Lärarna och rektorerna år 2019
Lärarsituationen inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen presenteras här utgående från den situation som gällde 1.9.2019. Alla skolor och läroanstalter svarade inte på Statistikcentralens förfrågan år 2019 och statistiken är inte heltäckande. Redan år 2016 var svarsprocenten betydligt lägre än under tidigare insamlingar av lärarstatistik och tyvärr har svarsandelen minskat ytterligare år 2019.
Lärarnas formella behörighet i Finland ligger sedan länge på en hög nivå och det här är en framgångsfaktor för utbildningen. Dessutom har lärarnas rörlighet inte konstaterats vara särskilt stor i jämförelse med andra yrken och det här beror säkert till stor del på att den största delen av lärarna är nöjda med sitt arbete. Att lärarna trivs i arbetet och upplever att deras yrke uppskattas i samhället inverkar på hur länge de vill stanna kvar som lärare, men också indirekt på hur studerande söker sig till lärarutbildningen och nyutexaminerade söker sig till lärartjänster.
Totalt var 90,6 procent av alla rektorer och lärare i de svenskspråkiga skolorna formellt behöriga för sin uppgift år 2019. I hela landet var upp till 95,1 procent av rektorerna och lärarna behöriga. Andelen var den samma ifråga om rektorer och lärare i huvudsyssla och skillnaden var omkring 5 procentenheter beroende på undervisningsspråk. Störst var skillnaderna, som framgår av diagrammet, framför allt i fråga om klasslärarna och lärarna inom förskoleundervisningen, specialklass- och speciallärarna samt timlärarna i huvudsyssla.
Diagram: Den procentuella andelen formellt behöriga rektorer och lärare inom den grundläggande utbildningen enligt tjänstetyp och undervisningsspråk år 2019.
Svarsprocenten i hela landet 2019: grundläggande utbildning 49,2 %. Svarsprocenten inom den svenskspråkiga utbildningen 2019: grundläggande utbildning 40,3 %.
Källa: Statistikcentralen - Vipunen - utbildningsförvaltningens statistiktjänst.
Av alla lektorer och timlärare i huvudsyssla var 91,8 procent formellt behöriga i de svenskspråkiga skolorna och i de finskspråkiga skolorna var 96,3 procent behöriga. Då man beaktar de ämnen som läraren huvudsakligen undervisar i finns det en skillnad i behörighet beroende på undervisningsspråk, men också beroende på undervisningsämne.
Inom den svenskspråkiga utbildningen var en stor del av lektorerna och timlärarna i huvudsyssla i de största undervisningsämnena behöriga. Alla lärare som svarade på enkäten och hade antingen modersmål och litteratur (svenska) eller det andra inhemska språket finska som sina huvudsakliga undervisningsämnen var behöriga och i matematik var 91,9 procent behöriga. Av lärarna i matematik och naturvetenskapliga ämnen (fysik, kemi, geografi, biologi, miljö- och naturvetenskaper) var 90,6 procent behöriga. Andelen behöriga i till exempel fysik och historia var lägre år 2019 än år 2016 trots att behörigheten totalt sett har ökat en aning bland lektorerna och timlärarna i huvudsyssla.
Tabell: Antal och andel formellt behöriga lektorer och timlärare i huvudsyssla inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen enligt det huvudsakliga undervisningsämnet år 2019.
Inom den finskspråkiga utbildningen var andelen behöriga lektorer och timlärare i huvudsyssla i engelska, det andra inhemska språket svenska och modersmål och litteratur (finska) omkring 98 procent, medan behörigheten i matematik var en aning lägre (96,4 %). Av lärarna i matematik och naturvetenskapliga ämnen (fysik, kemi, geografi, biologi, miljö- och naturvetenskaper) var 97,2 procent behöriga.
Att samtidigt betrakta ämneslärarsituationen inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ger en tydligare helhetsbild. Enligt statistiken för lektorer och timlärare i huvudsyssla inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen år 2019 framkommer att behörigheten totalt sett var lägst i till exempel fysik, elev- och studiehandledning, musik och bildkonst, eftersom andelen behöriga i de här ämnena var 79–83 procent. Speciellt bör man här lägga märke till den låga behörighetsgraden bland elev- och studiehandledarna, eftersom man i dagsläget dessutom kan se ett ökat behov av studiehandledning och handledningskompetens till följd av aktuella reformer både inom yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen, men också till följd av satsningar på kontinuerligt lärande och den utvidgade läroplikten.
