skribent Hanne Savunen, rektor, doktorandforskare och utbildare inom välbefinnande i skolan
Genom att systematiskt stärka elevernas emotionella och kommunikativa färdigheter kan vi på ett förebyggande sätt påverka de utmaningar för välbefinnandet som kan observeras i skolan.
Enlig läroplanen ska vi stärka inte bara de akademiska färdigheterna hos barn och unga utan också deras emotionella och kommunikativa färdigheter. Med emotionella och kommunikativa färdigheter avses:
- förmåga till självmedvetenhet, såsom att känna igen och namnge känslor
- förmåga till självkontroll, såsom reglering av känslor och beteende, hantering av stress och resiliens
- förmåga att fatta beslut
När det gäller emotionella och kommunikativa färdigheter handlar det också om att stärka den sociala medvetenheten och de interpersonella färdigheterna, som bland annat innebär förmåga att se på saker ur en annans synvinkel, till exempel i konfliktsituationer, utveckling av empati och medkänsla samt inlärning av sociala normer för beteende.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:
Vi vet att det finns många olika fördelar med att stärka emotionella och kommunikativa färdigheter. Dessa färdigheter stöder och möjliggör lärande och skapar välbefinnande i skolans verksamhetskultur. De emotionella och kommunikativa färdigheterna bidrar till uppkomsten av en positiv atmosfär i skolan och gör våra skolor till platser som man gärna hör till och kommer till. Genom att systematiskt stärka de emotionella och kommunikativa färdigheterna kan vi på ett förebyggande sätt påverka de utmaningar för välbefinnandet som kan observeras i skolan.
På den korta videon får du ta del av varför emotionella och kommunikativa färdigheter har en betydelse för skolengagemang och trivsel i skolan. På videon för du höra tankar av elever, föräldrar, skolpersonal och sakkunniga kring temat. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.
Hur kan vi stärka elevernas emotionella och kommunikativa färdigheter?
Att öva på emotionella och kommunikativa färdigheter i vardagliga situationer är en viktig del av skolans verksamhetskultur, och det är en gemensam sak för hela skolgemenskapen. Centralt för undervisningen i emotionella och kommunikativa färdigheter är hurdana emotionella och kommunikativa färdigheter de vuxna i skolan har och hur de vuxna fungerar som förebild för eleverna. Det är bra att utbildningsanordnarna genom utbildning också stöder stärkandet av de vuxnas färdigheter.
För undervisning i emotionella och kommunikativa färdigheter har man inom den grundläggande utbildningen tagit fram verksamhetsmodeller som inkluderar olika strukturer som stöder välbefinnandet. Vi kan till exempel med hjälp av en årsklocka för välbefinnande stärka de emotionella och kommunikativa färdigheterna som en del av skolornas dagliga verksamhet och pedagogiska val, såsom temadagar, rastaktiviteter och sätt att inleda lektioner. Det är bra att utbildningsanordnarna systematiskt använder olika program som stärker de emotionella och kommunikativa färdigheterna, program som behandlar bland annat hur man kan skapa och bevara kompisrelationer samt förebygga mobbning. De vuxnas förebild är viktig även i dessa program.
Socioemotionella färdigheter i skolan - Åse Fagerlund
I denna inspelning lyfter filosofie doktor, neuropsykolog och psykoterapeut Åse Fagerlund fram vad emotionella och kommunikativa färdigheter är, varför de är viktiga för lärandet och hur de kan stärkas. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.