Du har säkert lagt märke till att elevernas frånvaro har ökat. Frånvaro som inverkar negativt på elevernas lärande och välbefinnande verkar ha ökat under de senaste åren. Detta har skett inte bara i Finland utan också i andra länder.
Det är bra att skolorna följer frånvaron allt noggrannare på individ- och undervisningsgruppsnivå och utbildningsanordnarna på skol- och kommunnivå. Det är viktigt med information, eftersom en elevs frånvaro från skolan kan vara ett tecken på större utmaningar i fråga om välbefinnandet, utmaningar som man kan ingripa i för att stärka alla elevers skolengagemang. Långvarig frånvaro orsakar kunskapsluckor som i sin tur kan göra det svårt för eleven att lära sig nya saker och gå framåt i studierna. Därför är det viktigt att vi följer och tidigt ingriper i både lovlig och olovlig frånvaro.
Den ökade frånvaron kan vara ett symptom som vi bör ingripa tidigt i för att stödja elevernas närvaro. Forskning har visat att skolfrånvaro under den grundläggande utbildningen försämrar inlärningsresultaten i både de lägre och de högre årskurserna. Skolfrånvaro medför också utmaningar för barnens och de ungas socioemotionella utveckling, och långvarig frånvaro är kopplad till andra utmaningar för välbefinnandet, såsom psykiska problem. Frånvarons multiplikatoreffekter kan visa sig i form av svårigheter att fullgöra läroplikten och därigenom leda till utslagning från fortsatta studier och arbetslivet. Skolfrånvaro är inte en utmaning enbart för enskilda elever, den påverkar också familjen, utbildningssystemet och samhället.