Både yrkesutbildade inom undervisningsväsendet och familjer har uttryckt oro över bedömningens likvärdighet. Målet med de mer detaljerade kunskapskraven är att öka likvärdigheten i bedömningen och jämförbarheten av vitsorden. De nationella riktlinjerna för bedömning har preciserats, då de tidigare riktlinjerna uppfattades ge alltför mycket rum för tolkning. Genom att förtydliga riktlinjerna för bedömningen får man i hela landet mer enhetliga principer för bedömningen till stöd för skolornas och lärarnas bedömningsarbete.
Arbetet med att utveckla bedömningen i den grundläggande utbildningen
- Utbildning och examinaGrundläggande utbildningBedömning och betygBedömning av kunnande
Utvecklingsarbetet inleddes med att förtydliga riktlinjerna för bedömningen i kapitel 6 i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014). Kapitlet publicerades 11.2.2020 och togs i bruk 1.8.2020.
Därefter utarbetades och fastställdes nationella kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9 för slutbedömningen i alla läroämnen i den grundläggande utbildningen. Bedömningskriterierna och kunskapskraven publicerades 31.12.2020 och togs i bruk 1.8.2021. Därefter utarbetades och fastställdes nationella kunskapskrav i slutet av årskurs 6 för för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Bedömningskriterierna och kunskapskraven för läsårsbedömningen i årskurs 6 publicerades 19.1.2023 och togs i bruk 1.8.2023.
Tydligare riktlinjer för bedömningen
Riktlinjerna för bedömningen som gäller hela den grundläggande utbildningen har förtydligats och anvisningarna för genomförandet av bedömningen preciserats. I det nya kapitel 6 i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 har bedömningens olika syften och delområdena för bedömningen samt riktlinjerna i anslutning till dem förtydligats. Även begrepp som anknyter till bedömning har förtydligats. I enlighet med den nya riktlinjerna ska siffervitsord tas i bruk senast från och med årskurs 4 i alla grundskolor.
Kunskapskrav för läsårsbedömningen i årskurs 6 och för slutbedömningen
Kunskapskrav för vitsorden 5, 7 och 9 har utarbetats och fastställts för läsårsbedömningen i årskurs 6 och för slutbedömningen. Bedömningen av elever i årskurs 6 genomförs i relation till de mål som ställts upp för årskursen i den lokala läroplanen. Kunskapskraven för slutbedömningen beskriver vad en elev som fullgör och avslutar de grundläggande utbildningen ska kunna för att uppnå vitsordet i fråga. Eleven har uppnått målen i läroämnet för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga.
Arbetet med att definiera kunskapskraven och förtydliga riktlinjerna har genomförts i samarbete med lärare och forskare. Processen har letts av en styrgrupp som Utbildningsstyrelsen har utsett och som består av representanter för de centrala intressegrupperna. Som stöd för arbetet har också en sakkunniggrupp varit tillsatt med forskare som är insatta i slutbedömningen i den grundläggande utbildningen. Utkasten till kapitel 6 och kunskapskraven för läsårsbedömningen i årskurs 6 och för slutbedömningen lades ut för öppen respons på webben och utlåtanden inbegärdes i utlåtandetjänsten.
I samarbete med Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet genomförde Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) en utvärdering hösten 2019 av tillämpbarheten av kunskapskraven för slutbedömningen i sex (6) olika läroämnen.
Utvecklingen av bedömningen i den grundläggande utbildningen fortsätter genom att på olika sätt stödja implementeringen och tillämpningen av riktlinjerna för bedömningen och bedömningskriterierna och kunskapskraven. Utbildningsstyrelsen stödjer implementeringen genom att erbjuda bland annat fortbildning, handledning och stöd. Material till stöd för bedömningen i de olika läroämnena hittar du på webbplatsen för respektive läroämne.