Totalt 12 utbildningsanordnare erbjöd svenskspråkig yrkesutbildning i 13 läroanstalter år 2020 (inkl. Åland som inte ingår i tabellen). Antalet har minskat år för år och de största minskningarna skedde mellan åren 2007 och 2011. Alla dessa 13 läroanstalter ordnade svenskspråkiga yrkesutbildning för en yrkesinriktad grundexamen år 2020. Alla erbjöd inte utbildning för yrkesexamen och specialyrkesexamen, men samtidigt erbjöds dessa utbildningar i några fall av helt andra läroanstalter – utbildning för yrkesexamen erbjöds av 10 läroanstalter och specialyrkesexamen av 5 läroanstalter.
Anordnartillstånd kan efter ansökan beviljas en kommun, samkommun, registrerad sammanslutning eller stiftelse. Av de 12 utbildningsanordnarna är 2 samkommuner, 3 enskilda kommuner och 6 privata som aktiebolag och föreningar. En av utbildningsanordnarna är Ålands gymnasium, som är en myndighet underställd Ålands Landskapsregering. Ålands gymnasium upprätthåller undervisning i Ålands lyceum och Ålands yrkesgymnasium (grundläggande yrkesutbildning).
Enligt lagen om yrkesutbildning (531/2017) är huvudregeln att läroanstaltens undervisningsspråk inom yrkesutbildningen är antingen finska, svenska eller samiska och i en tvåspråkig läroanstalt, finska och svenska. I anordnartillståndet anges utbildningsanordnarens undervisnings- och examensspråk. De svenskspråkiga anordnarna är sex och de svenskspråkiga läroanstalterna är sju. Därtill fanns det år 2020 fem anordnare som var tvåspråkiga och ordnade utbildning för examen på svenska och finska (mera om anordnartillstånden i Vipunen).
I nationellt perspektiv är de svenskspråkiga utbildningsanordnarna medelstora eller små. Föreningen för fria kristliga folkhögskolan och Folkhälsan utbildning är i det här sammanhanget relativt små utbildningsanordnare, med en eller ett par yrkesutbildande linjer, som ett komplement till annan verksamhet, medan andra privata anordnare (Axxell utbildning, Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen) och samkommunerna (Optima samkommun och Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur) är något större anordnare på svenska.
Utbildningsanordnarna varierar mycket till sin storlek, men i tabellen framgår endast de studerande som avlägger sin examen på svenska, oberoende av läroanstaltens undervisningsspråk. En del av anordnarna har därtill ett stort antal studerande som avlägger sin examen på främst finska och engelska. I de svenskspråkiga läroanstalterna fanns 7 200 studerande för yrkesinriktade grundexamina år 2020 och därtill studerade drygt 600 på svenska i en tvåspråkig läroanstalt. Flest studerande hade Axxell och därefter Yrkesakademin i Österbotten (YA), yrkesinstitutet Prakticum och Optima – alla fyra hade flera än tusen studerande. De minsta svenskspråkiga läroanstalterna hade 20–70 studerande nämligen Solvalla yrkesinstitut, Norrvalla folkhögskola och Fria kristliga folkhögskolan. I följande tabell ingår inte Ålands yrkesgymnasium som har omkring 800 studerande årligen.
Uppgifterna, som är hämtade från informationstjänsten Koski, baserar sig på vad utbildningsanordnarna själva har uppgett och uppdateras regelbundet till Vipunen. I tabellen ingår både de som studerar för hela examen och de som studerar för en del eller delar av examen.
Tabell: Antal läroanstalter och studerande inom den svenskspråkiga yrkesutbildningen (yrkesinriktad grundexamen) år 2020, enligt region och utbildningsanordnare.
Fyra av utbildningsanordnarna och läroanstalterna hade över 1 000 studerande som studerade för antingen yrkesinriktade grundexamina, yrkesexamina eller specialyrkesexamina på svenska år 2020 – Axxell Utbildning Ab (Axxell) hade 2 592 studerande, Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur (YA) hade 2 418 studerande, Optima samkommun (Optima) hade 1 836 och slutligen Svenska framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab (Prakticum) hade 1 569 studerande. Axxell, Optima och YA hade det största antalet studerande för yrkesexamina och det var också de här läroanstalterna som hade studerande för specialyrkesexamina år 2020. Flest studerande fanns vid läroanstalterna i Österbotten, drygt hälften.
Tabell: Läroanstalterna enligt region och antal studerande inom den svenskspråkiga yrkesutbildningen år 2020 enligt typ av examen.
De svenskspråkiga anordnarna har ofta ett ganska stort uppsamlingsområde i fråga om de studerande och deras verksamhetsområde är därför ofta större än det egna landskapet eller regionen. I en del fall riktar sig utbildningsanordnaren till hela Svenskfinland och är den enda i hela landet som erbjuder utbildning på svenska inom vissa utbildningsområden och i andra fall riktar sig utbildningsanordnarna till ett geografiskt större område så att en utbildning erbjuds på ett ställe i södra Finland och ett i Österbotten.
En av utmaningarna, på grund av den begränsade volymen på svenskt håll, är att koordinera utbildningen och samarbeta i hela Svenskfinland så att också små utbildningsområden finns med i utbildningsutbudet på svenska. Samtidigt bör sådan utbildning, som det finns stor efterfrågan på, erbjudas inom rimliga avstånd. Situationen i Svenskfinland är geografiskt utmanande och det här inverkar också på tillgången på yrkesutbildning i de olika regionerna.