Universitetsforskaren Noora Heiskanen har tagit fram ett material om inkluderande småbarnspedagogik som består av tre videoföreläsningar. Bekanta dig först med introduktionen under rubriken ”Material” där det beskrivs hur de här föreläsningarna och materialen kan användas. Videorna har finsk- och svenskspråkig textning.
Del 1: Inklusion som värdering och begrepp
I den första delen öppnas det flerdimensionella begreppet inklusion upp. I videoföreläsningen får vi också höra vad det innebär att varje yrkesverksam har ansvar för att främja en inkluderande småbarnspedagogik och från vilka alla perspektiv inklusion och en inkluderande småbarnspedagogik ska förstås.
Del 2: En inkluderande pedagogik i småbarnspedagogiken
I den andra delen behandlas en inkluderande pedagogik i småbarnspedagogiken. I videon berättar Noora Heiskanen hur inklusion och en inkluderande pedagogik tar sig uttryck i verksamheten med barnen och hur inkludering främjas med pedagogisk verksamhet.
Del 3: Utvärdering och utveckling av en inkluderande verksamhetskultur
I den sista delen av videoföreläsningsserien fokuserar vi på utvärdering och utveckling av en inkluderande verksamhetskultur. Utgångspunkten för utvecklingen av verksamhetskulturen är en inkluderande småbarnspedagogik där varje barn kan agera, utvecklas och lära sig som en unik individ och som medlem i gemenskapen. För att genomföra en inkluderande verksamhetskultur krävs ledning och utveckling av inkluderingen och utvärdering av hur inkluderingen genomförs. Videon har svenskspråkig textning. (inställningar, val av textning)