Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Hinnasto
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
    • Forskningssamarbete
    • Aktuellt om utbildning
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro
  3. Sektorsövergripande samarbete och elevvårdstjänsterna
  1. Skolengagemang och ingripande vid frånvaro

Sektorsövergripande samarbete och elevvårdstjänsterna

Teman och utveckling
Grundläggande utbildning
Välbefinnande
Ledning och förvaltning
Samarbete mellan hem och skola
Läroplan
Lärare och pedagogisk personal

På den här sidan

  • Lärare, bli inte ensam
  • Den sektorsövergripande expertgruppen
Dela sida

Lärare, bli inte ensam – elevvårdstjänsternas personal hjälper!

Skribenter utvecklingschef Taina Huurre, överläkare Marke Hietanen-Peltola, utvecklingschef Johanna Jahnukainen, Institutet för hälsa och välfärd 

När läraren oroar sig för elevernas frånvaro får hen stöd av elevvårdstjänsternas personal. Det är viktigt att med låg tröskel vända sig till dem samt inleda sektorsövergripande samarbete för att utreda elevens situation och planera stödet. 

Minneslista för läraren: 

  • När du blivit orolig för elevens frånvaro ska du föra oron på tal med eleven och föräldern, vid behov upprepade gånger. 
  • Om du inte vet hur du ska gå till väga i elevens ärende kan du alltid be om råd av elevvårdstjänsternas personal, dvs. kuratorn, psykologen eller hälsovårdaren, som vid behov kan konsultera läkare. Elevvårdstjänsterna ger dig råd om till exempel:  
    -hänvisning till elevvårdstjänsterna och tjänsternas inbördes arbetsfördelning 
    -hänvisning till tjänster utanför skolan  
    -stöd som elevvårdstjänsterna erbjuder eleven 
    -samarbete vid ordnande av pedagogiskt stöd och elevvårdsstöd  
    -att tillsätta en sektorsövergripande expertgrupp och dess verksamhet 
    -samarbete med vårdnadshavarna  
    -att göra en barnskyddsanmälan 
    -tjänster utanför skolan och nätverkssamarbete 
  • Kom också ihåg dina skyldigheter att  
    -utan dröjsmål hänvisa eleven direkt till elevvårdstjänsterna när du bedömer att hen behöver elevvårdstjänster (EV-lagen 16 §, se när oro väcks). 
    -göra en barnskyddsanmälan (Barnskyddslagen 25 § (257/2007)) eller kontakta socialvården tillsammans med barnet eller barnets föräldrar när du är särskilt orolig för elevens frånvaro och situation (Barnskyddslagen 25 a § (1302/2014)). Även då lönar det sig att kontakta elevvårdstjänsternas personal, eftersom eleven sannolikt också behöver dem. 

Läs mer: 

  • Om den sektorsövergripande expertgruppens arbete
  • Kartläggning av bakgrundsorsaker till frånvaro och elevens helhetssituation
  •  

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Läraren och elev- och studerandevårdstjänsterna tillsammans för att reda ut mobbning

 
Videon berättar hur lärarna och de yrkesutbildade inom elev- och studerandevårdstjänsterna kan samarbeta i mobbningssituationer bland elever eller studerande. Videon är avsedd för lärare och yrkesutbildade inom elev- och studerandevårdstjänsterna. I videon medverkar utvecklingschef Johanna Jahnukainen och specialforskare Piia Karjalainen. Videon genomfördes i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd och Luomustudio Productions. 





 

Tillbaka upp

Den sektorsövergripande expertgruppen

skribent undervisningsråd Christine Söderek, Utbildningsstyrelsen

När skolan behöver ett bredare samarbete mellan undervisningspersonalen och elevvårdstjänsternas personal för att sköta elevens elevvårdsärende tillsätts från fall till fall en sektorsövergripande expertgrupp. En sådan grupp behövs ofta när elevens frånvaro är riklig för att man ska kunna ordna det sektorsövergripande stöd som eleven behöver samt följa upp situationen.    

Det är viktigt att inleda det sektorsövergripande arbetet så tidigt som möjligt när oro uppstår. För eleven planeras och genomförs det stöd som behövs för att ingripa i frånvaron och förebygga att den ökar enligt elevens behov. Först utreds orsakerna till elevens frånvaro. Det lönar sig att tillsammans med eleven, vårdnadshavarna, lärarna och elevvårdstjänsternas personal komma överens om kartläggningen av bakomliggande orsaker samt arbetsfördelningen och ansvaret i anslutning till den. Ur skolans synvinkel är det viktigt att identifiera faktorer i anslutning till skolan, skolgemenskapen och skolmiljön i frånvarosituationer och ingripa i dem. 

Läs mer: 

  • Kartläggning av bakgrundsorsakerna till frånvaro och elevens helhetssituation
  •  

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen:

Ingripandet vid frånvaro som gäller en enskild elev ska ske i enlighet med utbildningsanordnarens verksamhetsmodell för ingripande vid frånvaro. Läraren kan rådgöra med elevvårdstjänsternas personal för att utreda elevens situation och bedöma behovet av elevvård för den enskilda eleven. Det är viktigt att det sektorsövergripande arbetet inleds i ett så tidigt skede som möjligt. Vid behov kan en sektorsövergripande expertgrupp (individuell) sammankallas. Inom gruppen utreds elevens behov av stöd, stödet ordnas och situationen följs upp. Vid behov hänvisar elevvårdstjänsternas personal eleven till utomstående social­ och hälsovårdstjänster.  

