Vid sidan av språklig medvetenhet talar man också om språkligt ansvarsfull pedagogik (t.ex. Lucas & Villegas 2013; Alisaari & Heikkola 2020), som omfattar
- lärarens inställning till språk
- lärarens kunskaper och pedagogiska färdigheter.
Genom nedanstående frågor kan du reflektera över ditt eget arbete som lärare ur den språkliga medvetenhetens perspektiv. Samtidigt kan du fundera över din skolgemenskap och dess verksamhetskultur i ett större perspektiv
I Lärarens inställning till språk
1. Sociolingvistisk medvetenhet
- Är jag medveten om och förstår jag det täta samspelet mellan språk, kultur och identitet?
- Vill jag identifiera elevernas eller de studerandes språkliga bakgrunder och förmågor?
- Är jag medveten om att en trygg lärmiljö lindrar stress och ångest när man arbetar på ett nytt språk? Hur främjar jag detta i min undervisning?
2. Uppskattning för språklig mångfald
- Ser jag alla språk som lika mycket värda, och uppmuntrar jag till användning av olika språk?
- Identifierar jag de utmaningar som det språk som används i klassen för med sig?
- Identifierar jag de språkliga utmaningarna i det ämne jag undervisar i?
- Kan jag förklara för eleverna eller de studerande varför man inte ska använda diskriminerande eller kränkande ord eller uttryck som anknyter till åskådningar?
- Ser jag att olika språk kan användas som en resurs i studierna?
3. Stöd för personer som lär sig språk
- Försöker jag använda olika metoder för att främja lärandet bland dem som lär sig språket?
- Är mitt mål att göra dem som lär sig språket mer delaktiga i samhället?
II Lärarens kunskaper och pedagogiska färdigheter
4. Kunskap om elevernas eller de studerandes bakgrund, erfarenheter och förmågor
- Försöker jag identifiera elevernas eller de studerandes olika språkliga bakgrunder och utveckla sätt att stödja lärandet och skapa en uppmuntrande atmosfär?
- Visar jag respekt för elevernas eller de studerandes identitet och förmågor utanför skolan?
5. Identifiering av de utmaningar som orsakas av de språk som används i klassen
- Identifierar jag hur vardagsspråket skiljer sig från studiespråket och det språk som används i skolan?
- Identifierar jag vilka språkkunskaper och kunskaper i ämnesområdets språk eleven eller den studerande behöver i studieuppgifterna?
6. Kunskap om principerna för språkinlärning och tillämpning av den
- Vet jag hur man lär sig språk?
- Är jag medveten om att man lär sig språk genom att använda det i kommunikation med andra?
- Är jag medveten om i vilka delområden av språket eleverna eller de studerande har starkare färdigheter (t.ex. språklig förståelse) och i vilka de är svagare (t.ex. språklig produktion)?
- Vet jag hur kunskap om språkinlärning kan användas i planeringen av undervisningen?
7. Metoder för att främja (språk)inlärningen
- Ger jag eleverna eller de studerande möjlighet till interaktion i min undervisning?
- Åskådliggör jag min undervisning?
- Ger jag tydliga instruktioner och använder jag exempelvis illustrationer vid behov?
- Lär jag ut studiestrategier?
- Lär jag ut strategier för läsning?
Fem frågor om språklig medvetenhet