En trygg och tillgänglig lärmiljö
skribent Johanna Sergejeff, utbildare, doktorand, Jyväskylä universitet
Det är viktigt för alla elever att tillgängligheten uppmärksammas, både i lärmiljöerna och pedagogiken. Detta är särskilt viktigt för elever med utmaningar i lärande och/eller växelverkan. Enligt rapporten Kouluakäymättömyys Suomessa hade ungefär hälften av de elever som hade fått stöd i form av särskilda arrangemang på grund av frånvaro identifierade inlärningssvårigheter.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:
Du kan stödja elevernas funktionsförmåga och minska deras belastning i skolvardagen bland annat genom att
- sörja för skollokalernas sensoriska neutralitet (t.ex. lokalernas överskådlighet, tillräckligt stora lokaler i förhållande till antalet elever, separata eller avskiljbara arbetsområden, god akustik och ljudisolering, minskning av störande ljud, bakgrundsbuller och visuella stimuli, icke-bländande och justerbar belysning)
- se till att skoldagar och lektioner är tydliga, förutsägbara och strukturerade
- skapa möjlighet till vilopauser under skoldagen, till exempel en lugn plats att tillbringa rasten på, tysta rum eller utrymmen
- visualisera instruktioner och uppgifter
- kommunicera på ett tydligt, positivt sätt som tar hänsyn till elevens starka sidor.
Ökad skolfrånvaro kan också signalera att eleven direkt eller indirekt upplever mobbning eller diskriminering. Även ensamhet och utanförskap ökar risken för frånvaro avsevärt. Med hjälp av kontinuerlig gruppbildning och gemenskapsfrämjande tillvägagångssätt kan du öka interaktionen mellan eleverna och förhindra att någon hamnar utanför gruppen. Var särskilt noga med att stöda kompisrelationerna när eleverna byter skola eller grupp.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen: