I början av 1990-talet infördes krisberedskapsplaner i de finländska skolorna. I USA hade man blåst liv i gammal kunskap om en frisk människas beteende och strategier vid akuta kriser och i samband med det utvecklat nya fungerande modeller för krisarbete. Till Finland kom kunskapen via Norge.
Under det följande årtiondet grundades lokala krisberedskapsgrupper runtom i landet för att vid akuta olyckor stödja offren, de anhöriga och larmpersonalen omedelbart efter den akuta situationen. Dessa lokala, mångprofessionella beredskapsgrupper lyder i allmänhet under hälsovårdscentralerna (i södra Finland finns också s.k. kriscentraler). Mer än 90 % av kommunerna i Finland omfattas av krisgruppernas tjänster.
Samtidigt började skolorna utarbeta egna krisplaner. Utöver den aktiva regionala krisverksamheten stöddes skolornas krisarbete också av ett utvecklingsprojekt som Stakes startade i samband med ett självmordsförebyggande projekt. Skolornas nuvarande krisplaner är ofta utarbetade i samråd med de lokala krisberedskapsgrupperna och skolhälsovårdspersonalen.
En orsak till att krisberedskapsplaner i tiden infördes i skolorna var säkert också att hälsovården utvecklades. Bekämpandet av allvarliga fysiska sjukdomar, så som tuberkulos, lyckades men krävde mycket resurser. Och även om vi står inför globala utmaningar i form av virussjukdomar, såsom "fågel- och svininfluensa", som kräver ännu snabbare reaktioner än tidigare, har det också funnits rum för mera komplexa frågor som gäller mental och psykisk hälsa.
Utmaningen är för närvarande att kunna stödja barns och ungas mentala och psykiska välbefinnande så bra som möjligt. En form av stöd är det psykosociala stöd som skolan ger vid allvarliga vändpunkter i livet.
Skolan har också förr erbjudit olika former av stöd i krissituationer. Ibland har åtgärderna som grundat sig på intuition och sunt förnuft (av typen "ta tjuren vid hornen") varit riktigt effektiva, men ibland har de i stället förorsakat skuldkänslor och isolering ("tala är silver, tiga är guld" eller "tiden läker alla sår").
Skolorna i Finland har redan en hel del erfarenhet av psykosocialt arbete och fungerande modeller har utvecklats. Psykosocialt stöd i sin nuvarande form gavs redan till exempel i samband med bussolyckan i Konginkangas och tsunamikatastrofen i Asien, för att inte tala om de otaliga mindre olyckor som berört enskilda skolor eller klasser. I sådana situationer är det inte tillräckligt att endast lita på sin intuition eller sitt sunda förnuft. En plan för psykosocialt stöd som grundar sig på erfarenhet och relevant teori gör det lättare att styra verksamheten i skolan efter en akut situation.
Vad är målet?
Sorg innehåller alltid något personligt och oåtkomligt för andra. Sorg och krisreaktioner är också i hög grad förknippade med smärta som man med rätt kunskap och ändamålsenliga åtgärder kan lindra eller förebygga.
På internationell nivå råder stor enighet om att det efter allvarliga akuta situationer är både humant och nödvändigt att erbjuda offren och de anhöriga stöd som främjar återhämtningen. I samband med kriser ska man inte vänta och se. Ledande traumaexperter är också eniga om att det är bra för en människa att i något skede konfronteras med de tankar och minnesbilder som är förknippade med traumat. Det hänger ihop med traumats karaktär. Med trauma avses en instinktiv, psykisk mekanism som hjälper människan att överleva genom att förtränga svåra upplevelser ur medvetandet. Traumat kan emellertid inte helt utplåna de negativa följderna av upplevelserna. Det skydd som traumat ger fungerar alltså snarare som "mellanlagring" än som "nollställning".
Det är ändå inte skolans sak att bearbeta känslorna på djupet, utan syftet med skolans krisarbete är att med mjuka metoder lindra reaktionerna och stärka de drabbades känsla av att de kommer att klara sig igenom krisen. Det förutsätter faktakunskap om krisreaktioner som ska användas för att stödja elevernas återhämtning. Ytlig tröst är sällan till nytta. Det viktiga är att eleverna förstår att skolan och skolans vuxna gör sitt bästa för att stödja dem och att eleverna får hjälp för att klara sig igenom krisen.
Skolorna har också infört s.k. krispedagogiskt tänkande, vilket innebär psykosocialt stöd på lång sikt. Målet är att lindra enskilda krissituationer, men också att ge eleverna en upplevelse av att de lärt sig något och som hjälper dem att utveckla bestående verktyg för att bearbeta kriser senare i livet. En långvarig stödprocess bidrar till att eleverna bättre kommer ihåg det de lärt sig.
Grundtankar och mål för det psykosociala arbetet i skolor och läroanstalter
Det psykosociala arbetet kan påverkas av kulturella skillnader och också i finländska skolor kan det psykosociala arbetet variera, men i allmänhet utgår arbetet åtminstone från följande grundtankar och mål:
- Hos en frisk människa ger en kris upphov till naturliga, men ibland förvirrande och häftiga reaktioner. Störningssymptom är mera sällsynta.
- Stödets främsta mål är att stödja individernas naturliga återhämtning och erbjuda både kunskap och stöd för den individuella återhämtningsprocessen.
- Ett annat mål är att återskapa och stärka samhörighetskänslan i skolan.
- Målet med stödet är att stärka/återskapa känslan av kontinuitet och hopp.
- Det är också viktigt att upptäcka de individer som får stöd men som reagerar genom att söka ensamhet. Behovet av stöd är individuellt, men människor som återhämtar sig från en kris ska inte lämnas ensamma.
- Tröskeln för att söka och få stöd ska vara låg och de drabbade ska erbjudas information om möjligheterna till fortsatt vård.
- Målet med stödet är att medverka till att skolan kan återgå till sitt grundläggande uppdrag.
Det känns inte trevligt att föreställa sig alla olyckor som händer i vårt land – än mindre att de skulle drabba den egna skolan. Att förbereda sig betyder inte heller att försöka förutspå alla tänkbara hemskheter in i minsta detalj. Planen kan då bli osmidig och oanvändbar. En akut olycka går inte att förutse. I viss mån är det ändå bra att vara förutseende. Då är det lättare att agera effektivt.
Skolskjutningarna i Finland 2007 och 2008 var extrema tragedier. Trots allt har vi så småningom återhämtat oss från dem. Det är naturligt att skolorna, liksom även andra organisationer i samhället, en tid efter skolskjutningarna mer än vanligt fokuserade på att förutspå skjutningar och våldsdåd. Vi har också lärt oss mycket av händelserna.
Vid planeringen av psykosocialt stöd är det ändå skäl att komma ihåg att olyckor kan vara mycket olika. Att för långt förutspå olyckor utifrån det vi redan upplevt kan hämma vår handlingsberedskap.
I vårt land ser statistiken över akuta dödsfall genom olyckshändelse ut på följande sätt:
- Närmare 2500 personer dör i olyckor eller möter årligen en våldsam död – det är mer än 5 % av alla dödsfall
- ca 400 personer dör i trafikolyckor
- ca 1000 personer begår självmord
- över 100 personer blir offer för mord, dråp eller dödsmisshandel
- ca 150 personer drunknar
- ca 20 barn dör i plötslig spädbarnsdöd
(Statistikcentralen 2010)
Ofta berör dessa öden familjer där det finns skolelever.
Siffrorna gäller endast förlust av människoliv. I skolorna inträffar därtill allvarliga olyckor och hotfulla situationer, som inte leder till förlust av människoliv men som berör skolan djupt.