Andelen formellt behöriga rektorer och lärare i huvudsyssla inom den svenskspråkiga utbildningen var 91,0 procent (finskspråkig utbildning 95,5 %), men behörigheten varierade beroende på landskap. I Österbotten var 95,7 procent av de som deltog i den statistiska insamlingen behöriga, i Nyland 88,6 procent och i Egentliga Finland 89,0 procent. Inom den finskspråkiga utbildningen var Österbotten (91,4 %) och Nyland (92,9 %) de landskap som hade lägst andel behöriga.
Diagram: Den procentuella andelen formellt behöriga rektorer och lärare i huvudsyssla inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen enligt landskap år 2019.
Svarsprocenten inom den svenskspråkiga utbildningen 2019: grundläggande utbildning 40,3 %.
Källa: Statistikcentralen - Vipunen - utbildningsförvaltningens statistiktjänst.
Inom den svenskspråkiga utbildningen var totalt 90,9 procent av klasslärarna och lärarna inom förskoleundervisningen behöriga för sin uppgift. Den största andelen behöriga klasslärare och lärare inom förskoleundervisningen, om man bortser från områden med mycket få lärare som undervisar på svenska, fanns i Österbotten (97,2 %). I Nyland och Egentliga Finland var omkring 87 procent behöriga. Det här kan ställas i relation till att andelen behöriga var omkring 80 procent i Nyland och Egentliga Finland år 2016. De lärare inom förskoleundervisningen, som undervisade i en skola inom den grundläggande utbildningen och som svarade på enkäten 2019 var endast 7 till antalet – alla var behöriga.
Behörighetssituationen för klasslärarna och lärarna inom förskoleundervisningen var betydligt bättre i de finskspråkiga än i de svenskspråkiga skolorna (totalt en skillnad på 5,6 procentenheter). Inom den finskspråkiga utbildningen var 96,5 procent behöriga för sin uppgift och den lägsta behörighetsgraden regionalt sett fanns i Österbotten och Nyland där andelen behöriga var mellan 92 och 94 procent.
Skillnaderna mellan landskapen när det gäller lektorernas behörighet är betydligt mindre och totalt sett var andelen behöriga 96,1 procent inom den svenskspråkiga utbildningen (finskspråkig utbildning 97,5 %). Både i Österbotten och i Nyland var 96 procent av lektorerna behöriga och i Egentliga Finland hela 97 procent. Andelen behöriga lektorer ökade kontinuerligt under perioden 2010–2016, men i insamlingen år 2019 var situationen i stort sett oförändrad från år 2016 (endast en liten minskning på 0,2 procentenheter).
Andelen formellt behöriga specialklasslärare och speciallärare inom den svenskspråkiga utbildningen var 85,1 procent (finskspråkig utbildning 90,6 %). Inom den svenskspråkiga utbildningen var nästan alla de specialklasslärare och speciallärare som svarade på enkäten i Österbotten år 2019 behöriga. I Nyland var behörighetsgraden betydligt lägre (77,9 %) och skillnaden mellan landskapen var ungefär den samma som i insamlingen år 2016. Också inom den finskspråkiga utbildningen hade Nyland den lägsta andelen behöriga (83,7 %).
Tabell: Antal och andel formellt behöriga klasslärare och lärare inom förskoleundervisningen, lektorer samt specialklass- och speciallärare inom den svenskspråkiga grundläggande utbildningen enligt landskap år 2019.
Åldersfördelningen inom lärarkåren har betydelse för skolans långsiktiga utveckling. De äldre lärarna har en yrkeskompetens som baserar sig på en lång arbetserfarenhet, medan de yngre lärarna har en utbildning som utgår från den senaste kunskapen och forskningen. Att följa upp åldersfördelningen bland lärarna är också en central åtgärd för att undvika lärarbrist och förbereda sig för de framtida behoven. Om åldersstrukturen tyder på att många lärare i ett visst ämne eller en viss tjänstetyp närmar sig pensionsåldern är det av stor betydelse att man reagerar i tid – hur stor andel av lärarna som till exempel är 50 år eller äldre är därför en viktig signal. En ganska jämn åldersstruktur betyder också att pensionsavgången blir jämnare.
