Stamnätsbolaget Fingrid ansvarar för elens effektbalans och nätets operativa verksamhet. Vid störningar i eldistributionen och elbrist bär Fingrid ansvaret för att informera om den operativa verksamheten. De lokala elnätsinnehavarna kopplar loss förbrukningen i enlighet med Fingrids anvisningar, så att elavbrott som förorsakas av elbrist pågår i högst ett par timmar i området i fråga. Fingrid informerar om störningar i eldistributionen på sin webbplats.
Statsrådets förordning om företrädesordning för eldriftsställen som ska ingå i beredskapsplanen trädde i kraft 9.12.2022. Enligt förordningen ska nätinnehavaren i sin beredskapsplan fastställa eldriftsställen av kritisk betydelse och företrädesordning för övriga eldriftsställen med tanke på störningssituationer, situationer med elbrist och krissituationer. I enlighet med förordningen ska nätinnehavaren uppdatera sin beredskapsplan i fråga om eldriftsställen av kritisk betydelse första gången inom en månad efter ikraftträdandet av att denna förordning. I 2 § i förordningen föreskrivs om eldriftsställen av kritisk betydelse. Övriga eldriftsställen ska enligt förordningen kategoriseras i minst tre kategorier. I 3 § 2 mom. i förordningen föreskrivs om eldriftsställen där det får förekomma kortvariga avbrott i tillgången på el. Enligt motiveringspromemorian är eldriftsställen av detta slag bland annat daghem, skolor och läroanstalter, Enligt promemorian avses med ett kortvarigt avbrott ett avbrott på ungefär två timmar.
Kommunerna ska kunna sköta sitt uppdrag och skydda invånarnas välbefinnande trots störningar, hot och risker i den interna och externa verksamhetsmiljön. Kommunernas helhetsmässiga säkerhet hanteras bland annat med hjälp av beredskapsplanering och lokal säkerhetsplanering. Kommunerna och övriga anordnare av småbarnspedagogik och utbildningsanordnare bör förbereda sig på svårigheter förorsakade av eventuella störningar i eldistributionen inom småbarnspedagogiken, i skolorna och vid läroanstalterna. När det gäller de ovan nämnda eldriftsställena är det bra att beakta situationer där läroanstaltens centrala verksamhet även har flyttats utanför den egentliga skolbyggnaden och sådan undervisningsverksamhet där undervisningen äger rum i närmiljön, till exempel på idrottsplatser.
Enligt Kommunförbundets anvisning är det ändamålsenligt för kommunerna att gemensamt kontakta elnätsbolagen och ta reda på hur eldistributionen till olika områden förverkligas vid eventuella avbrott i distributionen. Om man blir tvungen att begränsa eldistributionen på grund av elbrist bör man försäkra sig om att informationsutbytet mellan eldistributörerna och kommunerna fungerar och i mån av möjlighet informera om elavbrotten på förhand, så att kommunen kan förbereda sig på elavbrottens inverkan på serviceproduktionen. Med tanke på informationsförmedlingen och ordnandet av beredskapen kan det finnas ett behov av att bilda regionala samordningsgrupper enligt vad som anses vara ändamålsenligt i de olika områdena.
Övriga anordnare av småbarnspedagogik och utbildningsanordnare bör stärka sitt samarbete med sådana nätverk i det egna området som behandlar i synnerhet eventuella störningar i eldistributionen och beredskap för detta. På detta sätt garanteras informationsförmedlingen både när man har tillgång till förhandsinformation och i akuta situationer. I beredskapsarbetet beaktas nationella, regionala och lokala anvisningarna samt anvisningarna för det egna verksamhetsområdet.
Anordnaren av småbarnspedagogik och utbildningsanordnaren ansvarar för att småbarnspedagogikens verksamhetsställen, skolorna och läroanstalterna har beredskap inför eventuella störningssituationer, såsom elavbrott. Att man övar agerandet i störningssituationer är en förutsättning för att man lyckas agera i en riktig situation. Det är viktigt att alla medlemmar i personalen känner till sin egen roll i störningssituationer och att barnen, eleverna och de studerande har fått anvisningar för och har övat på att agera i eventuella störningssituationer. Det är bra att informera vårdnadshavarna om att man övar agerandet i störningssituationer eller diskuterar störningssituationer som en del av fostran och undervisningen tillsammans med barnen, eleverna och de studerande. På detta vis kan vårdnadshavarna vid behov fortsätta diskussionen hemma med barnet eller den unga, om han eller hon har ytterligare frågor.