Vanliga frågor
Sidan vanliga frågor baserar sig på frågor som ställts till Utbildningsstyrelsen och svaren på dem.
Visa alla frågor och svarSenaste frågor och svar
Enligt 34 § i lagen om grundläggande utbildning är vården vid olycksfall som har drabbat eleven i skolan eller på någon annan plats där undervisning ordnas, under skolresan eller på inkvarteringsstället avgiftsfri för eleven.
Eftersom utbildningsanordnaren ska ansvara för hanteringen av ett olycksfall har man med stöd av lagen om grundläggande utbildning rätt att behandla uppgifter om elevens hälsa och att även vid behov lämna ut dem till sitt försäkringsbolag. Vårdnadshavarnas samtycke krävs inte.
I planen för lärandet kan man anteckna nödvändiga uppgifter med tanke på ändamålsenligt anordnande av undervisningen. Tidpunkten för barnets ankomst till Finland och uppgifter om barnets skolgång är viktiga uppgifter, till exempel för att man ska kunna bedöma hur mycket tid som krävs för barnets språkinlärning. Likaså är det väsentligt med tanke på helhetsuppfattningen av barnets kunnande att man känner till i vilken utsträckning och vilken typ av skolgång eleven har sedan tidigare.
Pedagogiska dokument är dokument som styr anordnandet av undervisningen och som i första hand utarbetas av de personer som ansvarar för elevens/den studerandes undervisning. En plan för elevens lärande tas fram, om det inte finns ett uppenbart hinder för det, i samarbete med eleven och vårdnadshavaren samt vid behov med elevens övriga lagliga företrädare (Lag om grundläggande utbildning 16 a §).
Orsaken till att pedagogiska dokument utarbetas kan grunda sig på en psykosocial eller medicinsk bedömning utförd av yrkespersoner inom elevvården (16 a och 17 § i lagen om grundläggande utbildning), men det är personerna som ansvarar för elevens undervisning som ansvarar för att dokumenten utarbetas. Ett beslut om särskilt stöd får inte meddelas innan utbildningsanordnaren hört eleven och dennes vårdnadshavare eller lagliga företrädare och fått en utredning som gjorts genom yrkesövergripande samarbete tillsammans med yrkesutbildade personer inom elevvården om det intensifierade stöd eleven fått och om helhetssituationen för honom eller henne (Lag om grundläggande utbildning, 17 §).
Stöd för lärande och skolgång innebär inte elevvård och kräver inte elevens eller vårdnadshavarens samtycke. Behandlingen av elevens uppgifter har alltså sin grund direkt i lagen när det är fråga om inledning och anordnande av intensifierat stöd utgående från en sektorsövergripande bedömning enligt 16 a § eller en utredning för att bedöma behovet av särskilt stöd enligt 17 § 3 mom. i lagen om grundläggande utbildning.
Man behöver alltså inte vårdnadshavarens samtycke för att be elevvården om uppgifter för pedagogiska dokument eller för att bjuda in yrkesutbildade personer inom elevvården till möten om särskilt stöd.
Under vilka förutsättningar kan utbildningsanordnaren ge elev- och studerandevårdspersonalen tillgång till de uppgifter och dokument i det studieadministrativa systemet som gäller anordnandet av stöd, till exempel en pedagogisk utredning eller bedömning?
För att uppgifter om stöd för lärande eller pedagogiska dokument ska kunna lämnas ut till elev- och studerandevårdstjänsterna krävs i regel samtycke av eleven/den studerande eller dennes vårdnadshavare, beroende på elevens/den studerandes förmåga att fatta självständiga beslut.
Med stöd av 64 § 1 mom. i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) kan till kuratorn lämnas ut sådana uppgifter och utredningar som i väsentlig grad inverkar på en klientrelation inom socialvården och som är nödvändiga på grund av välfärdsområdets lagstadgade uppdrag för att utreda klientens behov av socialvård, ordna socialvård och genomföra åtgärder i anslutning till den samt för att kontrollera uppgifter som lämnats till välfärdsområdet. Utlämnande av uppgifter med stöd av 64 § förutsätter alltså övervägande från fall till fall.