Att hitta den egna rösten i skrivprocessen är en grundläggande färdighet för skrivandet, och den kan tillämpas i olika skrivuppgifter.
Att hitta den egna rösten kan indelas i fyra olika delar:
- man behöver känna igen sina egna intresseområden eller definiera vilket behov skrivandet svarar på
- man samlar och väljer idéer
- man skapar en ordning och struktur
- man tar fram den egna rösten.
Det här angreppssättet styr skribenten bort från sådant skrivande som går ut på att kopiera eller som på annat sätt skapar ett avstånd mellan skribenten och texten och där man skapar ett visst sorts innehåll enligt en viss form, men där man slutligen inte har något egentligt budskap och texterna blir distanserade och intetsägande (jfr artiklar av Dahl, Sormunen och Niemi-Pynttäri och Marchetti & O’Dell 2018).
Syftet är att skribenten ska kunna skriva utifrån sina egna utgångspunkter och så att hen är trogen sina egna tankesätt, men samtidigt ändå sakkunnigt, intygande och tydligt. ”Receptet” för skrivprocessen kan tillämpas i olika skrivuppgifter, även i provsituationer, där skribenten väljer ett av flera givna teman, avgränsar sitt tema, väljer ett perspektiv eller en frågeställning och behandlar sitt tema med hjälp av ett lämpligt innehåll.
Att kunna välja en idé som går att förverkliga och att avgränsa innehållet är en del av skribentens färdigheter. Dessa kan tränas endast om man har någon form av relation till temat som behandlas. Man kan öva sig i att bygga upp den här relationen.
Vid sidan av skrivandet kan man analysera olika så kallade mentortexter. Gruppen kan ha en eller flera gemensamma texter som läraren har valt och som man tillsammans går igenom.
Skribenten kan också ha egna mentortexter. Det kan vara texter som läraren har valt. Den studerande väljer och läser även självständigt olika mentortexter som är lämpliga för det egna skrivandet.
Man kan fokusera på att utveckla följande färdigheter:
- hur man bygger upp den egna relationen till temat som man valt för skrivprocessen
- öva på analytiskt tänkande
- läsa och analysera texter som stödjer det egna skrivandet
- utveckla och reflektera över val och metoder som berör skrivandet
- självständigt och spontant skrivande med hjälp av valda mentortexter
- skapa en identitet som skribent.
Hur man kan uttrycka den egna rösten i skrivprocessen förklaras närmare nedan med hjälp av fyra olika steg.