1
- Förstår jag hur många olika delar en kultur består av?
- Är jag medveten om att kulturen tar sig uttryck i allt som vi gör, tänker eller uttrycker, exempelvis i mat, klädsel, uppförande, sociala relationer, maktstrukturer och hur vi talar?
- Ser jag att kulturen har olika historiska lager?
- Är jag medveten om min egen skolas verksamhetskultur?
2
- Ser jag mångfalden i kulturella identiteter?
- Beaktar jag att en elevs eller studerandes kulturella identitet kan variera mellan olika situationer?
- Är jag beredd på att en elev eller studerande kan vilja hålla sin åskådningsmässiga identitet för sig själv och i skolan bara vara en elev eller studerande.
3
- Förstår jag att även åskådningar är en del av kulturen?
- Uppmuntrar jag till att observera, analysera och leta efter kultur i olika åskådningar?
- Kan jag identifiera, förstå och lära ut hur man bedömer naturaliserade kulturella trosuppfattningar som definierar åskådningar och döljer sig bakom dem?
4
- Är jag medveten om att jag ställer upp kulturella kategorier genom min språkanvändning?
- Kan jag lära ut hur man identifierar, analyserar och utvärderar dessa kategorier?
5
- Är jag medveten om min egen ställning som förmedlare av kultur och kulturell maktutövare?
- Kan jag se min egen kulturella bakgrund och mina åsikter utifrån?
6
- Uppmuntrar jag eleverna eller de studerande att analysera och utvärdera spänningar mellan kulturer?
- Kan jag stödja dialog och lösa spänningar mellan personer från olika kulturella bakgrunder?