skribent Niina-Kaisa Perälä, verkställande direktör, utbildare
Genom att följa upp elevernas frånvaro på ett enhetligt sätt ger vi eleverna en signal om vikten av att vara närvarande i skolan.
Du har säkert lagt märke till att skolfrånvaron bland eleverna har ökat under de senaste åren. Liknande observationer har gjorts överallt i Finland och ökad frånvaro rapporteras på olika håll i världen. All frånvaro från skolan, vare sig det är frågan om en kvarts försening eller en frånvaroperiod på flera dagar, innebär förlorad tid i skolan. Det har uppskattats att vi på nationell nivå årligen förlorar skoltid motsvarande cirka 50 miljoner lektioner.
Det är viktigt att vi följer upp och statistikför varje skolfrånvaro på ett enhetligt sätt på nationell nivå, så att vi bättre kan förstå frånvarofenomenet i skolorna och få mer detaljerad information om det. För att kunna stödja elevernas närvaro och minska frånvaron på grupp- och skolnivå är det av stor betydelse att vi förstår de faktorer som påverkar skolnärvaron i vår egen verksamhetsmiljö. Att samla in, analysera och utnyttja frånvarodata hjälper oss att ingripa systematiskt och tillräckligt tidigt i frånvaro. Dessutom hjälper det oss att planera och genomföra bättre förebyggande åtgärder och att följa upp hur verkningsfulla våra åtgärder är på individ- och gruppnivå. Skolfrånvarons omfattning och betydelse för elevernas lärande och välbefinnande bör också diskuteras med vårdnadshavarna redan innan frånvaron medför utmaningar.
På den korta videon får du ta del av varför uppföljning av frånvaro har betydelse, varför vi behöver följa upp frånvaro samt hur eleverna ser på orsaker till att någon är frånvarande och hur man kunde stärka närvaron via tidigt ingripande. På videon för du höra tankar av elever, föräldrar, skolpersonal och sakkunniga kring temat. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.
Det är viktigt att de vuxna som deltar i barnens och de ungas liv tillsammans skapar en verksamhetskultur som stöder skolengagemanget. Vi vuxna bör ta hänsyn till att vi genom vårt eget agerande signalerar till barnen och de unga att skolnärvaro är viktigt. Vår gemensamma uppgift är att i våra skolgemenskaper undanröja hinder som försvårar elevernas lärande, delaktighet och deltagande. Uppdaterad och noggrann information om närvaro och frånvaro är en av nyckelfaktorerna när det gäller att stödja barns och ungas lärande, välbefinnande och skolengagemang.