Åldersstrukturen för rektorerna och lärarna inom den grundläggande utbildningen visar, liksom i tidigare kartläggningar, att de svenskspråkiga skolorna har en yngre lärarkår och en något jämnare åldersfördelning än de finskspråkiga skolorna. Av alla rektorer och lärare som deltog i insamlingen och som undervisade på svenska var 30,8 procent under 40 år, medan 33,5 procent var i ålderskategorin 40–49 år och 35,7 procent var 50 år eller äldre. I de finskspråkiga skolorna var 26,3 procent under 40 år, medan 32,9 procent var 40–49 år och resten eller 40,8 procent var 50 år eller äldre. Rektorerna och lärarna som var 50 år eller äldre utgjorde den största gruppen och lärarkåren har blivit äldre både inom den svenskspråkiga utbildningen och i hela landet.
Åldersfördelningen visar att framför allt rektorerna var 50 år eller äldre (49,0 %). Men också de största grupperna av lektorerna (38,0 %) samt klasslärarna och lärarna inom förskoleundervisningen (35,7 %) fanns i samma kategori och andelen som är över 50 år har ökat med omkring 5 procentenheter i de svenskspråkiga skolorna sedan år 2016. Samtidigt har andelen rektorer samt specialklasslärare och speciallärare i samma ålderskategori minskat något under samma tidsperiod. Andelen rektorer och lärare i huvudsyssla som är 50 år eller äldre ökade nationellt med 1,9 procentenheter mellan åren 2016 och 2019 (från 38,6 % till 40,5 %) och i de svenskspråkiga skolorna med 2,4 procentenheter (från 33,4 % till 35,8 %).
Tabell: Andelen rektorer och lärare i huvudsyssla inom den grundläggande utbildningen som är 50 år eller äldre enligt tjänstetyp och undervisningsspråk åren 2016 och 2019.
Både internationellt och i Finland har man redan tidigare kunnat konstatera att det speciellt i de lägre årskurserna är vanligast med kvinnliga lärare. Med en jämnare könsfördelning skulle skolorna tydligare förmedla betydelsen av jämställdhet. Ingenting tyder ändå i nuläget på en jämnare könsfördelning bland lärarna i framtiden. Den största delen av sökande och antagna till både klasslärarutbildningen och utbildningen för lärare inom småbarnspedagogiken är kvinnor. De senaste åren har omkring 60–70% av de sökande och av de antagna till utbildningen för klasslärare och rentav 80–90 % av de sökande och antagna till utbildningen för lärare inom småbarnspedagogiken varit kvinnor.
Inom den grundläggande utbildningen är majoriteten av lärarna kvinnor och situationen är som helhet i stort sett den samma både i skolor med svenska som undervisningsspråk och i hela landet. Enligt uppgifterna för år 2019 var 78,5 procent av lärarna i de svenskspråkiga skolorna kvinnor, medan den motsvarande andelen år 2016 var 77,3 procent. I hela landet var de kvinnliga lärarnas andel i stort sett lika stor (77,7 %) år 2019. Inom de flesta tjänstetyperna har andelen kvinnor ökat sedan år 2016, förutom i fråga om specialklasslärarna och speciallärarna (andelen har minskat med 2 procentenheter) och timlärarna i huvudsyssla (minskning med 7 procentenheter).
Från och med år 2016 ordnas klasslärarutbildning på svenska både vid Åbo Akademi och vid Helsingfors universitet. Av statistiken från den gemensamma ansökan till högskolor framgår att de sökande till svenskspråkig klasslärarutbildning de senaste åren har varit omkring 330–370 och omkring 25–35 procent av de sökande har antagits. Andelen antagna av de sökande var 32 procent år 2020. Det att både Åbo Akademi och Helsingfors universitet numera ordnar klasslärarutbildning innebär att antalet sökande, men framför allt antalet antagna, har ökat och de senaste åren har det varit en aning lättare att komma in till en svenskspråkig klasslärarutbildning. Det är lättare att komma in på en klasslärarutbildning på svenska än på finska där endast omkring 15 procent av de sökande antas.
