Ett allmänt mål för projekten som beviljas understöd är att utveckla de digitala lärmiljöerna och användningen av dem i gymnasieutbildningen samt främja målen som ställts upp för gymnasieutbildningen i lagstiftning och bestämmelser. Projekten ska främja samarbetet mellan lärarna samt de studerandes delaktighet och hållbara välbefinnande.
Det förutsätts att projekten samarbetar med utvecklingsnätverket för gymnasierna (LUKE) både på regional och på nationell nivå. Projekten ska redogöra för sina resultat i en av Utbildningsstyrelsen anvisad nättjänst.
Särskilda tyngdpunkter för ansökan är att:
- Förnya verksamhetskulturen. Projektet kan utveckla lösningar som kombinerar en fysisk och digital lärmiljö på ett sätt som är pedagogiskt ändamålsenligt och som främjar mångsidig kompetens, stödjer samarbetet mellan olika läroämnen och ger de studerande möjlighet att arbeta på egen hand och i grupper.
- Utvidga nya lärmiljöer. Projektet kan fokusera på att utvidga gymnasiets lärmiljöer utanför skolbyggnaden genom att utveckla gemensamma digitala och fysiska lärmiljöer samt samarbetsmodeller med andra utbildningsanordnare, högskolor, arbetslivet och aktörer inom tredje sektorn.
De sammanlagda kostnaderna för byggnadsarbete (inklusive eventuell planering), inköp av möbler och redskap samt undervisningsteknik kan utgöra högst 40 procent av projektets totala kostnader.