbarnspedagogiken och utbildningen 

Eftersom diskussionen om effekterna av digitalisering omfattar många olika deltagare, skulle det vara bra att precisera vad man avser och förstår med digitalisering i olika sammanhang. Syftet med användningen av digitala apparater och tjänster i skolorna är alltid att främja lärandet.
Visar 1-10/32