Syftet med understöden är att i enlighet med Finlands språkutbildningspolitik stödja verksamhet som bidrar till att finländarna får mångsidigare och djupare språkkunskaper samt till att öka den regionala jämlikheten inom utbildningen. En av utgångspunkterna är den nationalspråksstrategi (Statsrådets kanslis publikationsserie 4/2012) som godkändes 2012 och som syftar till att trygga att det i Finland finns två livskraftiga nationalspråk, bland annat genom att förbättra förutsättningarna för en tillräcklig språkbadsundervisning av hög kvalitet. Målet med språkbad och undervisning på två språk är att eleverna utvecklar en funktionell tvåspråkighet. Målet uppnås effektivast när språkbadet och undervisningen på två språk inleds inom småbarnspedagogiken och pågår ända till slutet av den grundläggande utbildningen.
Definitioner
I Grunderna för läroplanen för grundläggande utbildning (2014), Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2014) samt i Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2018) bestäms om småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning på två språk, som indelas i omfattande och mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara tidigt fullständigt språkbad i de inhemska språken eller annan omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk. Mindre omfattande småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning på två språk kan vara språkberikad småbarnspedagogik, förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
Med språkbadsundervisning avses ett program som börjar tidigast i småbarnspedagogiken när barnet är tre år eller senast när förskoleundervisningen börjar, och som pågår till slutet av den grundläggande utbildningen och där en del av undervisningen ordnas på det språk som används i småbarnspedagogiken eller skolans egentliga undervisningsspråk och en del på det andra inhemska språket, finska eller svenska. Språkbadsundervisning kan också ordnas på samiska. Andelen undervisning som ges på språkbadsspråket ska till exempel i tidigt fullständigt språkbad utgöra minst 50 procent av hela programmet så att andelen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen är närmare 100 procent, i årskurserna 1–2 cirka 90 procent, i årskurserna 3–4 cirka 70 procent och i årskurserna 5–9 i genomsnitt 50 procent.
Annan omfattande undervisning på två språk kan inledas i småbarnspedagogiken eller i förskolan och pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. I detta fall ska minst 25 procent av den grundläggande utbildningen, förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken ordnas på målspråket.
Språkberikad undervisning kan ordnas inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Den kan pågå under hela eller endast en del av den grundläggande utbildningen. Med språkberikad undervisning i den grundläggande utbildningen avses undervisning där mindre än 25 procent av innehållet i läroämnena undervisas på ett annat språk än skolans undervisningsspråk. I språkberikad småbarnspedagogik och förskoleundervisning ordnas mindre än 25 procent av verksamheten regelbundet och planenligt på något annat språk än språket inom småbarnspedagogiken eller undervisningsspråket i förskoleundervisningen.
Tyngdpunkter
- Anordnande av språkberikad undervisning inom förskoleundervisning, grundläggande utbildning eller småbarnspedagogik på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- Utvidgning och utveckling av språkberikad undervisning i förskoleundervisning, grundläggande utbildning eller småbarnspedagogik samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- Anordnande av språkbadsundervisning på svenska, finska och samiska på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- Utvidgning och utveckling av befintlig språkbadsundervisning på svenska, finska eller samiska samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- Anordnande av omfattande undervisning på två språk inom förskoleundervisning, grundläggande utbildning och småbarnspedagogik på orter där sådan undervisning inte erbjuds
- Utvidgning och utveckling av befintlig omfattande undervisning på två språk inom förskoleundervisning, grundläggande utbildning och småbarnspedagogik samt tryggande av undervisningens kontinuitet på orter där sådan undervisning redan ordnas
- Anordnande eller utvidgning av annan förskoleundervisning, grundläggande utbildning eller småbarnspedagogik som stödjer nationalspråksstrategin (till exempel tandemundervisning)