Problematisk frånvaro kan undvikas om man tar upp frånvaron så tidigt som möjligt. Även vårdnadshavarna uppmuntras att vara i kontakt med skolan om barnets frånvaro oroar dem.

 Skribent Johanna Sergejeff, utbildare och doktorand, Jyväskylä universitet

Problematisk frånvaro börjar ofta med tidiga varningstecken. Dessa tecken kan till en början synas endast hemma, det kan till exempel handla om svårigheter när barnet ska iväg till skolan. Det är bra att med vårdnadshavarna diskutera hur de kan gå till väga i en situation där barnet inte vill gå till skolan.   

I skolan är det viktigt att särskilt noga följa elever som bland annat 

  • börjar komma för sent eller vistas i skolans lokaler utan att delta i undervisningen 
  • är frånvarande särskilt under dagar då det är prov, föredrag eller lektion i ett visst ämne 
  • är ofta frånvarande på grund av huvudvärk eller magsmärtor 
  • börjar besöka skolhälsovårdaren oftare 
  • håller ständig kontakt med hemmet under skoldagen 
  • är ensamma på rasterna 
  • är ofta borta efter lov  

Genom att reagera på dessa tidiga varningstecken kan man identifiera sådana utmaningar i skolgången som det är möjligt att ingripa i för att stödja elevens funktionsförmåga och lärande. Ett samtal med eleven och vårdnadshavaren kan ge information om faktorer som inverkar på elevens beteende och gör det svårare för eleven att klara av det vardaglig skolarbetet. Genom att fundera tillsammans kan ni komma på sätt att stödja elevens skolgång innan frånvaron blir problematisk. 

Piirretty kuva, jossa yksi lapsi hyppii hyppynarua ja 3 lasta seisoo hymyillen hänen ympärillään.

Identifiera faktorer som ökar risken för frånvaro 

Om du känner till vilka faktorer som ökar risken för frånvaro blir det lättare för dig att förutse situationer där det enligt undersökningar är vanligare att eleverna reagerar med frånvaro.

Mobbning i skolan och trauman (t.ex. en närståendes död eller skilsmässa i familjen) ökar risken för frånvaro. Också förändringar i boendemiljön, skolbyten och övergångar (t.ex. övergången från lågstadiet till högstadiet) ökar risken för frånvaro för vissa elever. Det kan också vara svårt för eleven att återgå till skolan efter en sjukdom, eftersom hen då ofta har fått kunskapsluckor i de ämnen som behandlats under frånvaron. Eftersom också olika inlärningssvårigheter är förknippade med risk för problematisk frånvaro är det alltid viktigt att se till att stödet för lärande och skolgång är tillräckligt.