Genom arbetet med den övergripande arkitekturen ser vi till att de centrala informationsinnehållen inom verksamhetsområdet är kompatibla och att verksamheten och processerna och de datasystem som stöder dessa samordnas till en fungerande helhet. Det innebär att alla olika delar av organisationen, till exempel data, arbetsprocesser och informationssystem, fungerar smidigt tillsammans.
Lapsi askartelee tikuista ja eri värisistä palloista kolmiulotteista rakennelmaa.

Den övergripande arkitekturen säkerställer att informationen är enhetlig och lättillgänglig, att processerna är effektiva och att informationssystemen stöder organisationens mål. På så sätt kan vi prestera bättre, minska överlappning och snabbt anpassa oss till föränderliga situationer.

Inom den övergripande arkitekturen har Utbildningsstyrelsen flera olika roller. Utbildningsstyrelsen utvecklar och producerar tjänster inom småbarnspedagogik, utbildning, kontinuerligt lärarande och internationalisering samt fungerar som sakkunnigämbetsverk. Utbildningsstyrelsens uppdrag fastställs i lagstiftningen. I vår strategi har vi satt upp mål på samhällsnivå och organisationsnivå. I resultatavtalet fastställs de mål som undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen har kommit överens om för varje avtalsperiod.

I Utbildningsstyrelsens verksamhet ingår olika slags tjänster för olika kundgrupper, inklusive informationsmaterial och analyser som sammanställs ur informationsresurser. Vi upprätthåller och utvecklar de nationella digitala tjänster som vi ansvarar för och ansvarar för deras tillgänglighet och interoperabilitet samt kundservice och kommunikation. 

I utvecklingen av Utbildningsstyrelsens tjänster följer vi gemensamma arkitekturprinciper och främjar interoperabilitet i samarbete med kunder och andra intressegrupper på flera olika sätt. 

  • Ur ett juridiskt interoperabilitetsperspektiv arbetar vi med stöd för implementering av författningar, föreskrifter och anvisningar inom småbarnspedagogik och utbildning. 
  • Vi främjar organisatorisk interoperabilitet nationellt och internationellt genom att säkerställa kundernas och intressegruppernas möjligheter att delta. 
  • Med tanke på den semantiska interoperabiliteten är det viktigt att definiera kompatibla datamaterial. Även Undervisnings- och utbildningsordlistan (OKSA) och utvecklingen av denna i samarbete spelar en viktig roll. 
  • Vi tar hänsyn till teknisk interoperabilitet bland annat genom att tillhandahålla och upprätthålla gränssnittstjänster och användargränssnittstjänster för att tekniskt överföra information från en källa till en annan.