Två miljoner euro till Erasmus+ -projekt som utvecklar digitaliseringen inom högskoleutbildningen

Höstens ansökningsomgång inom ramen för Erasmus+ var en del av Europeiska unionens åtgärder för att stödja återhämtningen från coronakrisen. Tyngdpunkten för ansökan om finansiering som gällde...

Inresor till Finland underlättas från EU- och Schengenländerna från och med den 21 juni

Inresor till Finland underlättas från EU- och Schengenländerna från och med den 21 juni

Erasmus Mundus -magisterprogrammen ökar kapaciteten för finländska högskolor att delta i internationella gemensamma examensprogram.

Euroopan komissio on myöntänyt rahoitusta Erasmus Mundus -toiminnon hankkeille. Erasmus Mundus -maisteriohjelmat ovat korkeatasoisia useamman korkeakoulun järjestämiä kansainvälisiä yhteistutkinto-ohjelmia. Ohjelmien kautta kehitetään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, innovatiivisuutta ja kansainvälistymistä.

Nya rekommendationer påskyndar studerandemobiliteten vid högskolorna

Högskolorna har tillsammans med intressentgrupper inom högskoleutbildningen utarbetat rekommendationer för att öka den internationella mobiliteten. Rekommendationerna gäller särskilt utlandsperioder som ingår i högskoleexamen. Tydliga mål ställs upp för att öka studerandemobiliteten både nationellt och för varje enskild högskola.

Erasmus+-projekt som leddes från Uleåborg utnyttjade en chattbot för att personifiera högskolestuderandenas lärupplevelse

Ibland kan det vara utmanande att beakta studerandes individuella inlärningsstilar i universitetsvärlden. I projektet ChatLearn som koordinerades av Uleåborgs universitet utvecklades en lösning där undervisningen personifierades med hjälp av en undervisningschattbot. I projektet, som finansierades genom Erasmus+-programmet, deltog förutom Uleåborg även universiteten i Wien, Milano och Reykjavik.

Rekordintresse för Erasmus+-samarbetspartnerskap inom högskolesektorn

Antalet ansökningar ökade betydligt Ansökningstiden gick ut 5.3.2025 och cirka 40 procent fler ansökningar inkom än året innan. 49 av ansökningarna var för 400 000 euro och 13 var för 250 000 euro...

Erasmus+ utvecklar lärarutbildningen – Finland deltar i vart tredje projekt som finansierats i Europa

Finska organisationer hade framgång i ansökningsomgången för Erasmus+-lärarakademier 2024. Totalt beviljades 17 projekt finansiering runtom i Europa, varav åtta inkluderar finländska aktörer som partnerorganisationer. De finländska organisationerna tilldelades sammanlagt 1,5 miljoner euro av den totala budgeten på 22,5 miljoner euro.

En gemensam europeisk riktning och stöd i vardagen

De europeiska nätverken och insatserna inom utbildnings- och ungdomssektorn EPALE – Europeisk plattform för vuxnas lärande, European School Education Platform/eTwinning, Europass, Euroguidance och Eurodesk stöder målen för och genomförandet av Erasmus+ och Europeiska solidaritetskåren. I år firar alla de här insatserna jubileum.

Inkludering i högskolornas internationalisering - erfarenheter från Inclusion ACAdemy och vägar till praktisk utveckling

Utbildningshelheten Inclusion ACAdemy gav finländska högskolor möjlighet att fördjupa sig i inkluderande internationalisering och utbyta erfarenheter med internationella kollegor. Leena Mattila från Jyväskylä universitet och Tiina Piipponen från yrkeshögskolan Metropolia berättar om sina erfarenheter från Inclusion ACAdemy och från nätverksträffen Delaktighet i högskolornas internationalisering.

Antalet perioder utomlands för högskolestuderande når inte upp till nivån under tidigare rekordår – utvecklingen inom mobilitet ser olika ut i yrkeshögskolorna och universiteten

År 2023 genomförde högskolestuderande totalt lite fler än 10 000 perioder utomlands när man inkluderar såväl långvariga som kortvariga perioder. Det totala antalet perioder utomlands ökade med 21 procent, eller 1 750 perioder, jämfört med förra året. Uppgifterna framgår av statistiktjänsten Vipunen.
Visar 1-10/84