Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro
  3. Relationen mellan elev och lärare
  1. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro

Relationen mellan elev och lärare

Teman och utveckling
Grundläggande utbildning
Välbefinnande
Ledning och förvaltning
Samarbete mellan hem och skola
Läroplan
Lärare och pedagogisk personal

På den här sidan

  • En trygg relation är en grundförutsättning för ett gott bemötand
  • Klasslärarnas och klassföreståndarnas teamarbete
Dela sida

En trygg relation är en grundförutsättning för ett gott bemötande!

Piirretty kuva, jossa ryhmä ihmisiä valmistaa ruokaa kotitaloustunnilla ja opettaja katsoo heitä hymyillen.
Foto: Kirsi Tapani

skribent forskare, doktor i socialt arbete Harry Lunabba, Helsingfors universitet

En trygg klassrumsmiljö och en trygg relation mellan lärare och elev handlar om sociala band som är i balans. Det är viktigt att som lärare iaktta känslor och använda sin stämningsläskunnighet för att läsa av hur eleverna mår och ge dem möjlighet att vända sig till dig som en trygg vuxen.

Relationer har en stor betydelse för ett gott bemötande. Vi kan förstå oss på relationer genom att använda Thomas J. Scheffs teori om sociala band som referensram. Det centrala för denna teori är att skillnader i relationer mellan människor kan förstås som olika typer av sociala band, som kan vara både lösa och spända.

Teorin om sociala band kan mycket väl användas för att förstå relationer i skolan mellan lärare och elever, till exempel för att beskriva olika slags sociala band i klassrummet. Ett för löst socialt band i klassrummet kan komma till uttryck genom att det saknas struktur och arbetsro eller läraren saknar de sociala färdigheter som krävs för att fungera som en trygg vuxen för eleverna. För spända sociala band i klassrummet kan däremot handla om en överdrivet hierarkisk klassrumsstruktur, där det saknas en sådan trygg känsla som uppmuntrar elever att uttrycka sig eller ställa frågor och be om hjälp. Konflikter och förtroendebrist kan också leda till ett spänt socialt band, som på något sätt behöver luckras upp.

Vi kan alltså utgå ifrån att en trygg klassrumsmiljö liksom en trygg relation handlar om sociala band som är i balans och är varken för lösa eller för spända. Trygghet i klassrummet innebär därmed att det finns ordning i klassrummet samtidigt som eleverna har ett utrymme att uttrycka sig och ge uttryck för sina varierande styrkor. I ett tryggt klassrum finns det också möjligheter att vid behov spänna de sociala banden ifall stämningen blir för stökig. Men trygghet innebär också att spänningar eller konflikter kan lösas upp innan de eskalerar. Trygga klassrum kännetecknas överlag av en stämning som är mera ledig än stel och kanske också mera rolig än allvarsam.

Många lärare är duktiga både på att läsa in och skapa stämningar i klassrummen. Vi kan tala om en stämningsläskunnighet, som just handlar om relationskompetens och en utvecklad förmåga att använda känslor som ett verktyg. Känslor brukar vara väldigt informativa då vi människor försöker förstå oss på varandra. Det är genom att iaktta känslor som du kan få nys om att en av dina elever har bekymmer eller vill prata om något som är känsligt eller svårt att förmedla.

Det är också genom att förmedla känslor som du kan uttrycka förståelse och skapa sådana trygga stunder då det går att prata om det som är jobbigt. Thomas J. Scheff beskriver detta som stunder av samklang, då det sociala bandet är varken för löst eller för spänt, och då vi verkligen förstår den andra både på ett informativt och på ett emotionellt plan.

En grundförutsättning för att kunna uppnå dessa stunder av samklang är just en trygg relation. Det är därför en trygg relation är en grundförutsättning för ett gott bemötande. Och det är därför det blir viktigt att du som lärare bygger upp en trygg relation till alla dina elever.

Referens:
Scheff, T. J. (1997). Emotions, the social bond, and human reality: Part/whole analysis. Cambridge University Press.


