Bedömningen är mångsidig
Bedömningen i bildkonst i gymnasiet ska vara mångsidig och fortlöpande, det vill säga grunda sig på mer än själva resultatet av arbetet. Att bedömningen är mångsidig innebär att den utöver den visuella produktionen även till exempel baserar sig på den studerandes visuella tolkningsförmåga och tänkande. Bedömningen ska också basera sig på den studerandes förmåga att tolka och värdera konst ur estetisk, ekologisk och etisk synvinkel. Bedömningen ska vägleda den studerande att ändamålsenligt använda olika arbetssätt och studiemiljöer samt till arbete både självständigt och i grupp. Regelbunden och mångsidig respons utmanar och uppmuntrar den studerande till att lära sig. Mångsidig respons främjar målen som ställts upp för studierna samt förverkligandet av dem i alla skeden av lärprocessen.
Bedömningen är fortlöpande
Bedömningen i bildkonst ska vara fortlöpande, det vill säga att den baserar sig på alla faser av lär- och arbetsprocessen. Ett helhetsbetonad lärande i bildkonst grundar sig på att arbetets resultat och arbetsprocessen är lika värda. I bedömningen av en kurs ska man beakta den studerandes arbetsprocesser och hur hens bildkonstnärliga färdigheter utvecklats i samma mån som arbetets resultat.
I bedömningen i bildkonst betonas en fortlöpande bedömning som grundar sig på den studerandes prestationer under en längre tid samt den studerandes självbedömning. I bildkonst i gymnasiet används ofta portfolio i undervisningen. Arbetet med portfolio ger information om den studerandes lärandeprocess och hur arbetet framskrider samt hur den studerandes kännedom om och kunskaper i visuell kultur utvecklats. Arbete och bedömning som grundar sig på en portfolio ger även den studerande färdigheter att avlägga gymnasiediplom i bildkonst. Gymnasiediplomet i bildkonst omfattar en portfolio som beskriver den studerandes arbetsprocess, självbedömning och kunskap om bildkonst.