Både yrkesutbildade inom undervisningsväsendet och familjer har uttryckt oro över bedömningens likvärdighet. Målet med de mer detaljerade kunskapskraven är att öka likvärdigheten i bedömningen och jämförbarheten av vitsorden. De nationella riktlinjerna för bedömning har preciserats, då de tidigare riktlinjerna uppfattades ge alltför mycket rum för tolkning. Genom att förtydliga riktlinjerna för bedömningen får man i hela landet mer enhetliga principer för bedömningen till stöd för skolornas och lärarnas bedömningsarbete.

Centrala förändringar
Tydligare riktlinjer för bedömningen
Riktlinjerna för bedömningen som gäller hela den grundläggande utbildningen har förtydligats och anvisningarna för genomförandet av bedömningen preciserats. I det nya kapitel 6 i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 har bedömningens olika syften och delområdena för bedömningen samt riktlinjerna i anslutning till dem förtydligats. Även begrepp som anknyter till bedömning har förtydligats. I enlighet med den nya riktlinjerna ska siffervitsord tas i bruk senast från och med årskurs 4 i alla grundskolor.
Kunskapskrav för slutbedömningen
Kunskapskrav utarbetas för vitsorden 5,7 och 9. Kunskapskraven beskriver vad en elev som går ut grundskolan ska kunna för att uppnå vitsordet i fråga. I detta skede är kunskapskrav definierade endast för vitsordet 8. Därtill definieras mål för elevens lärande i de olika läroämnena. Målen för undervisningen bibehålls i nuvarande form.
Arbetet har genomförts i samarbete
Arbetet med att definiera kunskapskraven och förtydliga riktlinjerna har genomförts i samarbete med lärare och forskare. Processen har letts av en styrgrupp som Utbildningsstyrelsen har utsett och som består av representanter för de centrala intressegrupperna. Som stöd för arbetet har också en sakkunniggrupp varit tillsatt med forskare som är insatta i slutbedömningen i den grundläggande utbildningen. I arbetet med det nya kapitlet 6 lades utkast ut under under år 2019 för öppen respons på webben och utlåtanden inbegärdes. Responsen beaktades då det slutliga kapitlet utformades. Det nya kapitlet publicerades 11.2.2020 och togs i bruk 1.8.2020.
I samarbete med Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet genomförde det nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) en utvärdering hösten 2019 av tillämpbarheten av kunskapskraven i sex (6) olika läroämnen .
De utarbetade kunskapskraven i alla läroämnen lades ut för öppen respons och utlåtanden under tiden 28.8–25.9.2020.
Utbildningsstyrelsen stödjer implementeringen av riktlinjerna för bedömningen och kunskapskraven för slutbedömningen med genom att erbjuda bland annat fortbildning, handledning och stöd.
Tidtabell för utarbetandet av kunskapskrav för slutbedömningen och mål för lärande
Kunskapskraven för slutbedömningen
- 31.12.2020: bedömningskriterierna med kunskapskraven och målen för lärandet publiceras
- våren 2021: arbete på det lokala planet med uppdatering av lokala läroplaner, implementering av kunskapskraven och målen för lärande, samt vidareutveckling av undervisningspersonalens kunskaper om bedömning
- augusti 2021: kunskapskraven ska tas ibruk 1.8.2021
- våren 2022: slutvitsord enligt kunskapskraven ska ges i alla läorämnen och för hela årskullen