I denna inspelning behandlas elevernas skolengagemang och dess samband med skolkning, interaktionen på lektionerna och skolpersonalens välbefinnande. Den sakkunnige är universitetslektor Tuomo Virtanen från Jyväskylä universitet. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.
Reflektionsfrågor
- Hur kan du i ditt arbete stödja elevens:
a. funktionella engagemang,
b. känslomässiga engagemang,
c. kognitiva engagemang? - Vilka observationer har du gjort om sambandet mellan skolengagemanget och studieframgången? Har du observerat skillnader mellan olika elever eller elevgrupper?
- Har du prövat på mentorskap för eleven med hjälp av t.ex. CICO-metoden? I vilka situationer och förhållanden lönar det sig att utnyttja metoden?
Diskussionsfrågor
4. Hur stöder vi elevernas skolengagemang i vår skola?
5. Kan vi få in flera åtgärder för att stödja elevernas delaktighet?
6. Hur sörjer vi för personalens välbefinnande och skolengagemang i vår skola?