Vad avses med tvärvetenskaplighet i läroämnet psykologi?
I psykologins tvärvetenskaplighet ingår ett naturvetenskapligt, samhällsvetenskapligt och beteendevetenskapligt perspektiv. Dessa olika perspektiv kan beaktas på olika sätt i utformningen av läroämnets egna studieavsnitt och gemensamma studieavsnitt med andra läroämnen. Delområdena inom mångsidig kompetens utgör också gemensamma mål för läroämnena.
Vad avses med ett empiriskt och reflekterande grepp i läroämnet psykologi?
Ett empiriskt grepp innebär att undervisningen i psykologi baserar sig på forskningsrön. Det reflektiva greppet syns i synnerhet i att exempel, tolkningar och övningar som anknyter till den studerandes egen upplevelsevärld framhävs i undervisningen.
Vilka är de metoder som aktiverar de studerande?
Till de metoder som aktiverar de studerande hör exempelvis studerandeorienterad undervisning, samarbete, grupp- och teamuppgifter samt problemorienterat och undersökande lärande. Undervisning och studier i psykologi stöder byggandet av den studerandes identitet. Den studerande får färdigheter för att studera sitt eget psykiska välbefinnande, och interaktionsfärdigheterna stärks. Den studerandes självkännedom utvecklas och hen får mod att ta motiverade risker och prova på nya saker.