Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro
  3. Att följa upp elevernas frånvaro stöder närvaron
  1. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro

Att följa upp elevernas frånvaro stöder närvaron

Teman och utveckling
Grundläggande utbildning
Välbefinnande
Ledning och förvaltning
Samarbete mellan hem och skola
Läroplan
Lärare och pedagogisk personal

På den här sidan

  • Att följa upp elevernas frånvaro stöder närvaron
  • Klassificering av frånvaro och utnyttjande av uppföljningsdata
Dela sida

Att följa upp elevernas frånvaro stöder närvaron

skribent Niina-Kaisa Perälä, verkställande direktör, utbildare

Genom att följa upp elevernas frånvaro på ett enhetligt sätt ger vi eleverna en signal om vikten av att vara närvarande i skolan. 

Du har säkert lagt märke till att skolfrånvaron bland eleverna har ökat under de senaste åren. Liknande observationer har gjorts överallt i Finland och ökad frånvaro rapporteras på olika håll i världen. All frånvaro från skolan, vare sig det är frågan om en kvarts försening eller en frånvaroperiod på flera dagar, innebär förlorad tid i skolan. Det har uppskattats att vi på nationell nivå årligen förlorar skoltid motsvarande cirka 50 miljoner lektioner.

Det är viktigt att vi följer upp och statistikför varje skolfrånvaro på ett enhetligt sätt på nationell nivå, så att vi bättre kan förstå frånvarofenomenet i skolorna och få mer detaljerad information om det. För att kunna stödja elevernas närvaro och minska frånvaron på grupp- och skolnivå är det av stor betydelse att vi förstår de faktorer som påverkar skolnärvaron i vår egen verksamhetsmiljö. Att samla in, analysera och utnyttja frånvarodata hjälper oss att ingripa systematiskt och tillräckligt tidigt i frånvaro. Dessutom hjälper det oss att planera och genomföra bättre förebyggande åtgärder och att följa upp hur verkningsfulla våra åtgärder är på individ- och gruppnivå. Skolfrånvarons omfattning och betydelse för elevernas lärande och välbefinnande bör också diskuteras med vårdnadshavarna redan innan frånvaron medför utmaningar.

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Kort video: Att följa upp frånvaro

På den korta videon får du ta del av varför uppföljning av frånvaro har betydelse, varför vi behöver följa upp frånvaro samt hur eleverna ser på orsaker till att någon är frånvarande och hur man kunde stärka närvaron via tidigt ingripande. På videon för du höra tankar av elever, föräldrar, skolpersonal och sakkunniga kring temat. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.

Det är viktigt att de vuxna som deltar i barnens och de ungas liv tillsammans skapar en verksamhetskultur som stöder skolengagemanget. Vi vuxna bör ta hänsyn till att vi genom vårt eget agerande signalerar till barnen och de unga att skolnärvaro är viktigt. Vår gemensamma uppgift är att i våra skolgemenskaper undanröja hinder som försvårar elevernas lärande, delaktighet och deltagande. Uppdaterad och noggrann information om närvaro och frånvaro är en av nyckelfaktorerna när det gäller att stödja barns och ungas lärande, välbefinnande och skolengagemang.  

Tillbaka upp

Klassificering av frånvaro och utnyttjande av uppföljningsdata

 

Skribent Teea Laiho, regional samordnare, fortbildning inom Engagerande arbete i skolgemenskapen, Nådendal

Undervisnings- och kulturministeriet har gett anvisningar om klassificering av frånvarouppgifter. Genom systematisk uppföljning kan man stödja skolengagemanget både hos enskilda elever och i hela gemenskapen. 

Anvisningar till läraren 

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:

Det är viktigt att man tidigt reagerar på frånvaro, oberoende av orsaken till frånvaron. Frånvaro ska meddelas vårdnadshavaren eller en annan laglig företrädare för eleven så snart som möjligt. 

Genom att systematiskt följa upp frånvaron stöder du elevens närvaro och förebygger frånvaro. Registrera både elevens totala frånvaro och till vilken frånvaroklass frånvaron hör. När du följer den totala frånvaron, kom ihåg de riskgränser för frånvaro som enligt forskningen inverkar negativt på lärande och välbefinnande: en frånvaro på 5–10 procent per termin ökar risken för utmaningar i fråga om välbefinnande och lärande och 20 procent ökar risken betydligt.  

