1. Motivationsbrev
Skriv i början av studierna ett motivationsbrev till dig själv. Vad förväntar du dig av dig själv som språkstuderande i gymnasiet? Hur har du nytta av dina språkkunskaper i dina studier och efter gymnasiet? Ha med följande i ditt brev:
- En beskrivning av dina egna språkkunskaper som omfattar både ditt hemspråk och de språk du lärt dig i och utanför skolan. Skriv till exempel vilka språk du kan och i vilka situationer du kan använda dem? På vilka språk tycker du om att läsa, på vilka språk brukar du lyssna på musik? Beskriv dina färdigheter att använda språken och i vilka miljöer och situationer du använder dem. Kom ihåg att också beskriva dina kunskaper i ditt hemspråk och hemspråkets dialekter.
- Studiefärdigheter och att lära sig språk: Hur lär du dig språk? Hur lär du dig på bästa sätt? Beskriv dina studiemetoder och erfarenheter av språkstudier.
Spara ditt brev och se på det på nytt i slutskedet av studierna.
2. Mina språkkunskaper
Räkna upp/lista
- alla de språk och dialekter du använder med din familj/dina vänner.
- de språk du lärt dig/studerat i skolan. Kom ihåg att nämna eventuella språkklubbar, korta kurser och språkduschar både inom småbarnspedagogiken och i den grundläggande utbildningen. Vilket språk är ditt skolspråk?
- de språk du använder och hör i samband med dina hobbyer och på fritiden. Hurdana språkkunskaper finns i till exempel din kompiskrets?
- de övriga språken som hör till din språkvärld, dvs. språken i din gemenskap. Vilka språk talas i ditt gymnasium? Beakta även dialekter och register*.
- Räkna till sist upp/Lista dina önskemål: Vilka språk skulle du vilja kunna bättre? Vilka språk skulle du vilja börja lära dig? Vad skulle du vilja göra på olika språk?
* Tilläggsuppgift: Vad har du lärt dig om dialekter och register i modersmål och litteratur eller lektionerna i svenska som andraspråk?
3. Språkanvändning i olika situationer
Ta fram kartläggningen av din språkrepertoar som du gjorde i uppgiften ’Mina språkkunskaper’
Reflektera i par
- Var och med vem använder du olika språk (till exempel i skolan, hemma, i hobbyn)?
- Använder du språk på olika sätt i skolan och hemma?
Till läraren: Uppgiften kan utgöra en muntlig prestation som avläggs för intyg på muntlig språkfärdighet i modul 1. Uppgiften kan också användas som underlag för dialog eller monolog.
4. Språket i sociala medier
Reflektera över din språkanvändning i olika situationer och för olika syften
- Beskriv kort (högst 50 ord) hur du använder språket i sociala medier. Kom ihåg att även emojier, bilder, videon och ljudmeddelanden är kommunikationssätt.
- Beskriv kort hur kommunikation med vänner och kommunikation med familjen skiljer sig från varandra. Du kan till exempel funder på om du använder språket annorlunda när du talar till en familjemedlem (till exempel användning av emojier, ett mer vårdat språk).
5. Anpassning av språket
Har du märkt att du anpassar ditt språk enligt vem du talar med? På vilket sätt? Fundera till exempel på hur du talar med en släkting som är yngre än du själv är, hur du förklarar något som har med teknik att göra för en äldre person eller hur du skulle tala till en eventuell arbetsgivare i en arbetsintervju.
6. Språklig medvetenhet i vardagen
- Har du lagt märke till att olika språk har olika ställning i din vardag? Uppmuntrar eller motverkar dina olika gemenskaper (vänner, familj, skola, hobbyer) till användning av olika språk?
- Är det acceptabelt att använda olika språk samtidigt i din vardag? Om användningen av olika språk är beroende av tillfälle eller av deltagare/ åhörare, hur skiljer sig tillfällena eller deltagarna från varandra?
Den här uppgiften kan göras i par eller i grupp.
