Ta upp din oro så tidigt som möjligt med eleven och hens vårdnadshavare. Kom ihåg din skyldighet att kontakta personalen inom elevvårdstjänsterna, om du är orolig för en elev. Ökande eller på annat sätt oroväckande frånvaro är ofta ett tecken på ett behov av elevvårdstjänster.
Piirretty kuva, jossa lapsi puhuu kahdelle aikuiselle ruokapöydän ääressä. Toinen aikuinen kuuntelee ja toinen aikuinen kirjoittaa vihkoon.

Skribent undervisningsråd Christine Söderek, Utbildningsstyrelsen

I skolorna möter lärarna, klassföreståndarna och den övriga personalen eleverna dagligen och kan observera deras välbefinnande. När du som anställd i skolan blir orolig för en elev, till exempel på grund av hens frånvaro, är det viktigt att ta upp saken med eleven och hens vårdnadshavare. Detta är viktigt för att möjliggöra ingripande i ett tidigt skede. Frånvaro är ofta ett symptom på något, och det är viktigt att ta reda på vad som ligger bakom symptomet och hurdant stöd eleven eventuellt behöver för lärande, skolgång och/eller välbefinnande. Ökande eller på annat sätt oroväckande frånvaro är ofta ett tecken på ett behov av elevvårdstjänster. I oklara situationer kan du som lärare konsultera elevvårdstjänsternas personal, det vill säga be dem om råd, i frågor som gäller frånvaro.   

Lagen om elev- och studerandevård:

Enligt 16 § i lagen om elev- och studerandevård är de anställda vid skolan skyldiga att utan dröjsmål kontakta elevvårdstjänsternas personal, det vill säga en hälsovårdare, kurator, psykolog eller läkare, om de bedömer att en elev behöver elevvårdstjänster. En tillräcklig orsak till att ta kontakt är oro för elevens hälsa, välbefinnande eller något annat problem som upptäckts eller kommit till kännedom, till exempel frånvaro. Då ska den anställda trots sekretessbestämmelserna lämna de uppgifter till elevvårdstjänsterna som behövs för en bedömning av elevens behov av stöd. 

Kontakta elevvårdstjänsterna tillsammans med eleven, om det är möjligt. Vårdnadshavaren ska också informeras om att elevvårdstjänsterna kontaktats, utom när den minderårige välgrundat förbjuder det. En yrkesutbildad person inom social- eller hälsovården gör en bedömning av den minderåriges beslutsförmåga. Om det inte är möjligt att kontakta elevvårdstjänsterna tillsammans med eleven och vårdnadshavaren ska du informera dem om kontakten i efterhand. Eleven och vårdnadshavaren ska ha möjlighet att ställa frågor och diskutera ärendet, och därför bör du meddela dem att eleven hänvisats till elevvårdstjänsterna, exempelvis per telefon.

Det är alltid frivilligt för eleven att använda sig av elevvårdstjänsterna. Detta fråntar dock inte de skolanställdas skyldighet att kontakta elevvårdstjänsterna, om de är oroliga för en elevs situation och bedömer att eleven behöver dessa tjänster. Om eleven inte vill ta emot den tjänst som erbjuds, är det viktigt att läraren och elevvårdtjänsternas personal tillsammans funderar på hur eleven annars kan stödas, till exempel via den gemensamma elevvården eller stödet för lärande och skolgång.  

Det stöd som ordnas inom den individuella elevvården kan exempelvis bestå av stödåtgärder av en enskild elevvårdstjänst. Stödet kan också ges i form av samarbete mellan elevvårdstjänsternas personal och tillsammans med tjänster utanför skolan.  

För elever som har mycket frånvaro är det vanligen nödvändigt att inrätta en sektorsövergripande expertgrupp, som kan säkerställa informationsgången, uppföljningen och en tillräcklig stödhelhet för eleven.