Lärarna deltagande i fortbildning (2018)
För att få en bild av hur ofta och i vilken omfattning som lärarna deltar i olika typer av fortbildning och vidareutbildning har Statistikcentralen samlat in uppgifter om lärarnas fortbildningsaktiviteter. I insamlingen framgår deltagande i examensinriktad utbildning, utbildning som ger behörighet eller specialkompetens, personalutbildning som arrangeras av arbetsgivaren, utbildning som upprätthåller och kompletterar yrkeskompetensen och dessutom expertutbyte i Finland eller utomlands.
Nationellt sett deltog 88 procent av de lärare inom den grundläggande utbildningen som deltog i enkäten i fortbildning år 2018. I de skolor som har svenska som undervisningsspråk var lärarnas fortbildningsaktivitet endast 80 procent. Skillnaden i aktivitet mellan de svenskspråkiga och finskspråkiga skolorna var till och med 8 procentenheter. Att lärarna i de finskspråkiga läroanstalterna oftare deltog i fortbildning än lärarna i de svenskspråkiga läroanstalterna gäller inte bara den grundläggande utbildningen utan också gymnasieutbildningen och den fria bildningen, men med undantag av yrkeslärarna på andra stadiet. Mest aktiva inom den grundläggande utbildningen var rektorerna både inom den svensk- och finskspråkiga utbildningen – i hela landet deltog 94 procent av rektorerna i fortbildning och 88 procent av rektorerna i de svenskspråkiga skolorna deltog i fortbildning år 2018.
Tabell: Andelen lärare inom den grundläggande utbildningen som hade deltagit i fortbildning eller expertutbyte åren 2012, 2015 och 2018 enligt undervisningsspråk.
I de skolor som har svenska som undervisningsspråk var lärarnas fortbildningsaktivitet till och med 89 procent år 2012, men endast 69 procent år 2015. Minskningen från 2012 till 2015 var mycket stor, vilket var speciellt förvånande eftersom det år 2015 erbjöds stora mängder fortbildning i och med utarbetandet och implementeringen av de nya läroplansgrunderna. Mellan åren 2015 och 2018 har aktiviteten ändå ökat märkbart igen.
Diagram: Andelen lärare inom den grundläggande utbildningen som hade deltagit i fortbildning eller expertutbyte åren 2012, 2015 och 2018 enligt undervisningsspråk.
Svarsprocenten inom den svenskspråkiga utbildningen 2019: grundläggande utbildning 40,3 %.
Källa: Statistikcentralen - Vipunen - utbildningsförvaltningens statistiktjänst.
Med ett dagsverke avser man en arbetsinsats som motsvarar minst 6 timmar och tillfällen som var kortare än 3 timmar beaktades överhuvudtaget inte i insamlingen. Inom den grundläggande utbildningen använde lärarna mest tid på fortbildning som hade som målsättning att uppdatera och komplettera yrkeskompetensen, det vill säga sådan fortbildning som man ofta använder sin egen fritid till och/eller sådan fortbildning som ordnas av ämnesföreningar eller fortbildning som finansieras av staten eller regionförvaltningsverket. Näst mest tid använde lärarna inom den grundläggande utbildningen på behörighetsgivande fortbildning.
Fördelningen av den använda tiden för fortbildning visar att 36 procent av tiden var fortbildning för att uppdatera och komplettera kunnandet, 26 procent var behörighetsgivande utbildning som till exempel pedagogiska studier, 24 procent av fortbildningsdagarna var personalutbildning som har anordnats av arbetsgivare, 13 procent var examensinriktad utbildning och examensdelar och resten var expertutbyte.
För drygt 30 procent av lärarna inom den grundläggande utbildningen hade en individuell utbildnings- och utvecklingsplan utarbetats och fastställts år 2018, vilket är en stor minskning sedan år 2015 då andelen var 39 procent. (Kola-Torvinen & Kumpulainen 2020)
Opettajat ja rehtorit Suomessa 2019: Esi- ja perusopetuksen opettajat
Lärarna och rektorerna i Finland 2019. Lärarbehovet nu och i framtiden
Opettajat ja rehtorit Suomessa 2019: Esi- ja perusopetuksen opetusryhmät
Opettajat ja rehtorit Suomessa 2019: Hakeminen opettajankoulutukseen