Påbörja höstterminen med en dag full med fakta, inspiration, goda modeller och konkreta material för att arbeta läsfrämjande inom småbarnspedagogiken!
Programmet för läskunnighet önskar dig välkommen till ett seminarium inom programmet En läsande småbarnspedagogik den 22.8.2025 i Helsingfors. Seminariet berör teman som varför vi ska arbeta språk- och läsfrämjande, små barns språkutveckling och utvecklingen av de tidiga läsfärdigheterna, mångsidig läsning och läsglädje samt bilderbokens möjligheter. Dagen bjuder på talturer och program som presenterar aktuell forskning men också konkreta verktyg och goda modeller.
Seminariet riktar sig till personal inom småbarnspedagogik och förskola, kommuners läskoordinatorer, bibliotekspersonal och alla vars arbete på ett eller annat sätt berör läsfrämjande för små barn. Att delta är kostnadsfritt.
På plats har du också möjlighet att diskutera och nätverka, bekanta dig med olika kostnadsfria material och konceptet tamburbibliotek samt besöka utställningen Snälla hjältar. Utställningens konstverk består av collagebidrag som gjorts av barn på daghem och förskolor i samband med tävlingen Snälla hjältar hösten 2021. Collagen baserar sig på boken Mitt bottenliv – av en ensam axolotl av Linda Bondestam.
Det är också möjligt att följa programmet på distans via en livestream. Du behöver anmäla dig oberoende om du deltar på plats eller följer streamen.
Varmt välkommen!
Tidpunkt: Fredagen den 22.8.2025 klockan 10-15:45 (sändningen börjar kl. 10)
Plats: Utbildningsstyrelsen, första våningen, Hagnäskajen 6, Helsingfors och livestream
Anmälan: OBS! Anmäl dig via länkarna längst ner på sidan senast den 15 augusti antingen som när- eller distansdeltagare. Att delta är kostnadsfritt.
Målgrupp: Personal inom småbarnspedagogik och förskola, kommuners läskoordinatorer, bibliotekspersonal och personer vars arbete berör läsfrämjande för små barn.
Program
(detaljer uppdateras ännu och små ändringar i tidtabellen kan vara möjliga)
9:30-10.00 Publiken anländer
10:00 Sändningen börjar
10.00-10:15 Inledningsord
- Belinda Kardén, specialsakkunnig, Programmet för läskunnighet, Utbildningsstyrelsen
- Charlotta Rehn, undervisningsråd, småbarnspedagogik och förskoleundervisning, Utbildningsstyrelsen
- Jolin Slotte, undervisningsråd, modersmål och litteratur, Utbildningsstyrelsen
10:15-10:45 Bilderbokens möjligheter
- Maria Lassén Seger, universitetslektor för litterärt skapande, Åbo Akademi
10:45-11:15 Småbarnspedagogiken som språngbräda för språkutveckling
- Sofie Tjäru, universitetslektor i småbarnspedagogik, Åbo Akademi
- Med stöd i forskning belyser presentationen hur språk och text kan vävas in i barns vardag och lärmiljöer. Genom lek, kommunikation och språkrika sammanhang skapas goda förutsättningar för språk- och läsutveckling.
11:15 – 11:45 Paneldiskussion
- Maria Lassén Seger, universitetslektor för litterärt skapande, Åbo Akademi
- Sofie Tjäru, universitetslektor i småbarnspedagogik, Åbo Akademi
- Johanna Karlsson, pedagogiskt sakkunnig inom småbarnspedagogik, Helsingfors stad
- Paneldiskussionen leds av Jolin Slotte, undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen
11:45 – 13:00 Lunch (på egen bekostnad)
13:00-13:15 Programmet En läsande småbarnspedagogik och dess material
- Belinda Kardén, specialsakkunnig, Programmet för läskunnighet, Utbildningsstyrelsen
13:15-13:45 Folkhälsans satsning på läsning och språk inom småbarnspedagogiken
- Nea Kronberg, sakkunnig i läsning och specialpedagogik, Folkhälsan
- Lotta Dammert, sakkunnig i språk- och läsfrämjande arbete, Folkhälsan
- Aino Ezzat-Agha, chef för småbarnspedagogik, Folkhälsan
13:45-14:15 Kaffepaus
14:15-14:45 Läsiver tillsammans
- Johanna Karlsson, Pedagogiskt sakkunnig inom småbarnspedagogik, Helsingfors stad
- Exempel på pedagogiska metoder som kan användas som stöd för behandling av böcker eller hur en och samma bok kan utnyttjas i verksamheten under en längre tid eller ett helt verksamhetsår.
14:45-15:15 Ordkonst, rim och poesi
- Maja Ottelin, planerare, Sydkustens ordkonstskola
15:15-15:30 Avslutning