7. Språklig medvetenhet och myndighetsspråk
Gör uppgiften i grupp
- Läs de två artiklarna som behandlar klarspråk och myndighetsspråk
- a. Språkvårdaren Maria Fremer: “Obegriplig myndighetssvenska en fara för demokratin”
- b. Myndighetsspråket luckras upp
2. Sök reda på en text eller några exempel på myndighetsspråk (på valfritt språk).
3. Diskutera era texter i grupp och reflektera över hur ni skulle förenkla och förtydliga språket som används i artikeln.
4. Jämför de olika gruppernas sätt att förenkla texten. Vilka förslag är desamma, vilka skillnader finns det?
8. Språklig medvetenhet och läroämnenas språk
- Hurdant språk används i olika läroämnen? Fundera över språkanvändningen i två olika läroämnen som inte är språkämnen (Kom ihåg att beakta även konst- och färdighetsämnen, t.ex. gymnastik, musik och bildkonst!). Är det frågan om användningen av ekonomiskt språk i matematik, kroppsspråkets kreativa uttryck eller andra?)
- På vilka sätt anknyter de färdigheter du nämnde i punkt a till det språk du lärt dig på lektionerna i språk?
Den här uppgiften kan göras i par eller i grupp.
9. Språk i vardagen
- Utnyttjar du många olika språk i din vardag? På vilka sätt och i vilka sammanhang?
- Hur kunde du använda dina färdigheter i andra språk för att förstå ett särskilt språk?
- Lånar du ord från olika språk då du inte kommer ihåg ett visst begrepp i ett språk? Ge ett par exempel.
10. Att använda sina grundläggande färdigheter i språk
Diskussion i par.
- Har du hamnat i en situation i vilken du haft nytta av grundläggande färdigheter i språk? Vad hände och hur framskred situationen? Vilka språk eller övriga medel använde du/ni?
- Hitta med ditt par på en situation där ni träffas för första gången och använder ett annat språk/andra språk än era modersmål.
11. Att anpassa språket till ett sammanhang
- Tala med din familj/din släkt/din bekantskapskrets om olika dialekter och språk som ni talar. Känner ni personer som ändrar sitt sätt att tala enligt vem hen talar med? Ändrar du själv ditt sätt att tala (dialekt, användning av kraftord, memes etc.) enligt vem du talar med?
- Vilka språkliga och kulturella skillnader finns det inom din familj/släkt/ bekantskapskrets? Vilka språkliga och kulturella fenomen hamnar du att förklara eller förklaras för dig? Fundera t.ex. på Internetkultur, på fenomen eller personer som anknyter till en viss tidsperiod?
Till läraren: Uppgiften lämpar sig även för lektionerna i modersmål och litteratur eller finska/svenska som andraspråk.
12. Flerspråkighet på video
- Sök en video i vilken det används flera språk parallellt. På vilka ställen/i vilka situationer byter man språk?
- I vilka situationer använder du själv olika språk parallellt?
- Gör en egen video där du mångsidigt använder olika språk.
13. Flerspråkighet i olika situationer
- Finns det situationer i din vardag där du måste hålla dig till ett språk? Hurdana situationer är det?
- I vilka situationer kan du agera flerspråkigt?
14. Kunskapsnivåer i olika situationer
Plocka fram din kartläggning av dina språkkunskaper ’2. Alla mina språkkunskaper’.
Reflektera över hur du kan använda alla de språk du har angett. Om du inte kommer igång kan du börja med att jämföra hur du kan använda olika språk i specifika situationer. Försök undvika beskrivningar på en väldigt allmän nivå, till exempel ”jag talar bra finska och nöjaktig franska”.
15. Beskrivning av språkkunskap
Ta fram kartläggningen av din språkrepertoar som du gjorde i uppgift 2.
- Ge en kort verbal beskrivning av din kunskap/dina färdigheter för varje språk du kan i tabellen nedan.
- Skriv även in kunskapsnivån enligt Nivåskalan för växande språkkunskap.
