Gemensamt och individuellt elevvårdsarbete
skribenter undervisningsråd Christine Söderek, Utbildningsstyrelsen och projektkoordinator Heli Pätiälä, Sivistyspalveluiden seudullinen kehittäminen, Päijänne-Tavastland
Det gemensamma elevvårdsarbetet är en viktig del av skolans verksamhet, och alla aktörer i skolan har en roll i det. Genom förebyggande, gemensamt elevvårdsarbete stöder vi elevernas välbefinnande, lärande och skolgång. De anställda inom elevvårdstjänsterna (hälsovårdare, läkare, kuratorer och psykologer) har en viktig roll i planering, genomförande, utvärdering och utveckling av elevvårdsarbetet tillsammans med de övriga aktörerna i skolan. Ett välplanerat elevvårdsarbete gör det möjligt att inrikta resurser på förebyggande och gemensamt elevvårdsarbete.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:
Skolans elevvårdsgrupp leds av rektorn. Elevvårdsgruppen samordnar både den gemensamma och den individuella elevvården i skolan. Att planera och genomföra den gemensamma elevvården är elevvårdsgruppens viktigaste uppgift, men elevvårdsgruppen ska också komma överens om rutiner för det individuella arbetet. Elevvårdsgruppen är sektorsövergripande, det vill säga till gruppen hör förutom representanter för undervisningspersonalen också anställda inom elevvårdstjänsterna. I arbetet med att utveckla elevvården ska man också inkludera eleverna och vårdnadshavarna.
Utöver gemensam elevvård har eleverna rätt till individuell elevvård. Den individuella elevvården består av stöd från den sektorsövergripande expertgruppen och av elevvårdstjänster, det vill säga skolhälsovården samt kurators- och psykologtjänster. En sektorsövergripande expertgrupp inrättas från fall till fall för att diskutera vilket stödbehov eleven i fråga har. Ett sektorsövergripande samarbete behövs ofta vid ingripande i problematisk frånvaro. Det sektorsövergripande samarbetet bör inledas tillräckligt tidigt och stöd bör erbjudas i rätt tid.