Bedömningen av den fördjupade lärokursen i en konstart ska basera sig på målen för studiehelheterna, som definieras i läroanstaltens läroplan. I grunderna för läroplanen för grundläggande konstundervisning 2017 slopades sifferbedömningen i den fördjupade lärokursen. Eleven får istället en verbal bedömningen av den fördjupade lärokursen som eleven fullgjort.
Bedömningen av den fördjupande lärokursen ska utgå från elevens fördjupade studier. Av bedömningen framgår hur eleven har uppnått målen för de fördjupade studierna i den fördjupade lärokursen. Slutarbetet som ingår i den fördjupade lärokursen bedöms som en del av de fördjupade studierna. Eleven ska ha möjlighet att i samband med de fördjupade studierna på många olika sätt visa sitt kunnande.
I avgångsbetyget ges en verbal bedömning av den fördjupade lärokursen som eleven fullgjort. Den verbala bedömningen beskriver elevens framsteg och det kunnande hen uppnått. I bedömningen betonas styrkorna i elevens lärande och kunnande.
Om bedömningen inom respektive konstart föreskrivs i grunderna för läroplanen. Du kan bekanta dig närmare med bedömningen inom konstarterna i eGrunder.