- Ställ upp ett mål för dig själv: vilka färdigheter kunde du förbättra i varje språk?
- Fyll i tabellen under gymnasiestudiernas gång och lägg till, eller länka till, dina prestationer för varje språk. Inkludera den sista kolumnen i din språk-CV i slutet av studierna.
Språk | Höst 2020 | Höst 2021 | Höst 2022 | Vår 2023 Inkludera den här kolumnen i din språk-CV! |
Hemspråk | Lägg till en beskrivning av dina kunskaper (verbal beskrivning och CEFR-kunskapsnivå). Lägg även till mål: vad skulle du vilja kunna bättre? | … | … | Verbal beskrivning Kunskapsnivå |
Skolspråk | ||||
A-språk | … | … | ||
B-språk | … | … | ||
(ytterligare språk) | … | … |
Du kommer att visa olika prov på dina språkkunskaper under gymnasiestudiernas gång. De prov på kunnande som bäst beskriver dina språkkunskaper kan du bifoga till din språkprofil.
16. Mina behov av språkfärdighet i framtiden
- Lista tre yrken som intresserar dig.
- Ta reda på vilken utbildning som krävs för de yrken du listade.
- Studera till exempel med hjälp av universitetens webbsidor vilka språkkunskaper som krävs eller värderas i utbildningen.
- Ta reda på vilka språkfärdigheter du behöver i arbetslivet. Försök att tänka på språkkunskap från ett bredare perspektiv än kunskaper i enskilda språk: vilka textgenrer används i utbildning och arbetsmiljö? Vilka specifika färdigheter behövs (kommunikation i flerspråkiga arbetsmiljöer, skriftligt myndighetsspråk)?
Tabellen nedan har som exempel kompletterats med olika yrken och utbildningar. Fyll i tabellen utifrån dina egna tankar eller planer.
Yrke | Utbildning | Språkfärdighet som krävs för studierna (språk + kunskapsnivå) | Språkfärdighet som krävs för yrket |
Handelsbranschen | Tradenom | Inhemska språk, engelska (B2) + 1 främmande språk | Beskrivning av hurdan språkfärdighet som behövs. |
Lägg till till exempel texttyper (rapporter, protokoll el. dyl.) | |||
Resebranschen | Restonom | ||
Tolk | Språk som huvudämne |
Du kan komplettera tabellen i Word eller skriva ut den och fylla i den.
17. Språkkunskap och språkfärdigheter i olika sammanhang
Gör en tankekarta där du kombinerar dina mål med den språkkunskap eller de språkfärdigheter som krävs för att uppnå målen. I vilka olika situationer behöver du språk? Vilka önskemål har du för framtiden? Vilket slags kunnande behöver du?
Du kan använda bilden nedan som exempel.
18. Internationalisering i fortsatta studier och arbetsliv
Plocka fram din kartläggning som du har gjort av dina språkkunskaper och ditt kulturella kunnande.
Bred språkfärdighet kan ge bättre kommunikationsfärdigheter och förmåga att möta olika människor. På vilket sätt är dina egna språkkunskaper kopplade till arbetslivsfärdigheter? Reflektera över hur ditt kulturella kunnande har samband med arbetslivsfärdigheter.
I vilka situationer och miljöer har ditt kulturella kunnande utvecklats?
Sammanfatta ditt kulturella kunnande med några meningar. Du kan skriva in dem i din Språk-CV.
19. Flerspråkig videoansökan
Sök en ledig arbetsplats (till exempel TE-tjänster) och skapa en videoansökan där du presenterar dig själv och ditt flerspråkiga kunnande. Inled videon på det språk som arbetsplatsannonsen är skriven. Kom ihåg att berätta om dina hemspråk och ditt kulturella kunnande som du har utvecklat genom olika erfarenheter.
Till läraren: Uppgiften kan utgöra en muntlig prestation som avläggs för intyg på muntlig språkfärdighet i modul 1. Uppgiften kan också användas som underlag för dialog eller monolog.