Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro
  3. Pedagogiskt stöd och skolfrånvaro
  1. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro

Pedagogiskt stöd och skolfrånvaro

Teman och utveckling
Grundläggande utbildning
Välbefinnande
Ledning och förvaltning
Samarbete mellan hem och skola
Läroplan
Lärare och pedagogisk personal

På den här sidan

  • Stöd för lärande och skolgång
  • Stöd för lärande och skolgång
  • Bedömning och frånvaro
Dela sida

Stöd för lärande och skolgång

Du har säkert märkt att många barn och unga behöver stöd för sitt lärande och sin skolgång. Enligt lagen om grundläggande utbildning har varje elev rätt att få stöd genast när stödbehovet uppstår. Stödbehovet kan vara antingen tillfälligt eller långvarigt, och stödet anpassas enligt elevens behov. Det är vår uppgift att säkerställa att stödet är tillräckligt och flexibelt och att det planeras långsiktigt utifrån elevens individuella behov. Det lönar sig att observera att eleven kan behöva en eller flera stödformer på samma gång. I planeringen och genomförandet av stödet betonas samarbetet med vårdnadshavarna och olika yrkespersoner samt stödet för elevens välbefinnande och självkänsla. 

Stöd för lärande och skolgång innebär lösningar i gemenskapen och i lärmiljön samt att elevens individuella behov tillgodoses. Vi måste kontinuerligt följa upp och utvärdera elevens framsteg och skolgång för att upptäcka eventuella utmaningar i ett tidigt skede. Tidigt ingripande och förebyggande av problem är viktigt för att elevens utmaningar inte ska mångdubblas eller att det finns flera samtidiga utmaningar. Stöd ges i första hand i elevens egen undervisningsgrupp och skola med hjälp av flexibla lösningar. Det är viktigt att säkerställa stödets kontinuitet vid olika övergångsskeden, såsom vid övergången från förskoleundervisning till grundläggande utbildning eller grundläggande utbildning till andra stadiet. 

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Pedagogik som stöd för skolnärvaro och minskad skolfrånvaro – Tiina Pilbacka-Rönkä


I denna inspelning berättar handledande lärare Tiina Pilbacka-Rönkä från Valteri om hur pedagogiken kan vara till hjälp för att stärka skolnärvaro och minska skolfrånvaro. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy. Observera att ämnet behandlas i inspelningen enligt lagstiftningen om stödet tills 31.7.2025. Lagen om grundläggande utbildning har ändrat från och med 1.8.2025. 

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Pedagogiskt stöd i samband med skolfrånvaro


På den korta videon får du ta del av hur man med hjälp av pedagogiken kan stärka elevernas engagemang i skolgången och stärka skolnärvaron. På videon för du höra tankar av elever, föräldrar, skolpersonal och sakkunniga kring temat. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.
 

Tillbaka upp

Stöd för lärande och skolgång

Läs mer om stödet för lärande och skolgång

  • Stöd för lärande och skolgång
Tillbaka upp

Bedömning och frånvaro

En elev kan samla på sig frånvaro av många olika skäl. Lagen om grundläggande utbildning förpliktar utbildningsanordnaren att förebygga och följa upp elevens frånvaro och underrätta elevens vårdnadshavare om olovlig frånvaro. Det lönar sig att komma ihåg att frånvaro i sig inte är en grund för en underkänd prestation eller kvarstannande i årskursen. Det kan bli aktuellt att stanna kvar i årskursen endast om eleven får en underkänd prestation i något läroämne i årskursen eller om hens allmänna skolframgång är svag.    

Elevbedömningen grundar sig alltid på en jämförelse mellan de uppställda målen och elevens kunnande. Det är viktigt att vi erbjuder eleven möjligheter att visa sitt kunnande i olika situationer som är mångsidiga och lämpliga för eleven. Det lönar sig också att komma ihåg att eleven har rätt att få stöd för sitt lärande och sin skolgång om hen hamnar på efterkälken i studierna till exempel på grund av frånvaro. Om eleven är sjuk och inte kan delta i skolundervisningen kan undervisningen ordnas genom att ge handledning, läromedel och respons som stöder lärandet i hemmet eller på något annat ställe. Utgångspunkten är dock att eleven deltar i skolundervisningen så mycket som möjligt.   

Bedömningen grundar sig på elevens kunskaper och färdigheter. Om eleven inte deltar i skolundervisningen eller i de möjligheter att påvisa sitt kunnande som ordnas för hen samlar eleven inga godtagbara studieprestationer, varvid hen riskerar att få ett underkänt vitsord i läsårsbetyget. Om du märker att eleven på grund av frånvaro inte klarar av alla studier som ingår i den egna årskursens lärokurs och riskerar att stanna kvar i årskursen lönar det sig att överväga att framskrida enligt ett eget studieprogram. Detta förutsätter ett förvaltningsbeslut. 

Studier enligt ett eget studieprogram ger eleven tidsmässig flexibilitet och säkerställer att redan genomförda studier inte förfaller. En elev som studerar enligt ett eget studieprogram stannar inte kvar i årskursen, utan fortsätter studierna med sin egen undervisningsgrupp följande läsår och fortsätter sina studier där de blev föregående läsår. Årskursintegrerade undervisningsarrangemang kan vara nödvändiga särskilt i slutskedet av den grundläggande utbildningen.  I nionde årskursen räknas eleven som elev i nionde årskursen tills eleven får avgångsbetyg eller avgår från skolan. Kom ihåg att studier enligt ett eget studieprogram förutsätter att detta nämns i den lokala läroplanen. 

Läs mer om avvikande ordnande av grundläggande utbildning

  • Grunderna för läroplanen 5.4.7. Avvikande ordnande av grundläggande utbildning
  • Skoldagen får endast förkortas av hälsoskäl för viss tid
Tillbaka upp
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025