Genom att utnyttja den nationella klassificeringen av frånvaro vid uppföljningen av frånvaro får du en mer exakt bild av elevens skolfrånvaro. Kom också ihåg att vid granskning av frånvaro räknas all frånvaro, även ledighet som har anhållits om på förhand och frånvaro av hälsoskäl. En frånvarande elev är, oberoende av orsaken till frånvaron, borta från skolgemenskapen och nätverket av kamratrelationer samt från undervisningen. 

Enligt den nationella anvisningen ska man vid registrering av elevernas skolfrånvaro använda följande fem huvudklasser: 

  • frånvaro av hälsoskäl;
  • ledighet som anhållits på förhand;
  • annan utredd frånvaro;
  • olovlig frånvaro, utredd;
  • outredd frånvaro. 

Klassificering av frånvaro - Undervisnings- och kulturministeriets rekommendation

FRÅNVARO AV HÄLSOSKÄL

Eleven är fysiskt borta från skolan (sjukdom, fysisk och/eller psykisk vårdhändelse eller mottagningsbesök hos t.ex. tandläkare, terapeut eller operation). Registreringen kan göras av vårdnadshavaren eller läraren utifrån vårdnadshavarens anmälan.

LEDIGHET SOM ANHÅLLITS PÅ FÖRHAND

Vårdnadshavaren har på förhand anhållit om ledighet, också enstaka lektioner och skoldagar (semesterresa, frånvaro på grund av hobby, hos distansförälder). Läraren registrerar frånvaron utifrån information/begäran av vårdnadshavaren.

ANNAN UTREDD FRÅNVARO

Används bara i de fall då frånvaron inte hör till någon annan kategori (t.ex. lagen om grundläggande utbildning 36 §, frivillig karantän, oväntad familjesituation). Registreras av vårdnadshavaren eller läraren.

OLOVLIG FRÅNVARO, UTREDD

Frånvaro som vårdnadshavaren eller läraren har utrett och som klassats som olovlig frånvaro (skolk eller försening som är längre än en lektion).

OUTREDD FRÅNVARO

Skolan vet inte varför barnet är borta. Frånvaron kan utredas av lärare eller vårdnadshavare och ändras till anteckning i annan kategori.

Annat skolarbete, närvarande

Barnet är fysiskt närvarande i skolan men med tillstånd frånvarande från lektionen (hos elevvårdstjänsternas personal, på elevkårsaktiviteter, hos elevhandledaren etc.). REGISTRERAS INTE SOM FRÅNVARO.

Studier annanstans

Eleven är fysiskt borta från skolan, till exempel i sjukhusskolan eller gör förkortad skoldag/-vecka enligt överenskommelse (lag om grundläggande utbildning 18 §). REGISTRERAS INTE SOM FRÅNVARO.

Försening

En försening som är kortare än en lektion registreras som lektionsanteckning (antal minuter). REGISTRERAS INTE SOM FRÅNVARO.

Bilaga
Klassificering av frånvaro_finska_svenska_engelska (pdf, 124.86 KB)

 

Du hittar den nationella klassificeringen med tillhörande anvisning i:

  • Bilagan till handboken Vår gemensamma skolväg

Frånvaroklasserna är till nytta när du funderar på vilket slags stöd eleven behöver. Det finns inte alltid anledning till oro. Grundorsakerna till frånvaro bör dock utredas, och ofta är orsakerna komplicerade och sammanflätade, vilket bör beaktas. Vid uppföljningen ska man komma ihåg att frånvaro som väcker oro alltid är ett symptom på något.

Använd klassificeringen när du tar upp frånvaron med eleven och vårdnadshavarna. Med hjälp av klassificeringen är det lättare att tala om varför frånvaro har hopat sig och att ta reda på om frånvaron orsakar oro för elevens skolsituation hemma. Baserat på klassificeringen kan du även hänvisa eleven till elevvårdstjänsterna. Till exempel om eleven har mycket frånvaro av hälsoskäl kan du föreslå att eleven och familjen träffar till exempel skolhälsovårdaren. 