Lärare-elevrelationen - Annika Wiklund-Engblom

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Lärare-elevrelationen - Annika Wiklund-Engblom

I denna inspelning får du ta del av forskning som ger dig flera perspektiv att se på vad relationer mellan lärare och elev samt relationskompetens handlar om och hur detta kan utvecklas. Som föreläsare fungerar Annika Wiklund-Engblom, forskare och lektor i pedagogik vid Umeå universitet. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.

Tillbaka upp

Klasslärarnas och klassföreståndarnas teamarbete

skribent samordnare för utvecklingsarbete Jarno Bruun, Kuopio stad 

Klasslärarna och klassföreståndarna har en viktig roll i elevernas liv. Teamarbete kan underlätta även detta arbete som är belastande för lärarna.

 

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:

 En god kommunikation mellan läraren och eleven främjar skolengagemanget.

Enligt studier har förhållandet mellan eleven och läraren störst inverkan på elevens skolengagemang. Det är alltså viktigt att vi i skolan dagligen satsar på interaktionen med barnen och de unga. Denna interaktion har blivit allt viktigare under de senaste åren, då utmaningarna för barnen och de unga har ökat. Samtidigt drabbas många lärare av utmattning i arbetet och upplever otillräcklighet under det hårda arbetstrycket. Detta påverkar oundvikligen vår interaktion med eleverna i skolans vardag.

Klasslärarens och klassföreståndarens roll har fått en allt större betydelse i hanteringen av dessa utmaningar. I de lägre årskurserna inom den grundläggande utbildningen har klassläraren mera tid för interaktion, eftersom läraren träffar sin egen klass varje dag i flera timmar. I de högre årskurserna däremot undervisar klassföreståndaren inte nödvändigtvis alls sin egen grupp, varvid interaktionen ofta består av enbart klassföreståndarens korta träffar med eleverna under raster samt av sporadiska klassföreståndarlektioner eller gruppbildningsdagar. Det skulle således vara viktigt att fundera på hur man kunde få in mera tid för äkta interaktion och gruppbildning i strukturerna för de högre årskurserna.

En kartläggning som Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) gjorde våren 2023 pekar på betydande utmaningar inom klassföreståndarskapet. Som exempel kan nämnas att mindre än hälften av de lärare som svarade på enkäten uppgav att de tycker om klassföreståndaruppgiften. En stor del upplever att arbetsbördan är för stor och att arbetet är ensamt. Stöd, utbildning och mera tid behövs särskilt för att stödja gruppens verksamhet.  Dessutom framför lärarna önskemål om olika teamarbetsmodeller eller arbete i par så att det blir möjligt att fördela arbetsmängden jämnt mellan lärarna och göra klassföreståndarens arbetsbeskrivning mer meningsfull.

Genom arbete tillsammans och fördelning av arbetet kan många av dagens utmaningar lösas. Kompanjonlärarskapet har blivit vanligare särskilt bland dem som undervisar i de lägre årskurserna, och de flesta som prövat det har märkt att det är till nytta med tanke på atmosfären och trivseln i skolan samt lärarnas ork och professionella utveckling. I de högre årskurserna däremot är det inte så vanligt med kompanjonundervisning, vilket torde bero på ämneslärarsystemets annorlunda karaktär och på strukturerna för dessa årskurser. 

Som en lösning på klassföreståndarskapets utmaningar har man i Kuopio under ett par läsår prövat fördelning av klassföreståndarens arbete i de högre årskurserna. De klassföreståndare som ville delta i pilotförsöket bildade team på 3–5 personer som tillsammans ansvarade för handledningen av alla elever i årskurs 7. Erfarenheterna från pilotförsöket har varit mycket goda. Över 80 procent av de lärare som deltog skulle också i fortsättningen hellre utföra klassföreståndarens arbete i ett team än ensam. 

Försöket visar att man även i de högre årskurserna kan använda sig av teamarbete och därigenom få mera tid för genuina möten med kollegorna, barnen och de unga samt vårdnadshavarna. Genom att arbeta tillsammans kan vi undanröja de hinder som vardagen och de stora förändringarna i samhället för med sig. Detta kräver givetvis många strukturella och attitydmässiga lösningar, såväl inom förvaltningen och skolans ledning som hos oss lärare. Ensamma klarar vi inte detta arbete – det behövs ett starkt samarbete och engagemang samt inspirerande interaktion.

Tillbaka upp
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025