Medlemmarna i arbetslivskommissionerna företräder arbetsgivarna, arbetstagarna och självständiga yrkesutövare samt undervisningssektorn. Som mest finns det nio medlemmar i en arbetslivskommission. Därtill kan kommissionerna komplettera sitt kunnande med permanenta sakkunniga. Varje examenskommission har valt en ordförande och en viceordförande bland sina medlemmar. Ordföranden företräder arbetslivet. Om en medlem i kommissionen avgår utnämns en ny medlem.
Arbetslivskommissionernas uppgifter och sammansättning
- Utbildning och examinaYrkesutbildningArbetslivskommissioner
Arbetslivskommissionerna
- deltar i kvalitetssäkringen av genomförandet av yrkesprov och bedömningen av kunnandet
- deltar i utvecklingen av examensstrukturen samt de yrkesinriktade examina och examensgrunderna inom yrkesutbildningen
- behandlar de studerandes begäranden om rättelse av bedömningen inom examensutbildningen.
Arbetslivskommissionen för transportbranschen ansvarar därtill för anordna och övervaka provet för yrkeskompetens för lastbils- och bussförare samt för att utfärda intyg gällande provet.
Kvalitetssäkring
Arbetslivskommissionerna deltar i kvalitetssäkringen i fråga om genomförandet av yrkesprov och bedömningen som berör det egna området genom att:
- följa med anordnandet av yrkesinriktade examina med hjälp av nationella respons-, uppföljnings- och utvärderingsuppgifter
- vid behov göra besök i yrkesprovsmiljöer
- sammanställa information om kvaliteten på genomförandet av yrkesproven och bedömningen av kunnandet utifrån uppgifterna som samlats in i samband med uppföljningen och besöken, för att utveckla verksamheten och lyfta fram goda modeller.
Arbetskommisionerna ska på begäran ge undervisnings- och kulturministeriet utlåtanden om de enskilda utbildningsanordnarnas examensspecifika planer för bedömningen av kunnandet.
Utveckling
Arbetslivskommissionerna deltar i utvecklingen av examensstrukturen inom yrkesutbildningen samt de yrkesinriktade examina i samarbete med Utbildningsstyrelsen och genom
- ge förslag till utveckling av examensstrukten och examensgrunderna inom den egna branschen samt
- ge utlåtanden om förslag till ändringar i examensstrukturen och utkasten till examensgrunder.
Syftet med arbetslivskommissionernas besök i yrkesprovsmiljöer är att säkerställa att yrkesproven och bedömningen av den studerandes kunnande genomförs i enlighet med lagstiftningen för yrkesutbildningen, examensgrunderna och utbildningsanordnarens examensspecifika planer för bedömningen av kunnandet.
Arbetslivskommissionen beslutar om besöken i yrkesprovsmiljön. Besöket kan till exempel grunda sig på en begäran som riktats till undervisnings- och kulturministeriet, på respons., uppföljnings. eller utvärderingsuppgifter eller på en riskbedömning (bl.a. antalet anordnartillstånd som en utbildningsanordnare har inom arbetslivskommissionens bransch, antalet studerande som avlägger examen).
I besöken deltar två medlemmar ur arbetslivskommissionen. De kommer överens om besöket tillsammans med utbildningsanordnaren. Anordnaren väljer i regel vilken yrkesprovsmiljö som blir mål för besöket. Det är skäl för utbildningsanordnaren att vara förberedd på att i samband med besöket visa upp dokument som är centrala med tanke på kvalitetssäkringen, såsom
- tillståndet att ordna examina och utbildning
- planen för bedömningen av kunnandet
- de personliga utvecklingsplanerna för kunnandet till den del de berör genomförandet av yrkesproven
- dokumentation av bedömningen av kunnandet
- dokumentation av kvalitetsledningssystemet till den del som berör genomförandet av yrkesproven.
I samband med besöket kan arbetslivskommissionens medlemmar intervjua företrädare för utbildningsanordnaren, bedömare samt studerande eller utexaminerade. Utbildningsanordnaren väljer själv vilka personer som ska intervjuas.
Besöket omfattar följande skeden:
- presentation av dokument
- genomgång av yrkesprovsmiljön
- intervjuer
- diskussion med företrädarna för utbildningsanordnaren
- kort respons till anordnaren om de mest centrala observationerna.
Över besöket utarbetas en rapport som efter att den godkänts av arbetslivskommissionen skickas till utbildningsanordnaren för kännedom. Om kommissionen observerar allvarliga brister i anordnarens verksamhet ska anordnaren ges möjlighet att komma med ett eget genmäle innan rapporten framförs till undervisnings- och kulturministeriet för eventuella åtgärder.
Sekretariat för arbetslivskommissionerna vid Utbildningsstyrelsen stöder kommissionerna genom att sköta sekreteraruppgifterna och säkerställa att de olika kommissionerna har enhetliga rutiner.
Frågor som berör arbetslivskommissionerna kan riktas till adressen tyoelamatoimikunnat [at] oph.fi (tyoelamatoimikunnat[at]oph[dot]fi).