Fyrklöver-modellen
Syftet med handboken för Fyrklöver-modellen är att stöda anordnaren av grundläggande konstundervisning vid kvalitetsutvecklingen av verksamheten. Materialet baserar sig på grunderna för läroplanen för den allmänna och fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning som fastställdes 2017 och riktar sig till utbildningsanordnare och läroanstalter som arrangerar grundläggande konstundervisning inom arkitektur, bildkonst, slöjd, mediakonst, musik, ordkonst, cirkuskonst, dans och teaterkonst.
Fyrklöver-modellen är ett verktyg för läroanstalter och utbildningsanordnare inom den grundläggande konstundervisningen för att utvärdera, utveckla, tydliggöra och stärka sin roll i kvalitetsarbetet inom den egna verksamheten. Handboken stöder det långsiktiga och målmedvetna pedagogiska arbetet inom konstområdet. Materialet kan stöda vid arbetet med den lokala läroplanen, utvecklingen av utbudet av undervisningen och vid läsårsplaneringen.