Med hjälp av språkpasset bedömer eleven de egna språkkunskaperna och kunskaperna och färdigheterna som anknyter till språklig och kulturell mångfald. I språkpasset sammanställer eleven med hjälp av självvärderingslistorna och språkbiografin information om
- kunskaperna i de språk som hen använder och studerar
- utvecklingen av kommunikationsförmåga
- erfarenhet, kunskap och färdigheter som anknyter till språklig och kulturell mångfald
- sina färdigheter för språkstudier
- målen för att lära sig språk.
Språkpassets delar i årskurs 7–9
A Jag och mina språk
B Språk som jag använder hemma
C Mina språk i skolan
D Språk som jag lär mig i skolan
E Språk som jag använder på fritiden
F Det här vet jag om olika språk, länder och kulturer
G Det här vet jag om språklig och kulturell mångfald
H Mål för språkstudierna och lärandet
I Min egen bedömning av mina språkkunskaper
J Övriga intyg över mina språkkunskaper