Genom utvecklingsprogrammet för kvalitet och jämlikhet i yrkesutbildningen stöder man beredningen av statsrådets centrala mål, såsom utvidgningen av läroplikten, reformen av kontinuerligt lärande samt utvecklingsåtgärder för integrationen. Därtill sammanför man den övergripande utvecklingen av yrkesutbildningen.
I den första delen av programmet för kvalitet och jämlikhet i yrkesutbildningen utvecklar man en kundorienterad och enhetlig personlig tillämpning och säkerställer kvaliteten på yrkesutbildningen i utbildningen som ordnas på en arbetsplats.
Rättsgrund
- Statsunderstödslagen (688/2001)
- Statsbudgeten för 2020
- Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet 1705/2009 och förordningen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1766/2009)
Allmänna mål
- samhälleliga effekter
- förbättring av yrkesutbildningens resultat och effekter
- förstärkning av det nationella, regionala och internationella samarbetet
- utveckling av arbetslivsorienterad yrkesutbildning
- utveckling av nya verksamhetsmodeller för yrkesutbildningen
Projektens mål och resultat
I säkerställandet av en kundorienterad och enhetlig personlig tillämpning samt kvaliteten på utbildningen som ordnas på en arbetsplats har man i tillägg till målen på förhand definierat resultat som ska nås under projekttiden.
Mål:
- Införandet av den kundorienterade och enhetliga PUK-processen och läroavtals- och utbildningsavtalsprocessen som producerats inom utvecklingsprogrammen Bästa service och Bästa kunnande på ett så omfattande sätt som möjligt hos utbildningsanordnarna.
- Införandet av verksamhetsmodellen för en enhetlig serviceprocess inom utbildning som ordnas på en arbetsplats (läroavtal, utbildningsavtal) på ett så omfattande sätt som möjligt hos utbildningsanordnarna.
- Genomförandet av PUK-processen och utbildningen som ordnas på en arbetsplats utgående från individuella behov av kunnande, så att den studerande har möjlighet att studera hela skoldagar och -veckor.
- Genom en personlig tillämpning av god kvalitet upptäcker man bättre de studerande som behöver mer stöd- och handledningsåtgärder under olika skeden av studierna. Målet är att identifiera olika behov och särskilt stödja de studerande som är i risk för att avbryta sina studier i att slutföra sina studier.
- Öka ett samarbete och en peer learning mellan utbildningsanordnarna, där man främjar införandet av metoder och handledning för lärande i samverkan som har testats i utvecklingsprogrammen Bästa samt service- och verksamhetsprocesser (PUK, läro- och utbildningsavtal) på ett så omfattande sätt som möjligt hos anordnarna.
- I utvecklingen samarbetar arbetslivstjänsterna och undervisningstjänsterna systematiskt.
Resultat:
- Införandet av verksamhetsmodeller som producerats inom utvecklingsprogrammen Bästa
- Bestående ändringar och förbättringar i PUK-processen och i läro- och utbildningsavtalsprocessen samt därtill hörande serviceprocesser
- Genomförandet av PUK-processen och utbildningen som ordnas på en arbetsplats utgående från individuella behov av kunnande, så att den studerande har möjlighet att studera hela skoldagar och -veckor
- Genom en personlig tillämpning av god kvalitet har man bättre nått och identifierat de studerande som behöver mer stöd- och handledningsåtgärder under olika skeden av studierna. Därtill har man identifierar de studerandes olika behov och stött dem som är i risk för att avbryta sina studier i att slutföra sina studier.
Utbildningsstyrelsen följer upp resultaten av verksamheten även genom redan existerande system:
- studerande- och arbetslivrespons
- tiden mellan att PUK godkänns för första gången och tidpunkten då studierna inleds
- ePUK
- antalet utbildnings- och läroavtal.