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:

Om förekomsten av frånvaro ökar eller förlängs ska man utan dröjsmål kontakta elevvårdstjänsternas personal. Från fall till fall ska man komma överens om riktad uppföljning av frånvaron. 
  • Läs mer om samarbetet mellan hem och skola här

Outredd frånvaro bör följas noggrant, eftersom en närmare granskning kan visa att frånvaro som verkar vara tillfällig i själva verket är koncentrerad till vissa lektioner eller dagar. Om en elev har rikligt med på förhand anhållen ledighet kan det behövas en separat granskning av denna. Om elevens frånvaro består av exempelvis tävlingar och läger i samband med en hobby, är det bra att på förhand diskutera med eleven och vårdnadshavarna hur elevens kamratrelationer och skolgång ska stödas.  

Ta upp olovlig frånvaro med eleven och vårdnadshavaren utan dröjsmål. Om vårdnadshavaren anmäler eleven frånvarande utan lov, ska du kontakta vårdnadshavaren. Ni kan då diskutera situationen och planera behövliga stödåtgärder för eleven. Ta upp din oro och kontakta också elevvårdstjänsterna i enlighet med 16 § i lagen om elev- och studerandevård.  

Ibland hör frånvaron inte till någon av de ovan nämnda fyra klasserna. För sådana situationer har det till den nationella klassificeringen fogats klassen annan utredd frånvaro. Till annan utredd frånvaro hör till exempel plötsliga familjesituationer eller situationer där en elev förvägras att delta i undervisningen på disciplinära grunder (36 § i lagen om grundläggande utbildning). 

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Klassificering av frånvaro och att leda genom information inom den grundläggande utbildningen - Teea Laiho

I denna inspelning berättar regionalkoordinator Teea Laiho om hur vi kan leda genom frånvaroinformation. Hon förklarar anvisningen för klassificering av frånvaro och hur denna kan användas. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.

Utbildningsanordnarens elevvård, rektorsmöten och gemensam elevvård  

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:

Utbildningsanordnaren ska systematiskt följa upp frånvaro med hjälp av uppgifter på skolnivå. I den lokala verksamhetsmodellen för ingripande vid frånvaro ska utbildningsanordnaren besluta vems uppgift det är att på skolnivå systematiskt följa upp frånvaro och hur det görs på skol-, klass- och individnivå. 

Elevernas frånvaro behandlas också på utbildningsanordnar- och skolnivå. Utbildningsanordnarens styrgrupp för elevvården diskuterar skolornas frånvarouppgifter på utbildningsanordnar-, region- och skolnivå som en del av annan information om välbefinnandet som gäller den grundläggande utbildningen (t.ex. enkäten Hälsa i skolan, OPA- och TEA-datainsamlingarna). Personalen inom de olika förvaltningsområdena kan då komplettera informationen med sina egna synpunkter på situationen i regionen eller skolan.

Det är bra att behandla frånvaron gemensamt också på rektorsmötena. Då är det viktigt att man dryftar frånvarofrågorna utifrån principen om ledning genom information och att man diskuterar fungerande rutiner för att förebygga och följa upp frånvaro.

Skolans elevvårdsgrupp behandlar regelbundet frånvaron på skol-, årskurs- och klassnivå på sina möten. Informationen om frånvaro behandlas tillsammans med annan information om välbefinnandet. Det lönar sig att behandla till exempel resultaten i skolhälsoenkäten och i skolornas interna enkäter om välbefinnandet på samma gång som uppgifterna om frånvaron. Det är bra att också behandla information som är viktig med tanke på en smidig skolvardag; klassernas stödundervisning, mängden positiv respons och antalet disciplinära åtgärder ger för sin del information om vardagen i klasserna. Tillsammans med den kvantitativa informationen är de uppgifter som olika yrkesgrupper bidrar med utifrån sina erfarenheter av största vikt för att det ska bli möjligt att skapa sig en helhetsbild av läget. Utifrån uppföljningen och analyserna kan man göra interventioner på klass- och gruppnivå (t.ex. intensifierad kontinuerlig gruppbildning) samt planera och utvärdera det gemensamma elevvårdsarbetet. Den samlade informationen om välbefinnandet bör behandlas tillsammans med hela skolpersonalen för att alla aktörer ska få en enhetlig syn på elevernas frånvaro och skolklimatet.  

Frånvarouppgifterna på skolnivå behandlas inom den gemensamma elevvårdens övriga verksamhet och kommunikation. Även vårdnadshavarna bör informeras om att uppföljningen av frånvaro hör till den gemensamma elevvårdens verksamhet, så att de får bättre kännedom om stödet av skolengagemanget och uppföljningen av frånvaron som en del av uppföljningen av välbefinnandet och lärandet. 

Tillbaka upp
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025