Målet för och syftet med läsande och skrivande i funktionellt och estetiskt syfte är att målmedvetet åstadkomma trevliga eller andra upplevelser och känslotillstånd. Syftet är att fördjupa läsupplevelsen, stärka skribentens egna röst och föra texten närmare läsaren. Målet är att skapa en trygg och positiv atmosfär för studierna i läsande och skrivande, så att kreativiteten som hänger ihop med skriv- och läsprocesserna stöds och de tillhörande rutinerna utvecklas. Tanken är särskilt att kombinera det lästa och skrivna som en del av den studerandes egna textvärldar.
Att skriva i estetiskt och funktionellt syfte
- Utbildning och examinaGymnasieutbildningModersmål och litteraturAllmänbildande utbildning
I undervisningen i litteratur i gymnasiet har det längre funnits en betoning på tolkande och analytiskt läsande medan skrivandet har fokuserat på faktabaserat skrivande. Utöver dessa färdigheter behöver man också färdigheter att läsa och skriva på sätt som väcker känslor och egna tankar och som stödjer en djupare förståelse och tolkning av en text.
Olika sätt att läsa i estetiskt syfte kan vara till exempel att skriva eller tala om litteraturen under läsningens gång (läsdagbok, videokommentarer), men ofta avses gemensamma metoder där man
- delar med sig av sina läsupplevelser tillsammans, till exempel en litteraturcirkel
- behandlar litteratur som man läst (eller bekantar sig med nya litteratur) genom drama
- fördjupar sig i bokens värld med hjälp av uppgifter som anknyter till rymningsspel.
Läsning i estetiskt syfte kan också omfatta skrivande (fanfiction). Läsande och skrivande i estetiskt syfte kan ofta också ligga nära ordkonsten, men det behöver inte alltid vara så.
Litteratur och material
- Läsrörelsens webbplats
- Ahola, S. (2013). Lukupiirien aika. Avain.
- Hämäläinen, S. Pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä. Nuorten Akatemian verkkosivut.
- Juopperi, S. (2018). Lukemisen merkitys ja muutos lukukokemuskertomuksissa. Kasvatus & Aika 12(2) 2018, 62–76. Saatavilla myös verkossa.
- Kajander, A. (2020). Kirja ja lukija digitalisoituvassa arjessa. Helsingin yliopisto. Saatavilla verkossa.
- Kantonen, H. (2013). Lukupiirit koulujen kirjallisuudenopetuksessa ja niiden soveltaminen lukioon. Pro gradu -työ. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla verkossa.
- Karvonen, K. & Ruuska, H. (2020), Kokonaisvaltainen kirjoittaminen lukiossa -materiaali (päivitetään myöhemmin tulevan opetussuunnitelman mukaiseksi).
- Koiranen, J. (2019). Pedagogiset pakopelit.
- Lukufiilis-verkkolehti
- Lukuklaani-tutkimus (2020)
- Mattila, S. & Ollila, M. & Volotinen, T. (2008). Lukupiirin lumo. Sanoma Pro.
- Neimala, K. & Papinniemi J. (2008). Lukukirja: kirja kirjoista. Otava.