Bestämmelser om sammankallande av en sektorsövergripande expertgrupp, utlämnande av uppgifter och dokumentation finns i lagen om elev- och studerandevård. Gruppen sammankallas av den person ur skolans undervisningspersonal eller elevvårdstjänsternas personal som är orolig för eleven och som ansvarar för att utreda ärendet utifrån sina arbetsuppgifter, till exempel en lärare. Enligt lagen ska samtycke alltid begäras av eleven eller vårdnadshavaren, beroende på elevens självständiga beslutsförmåga, när en sektorsövergripande expertgrupp sammankallas. Gruppmedlemmar kan utses endast med elevens eller vårdnadshavarens skriftliga samtycke. Till gruppen kan man också kalla utomstående aktörer eller elevens närstående med elevens eller vårdnadshavarens skriftliga samtycke, till exempel en eventuell vårdinstans eller en socialarbetare i samband med en klientrelation inom barnskyddet.   

Gruppen ska utreda tillsammans med eleven och hens vårdnadshavare vilket stödbehov eleven har samt planera och genomföra nödvändiga stödformer. Samtidigt utreds också elevens och vårdnadshavarens syn på situationen och det stöd som behövs. Elevens egna önskemål och åsikter ska i enlighet med hens ålder, utvecklingsnivå och övriga personliga förutsättningar beaktas i åtgärder och avgöranden som gäller hen (Lagen om elev- och studerandevård 18 § 1 mom.). 

Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon

Ändra inställningar för cookies

Titta på videon på Youtube

Sektorsövergripande samarbete för att stärka elevens skolnärvaro – för föräldrarna

På den korta videon får du ta del av vad sektorsövergripande samarbete i skolan kan bestå av och varför det kan vara till hjälp vid ingripande vid skolfrånvaro. Videon är gjord för att användas för samarbete mellan hemmet och skolan, t.ex. på föräldramöten. På videon för du höra tankar av elever, föräldrar, skolpersonal och sakkunniga kring temat. Inspelningen är en del av Utbildningsstyrelsens helhet om skolengagemang och genomfördes i samarbete med Brave Teddy oy.

Lagen om elev- och studerandevård 21 § 1 mom. 

Utbildningsanordnaren är registeransvarig för registret över sektorsövergripande individuellt inriktade insatser från elevvården (elevvårdsregister). I elevvårdsregistret införs de elevvårdsjournaler som förs inom den sektorsövergripande individuellt inriktade elevvården vid läroanstalten samt de viljeyttringar som ges av den studerande och dennes lagliga företrädare.   

Medlemmarna i den sektorsövergripande expertgruppen utser en ansvarsperson bland sig som sköter de praktiska arrangemangen och anteckningarna i elevvårdsjournalen. Efter den sektorsövergripande expertgruppens varje möte antecknar ansvarspersonen uppgifterna enligt 20 § i lagen om elev- och studerandevård i elevvårdsjournalen:  

  1. namn, personbeteckning och hemkommun samt för en minderårig eller annars omyndig studerande vårdnadshavarens eller en annan laglig företrädares namn och kontaktinformation,   
  2. vad ärendet gäller, bakgrunden till ärendet och vem som inlett ärendet,  
  3. uppgifter om behandlingen av ärendet vid den sektorsövergripande expertgruppens möte, mötesdeltagarna och deras ställning,
  4. en plan för åtgärder för anordnande av individuell elevvård för eleven och de aktörer som svarar för genomförandet och uppföljningen av åtgärderna,  
  5. nödvändiga uppgifter om eleven i anslutning till de åtgärder inom elevvården som har genomförts och ska genomföras,
  6. datum för anteckningen samt vem som gjort den och hens yrkes- eller tjänsteställning. 

Elevvårdstjänsternas personal som deltagit i gruppens möte gör dessutom de anteckningar i sina egna klient- och journalhandlingar som är nödvändiga för det egna arbetet. 

Undervisningspersonalen och elevvårdstjänsternas personal deltar i ordnandet av individuell elevvård som medlemmar i den sektorsövergripande expertgruppen, och därför har de enligt 23 § i lagen om elev- och studerandevård rätt att sinsemellan utbyta nödvändig information om detta trots sekretessen. De har inte rätt att använda den information de fått i detta uppdrag för andra ändamål. Det är viktigt att informera eleven och vårdnadshavarna om detta när den sektorsövergripande expertgruppen inrättas. 

Den individuella elevvården är alltid frivillig för eleven. Om eleven eller vårdnadshavaren inte samtycker till att ärendet behandlas i en sektorsövergripande expertgrupp, kan elevens ärende inte behandlas i gruppen. Då måste man fundera på om till exempel en enskild person från elevvårdstjänsternas personal kunde stödja eleven i fortsättningen.   

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen: 

Vid behov ska man kontakta socialvården för bedömning av stödbehovet eller göra en barnskyddsanmälan. 

Riklig frånvaro kan väcka en sådan oro bland skolpersonalen att det blir aktuellt att ta kontakt med socialvården för att bedöma stödbehovet eller göra en barnskyddsanmälan. Om en anställd hos undervisningsväsendet i sitt arbete har fått kännedom om en person vars behov av socialvård är uppenbart, ska hen styra personen till att söka socialservice eller om personen samtycker till det kontakta den myndighet som ansvarar för välfärdsområdets socialvård, så att stödbehovet kan bedömas (Socialvårdslagen 35 §). De som är anställda inom undervisningsväsendet är skyldiga att utan dröjsmål och trots sekretessbestämmelserna göra en anmälan till välfärdsområdets barnskydd, om de i sin uppgift fått kännedom om ett barn för vars del behovet av vård och omsorg, omständigheter som äventyrar barnets utveckling eller barnets eget beteende kräver att behovet av barnskydd utreds (Barnskyddslagen 25 §). 

Läs mer: 

  • Om anmälningsskyldigeterna på webbplatsen för att förebygga mobbning, trakasserier och våld
Tillbaka upp
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025