Elevhandledningen och skolengagemanget
skribent undervisningsråd Jukka Vetoniemi, Utbildningsstyrelsen
Elevhandledningen bildar ett kontinuum som stöder elevernas tillväxt och lärande från den grundläggande utbildningen via övergångsskedena till fortsatta studier och arbetslivet. Dess mål är att integrera skolan i samhället och arbetslivet och samtidigt främja rättvisa, likabehandling, jämlikhet och delaktighet. Samtidigt hjälper elevhandledningen till att förebygga utslagning från utbildning och arbetsliv.
Elevhandledningen i skolorna är inte enbart elevhandledarens ansvar; i de lägre årskurserna är den en fast del av den övriga undervisningen och skolans verksamhet och klassläraren har ansvar för den tillsammans med de övriga lärarna. Genom handledningen kan du hjälpa eleverna att identifiera sina förmågor och utvecklingsområden samt bedöma sitt lärande och sin motivation. Med hjälp av handledningen identifieras också faktorer som kan inverka negativt på elevens välbefinnande, och då kan man ingripa i dem i tid.
I de högre årskurserna erbjuder elevhandledaren en trygg kontakt till vuxna, vilket gör det möjligt för eleverna att planera sin framtid i fråga om fortsatta studier och arbetslivet. Yrkeskunnig handledning hjälper eleverna att förstå betydelsen av studier och skolgång för sitt eget liv och sin egen framtid. I elevhandledningen beaktas varje elevs individuella behov, och om det behövs erbjuds personlig handledning särskilt för planeringen av fortsatta studier.
För att söka till fortsatta studier kan en del av eleverna behöva intensifierad personlig elevhandledning (11 a § i lagen om grundläggande utbildning). Detta innefattar personlig handledning och handledning i små grupper samt intensifierad orientering i arbetslivet och utbildning. För handledningen utarbetas en personlig plan för fortsatta studier, och handledningen ges i årskurserna 8 och 9.
Skolorna bör identifiera elevhandledningens och elevhandledarnas betydelse i stödet av elevernas engagemang och välbefinnande. Att eleverna får en mångsidig kompetens i grundskolan är avgörande för deras framtid. En lyckad elevhandledningsprocess på inlärningsvägen har en stor betydelse för individens framtid.
Skolengagemang, frånvaro, elevhandledning och intensifierad elevhandledning - Petri Niemi
I denna inspelning lyfter undervisningsråd Petri Niemi från Utbildningsstyrelsen fram elevhandledningens betydelse för skolengagemang och frånvaro. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.