skribent utbildare, doktorand Johanna Sergejeff, Jyväskylä universitet

Särskilt när eleven har varit borta länge eller skolgången redan länge varit oregelbunden ska man omsorgsfullt förbereda elevens återvändande till skolan. Efter en lång frånvaroperiod sker vägen tillbaka till den regelbundna skolgången ofta småningom via flera delmål. Återvändandet ska förberedas såväl för elevens och vårdnadshavarnas del som för skolans övriga elevers och anställdas del. Stöd för att återgå till en så regelbunden skolgång som möjligt ska ges så snart som möjligt. Ju längre frånvaroperiod eleven har bakom sig, desto mer arbete kräver det ofta av eleven för att återvända till sin egen klass. Oron för ogjort skolarbete och skammen över frånvaron belastar många elever som är frånvarande från skolan och fördröjer återvändandet till skolan.

Efter en frånvaroperiod kräver elevens återvändande till skolan att en gemensam plan utarbetas tillsammans med hemmet och eleven samt ett samarbete mellan olika aktörer. Tillsammans med klassföreståndaren/den ansvariga läraren ska man vid behov ordna ett mångprofessionellt möte för pedagogiskt stöd där man tillsammans funderar på hur det pedagogiska stödet ska ordnas. I den sektorsövergripande expertgruppen kan man vid behov komma överens om individuellt stöd från elevvården i anslutning till återgången till skolan. 

Efter frånvaroperioden bör elevens återvändande till skolan stödjas med små steg så snart som möjligt. Förberedelser för återkomsten görs genom att bland annat komma överens om   

  • ifall det behövs stöd då eleven går hemifrån, under skolvägen eller vid ankomst till skolan    
  • till vilket rum eller vilken grupp eleven återvänder   
  • på vilka lektioner eller tider på skoldagen som eleven deltar och hur långa skoldagarna/-veckorna är i början    
  • tydliga rutiner för övergångar, måltider etc.   
  • vad eleven själv vill berätta om sin frånvaro, om hen blir tillfrågad  
  • skolpersonalens roller och stöd; man kommer överens om hur man bemöter eleven när hen återvänder   
  • en trygg person, till exempel en vän eller en vuxen i skolan som tar emot eleven när hen kommer till skolan  
  • en plan för om det uppkommer psykiska eller fysiska symtom  
  • intensifierad uppföljning av närvaro och frånvaro och hur man kommunicerar kring dem

Källa: Markkanen & Sergejeff, 2023