Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä ordnar yrkesprov inom ungefär hundra olika examina. Yrkesproven planeras kundorienterat och i genomförandet och bedömningen tar man hänsyn till de önskemål som både den som avlägger yrkesprovet och arbetslivet har vad gäller tid, plats osv. Examensgrunderna har ändå alltid en avgörande roll.
Under den gångna våren har man varit tvungen att fundera över olika alternativa sätt att ordna yrkesprov under undantagsförhållanden. Speciellt utmanande blev det inom servicebranschen och social- och hälsovårdsbranschen på grund av att restaurangerna stängde och särskilda bestämmelser utfärdades för äldreomsorgens del.
Vi har klarat oss väl trots utmaningarna, både tack vare omsorgsfull planering men också för att vi redan i praktiken hade börjat använda digitala system i yrkesproven inom en del branscher. Vi använder i huvudsak lärmiljön itsLearning samt Teams och Whatsapp mångsidigt, men även sporadiskt en del andra applikationer.
Utbildningssamkommunens gemensamma mål för alla branscher är att vidareutveckla olika element och den teknik som kan användas i yrkesproven.
Genom att använda sig av digitala verktyg i yrkesproven är det lättare att genomföra bedömningen på arbetsplatsen, resekostnaderna minskar och man kan hitta arbetsplatser längre ifrån, eller på den egna orten. Det är möjligt att studera vid vilken läroanstalt som helst. Yrkesprovet kan avläggas nästan var som helst.
Bekräftandet av de studerandes identitet
Vi använder videoförbindelse och eftersom vi är en liten läroanstalt så känner vi de studerande. Lärarna känner också till den studerandes sätt att skriva och svara på frågor. Man kan vid behov konsultera lärarna.
Alla studerande har personliga användaruppgifter till läroanstaltens system. Det är ingen garanti men det är ett sätt att gå till väga. I framtiden kan man eventuellt använda sig av tvåstegsverifiering då man loggar in utanför läroanstalten. I diskussionerna har också stark autentisering via Wilma lyfts fram.
Planeringen av yrkesproven
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen, att arbeta inom sjukvård, 35 kp
Den som avlägger yrkesprov gör upp en plan för yrkesprovet i itsLearning tillsammans med arbetsplatshandledaren.
Handledning för att göra upp planen får man via itsLearning, Teams eller Whatsapp.
Till planen kan man också lägga till videor över de delar som inte kan visas på arbetsplatsen, till exempel språkkunskaper och att förbereda klienten för operation. (Annat sätt att visa kunnande.)
Specialyrkesexamen i rehabiliterings- stöd- och handledningstjänster, arbete som expert i klientens verksamhetsmiljö och servicesystem, 60 kp
Den som avlägger yrkesprovet gör upp en plan för yrkesprovet i Google Drive. Hen delar sin egen Drive-fil med den lärare som är bedömare. Den studerande får handledning i att göra upp planen via Teams.
I bägge situationerna ska man fästa uppmärksamhet vid integritetsskyddet. I dokumenteringen får det inte ingå material eller information som leder till att klienten kan identifieras, utan situationen ska filmas på en allmän nivå.
Genomförandet av yrkesprov
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen, att arbeta inom sjukvård, 35 kp
Yrkesprovet skickas live som video på mobiltelefonen eller med Office Stream-programmet beroende på situationen: möten med klienterna och förflyttning av patienten (med klienternas tillstånd) samt utdelning av läkemedel. Videoupptagningen sparas. På det sättet kan bedömaren vid behov se situationen på nytt. Bedömaren och den som avlägger yrkesprovet är på arbetsplatsen då yrkesprovet spelas in och läraren som fungerar som bedömare följer med situationen direkt från sin egen dator. Responsen ges direkt efter prestationen.
Specialyrkesexamen i rehabiliterings-, stöd- och handledningstjänster, Arbete som sakkunnig i klientens verksamhetsmiljö och servicesystem, 60 kp
Projektplaneringsmöte som genomförs via Teams och där den som avlägger yrkesprovet fungerar som ordförande för mötet
Examensdelen dokumenteras i Google Drive. Bedömaren ger respons direkt efter mötet.
I bägge situationerna ska man fästa uppmärksamhet vid integritetsskyddet. Man behöver arbetsplatsens och klienternas lov för att spela in material. Man ska också fästa uppmärksamhet vid hur och var videorna sparas samt för hur lång tid.
Bedömning av kunnandet
Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen, att arbeta inom sjukvård, 35 kp
Med bildförbindelse via Teams. Bedömaren och den som avlägger yrkesprovet är i samma utrymme, läraren följer med situationen från sin egen dator. Dokument som gäller bedömningen sparas i itsLearning-miljön. Bedömningsblanketten med underskrift skickas per post.
Specialyrkesexamen i rehabiliterings- stöd- och handledningstjänster, arbete som expert i klientens verksamhetsmiljö och servicesystem, 60 kp
Med bildförbindelse via Teams. Bedömaren och den som avlägger yrkesprovet är i samma utrymme, läraren följer med situationen från sin egen dator.
Dokument som gäller bedömningen sparas i itsLearning-miljön. Bedömningsblanketten med underskrift skickas per post.
I bägge situationerna ska man fästa uppmärksamhet vid det digitala materialet; var förvaras det, hur länge och på vems ansvar.
Mer information:
projektchef
Raija Salo
raija.salo [at] lhkk.fi