Ett beslut om särskilt stöd förutsätter i regel att eleven har fått intensifierat stöd. Innan ett beslut om särskilt stöd fattas ska utbildningsanordnaren i enlighet med lagen om grundläggande utbildning (17 § 3 mom.) be om en utredning om elevens framsteg i lärandet av lärarna som ansvarar för elevens undervisning. Utbildningsanordnaren ska därtill sammanställa en utredning som genomförs i yrkesövergripande samarbete med yrkesutbildade personer inom elevvården om det intensifierade stöd eleven fått och om elevens helhetssituation. Bedömningen av elevens behov av särskilt stöd görs på basis av de här två utredningarna. Den pedagogiska utredningen ska om det behövs kompletteras med ett psykologiskt eller medicinskt sakkunnigutlåtande eller en motsvarande utredning social utredning. Utbildningsstyrelsen har utarbetat modellblanketter för den pedagogiska utredningen i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Då ett beslut om särskilt stöd fattas för en elev ska man göra en pedagogisk utredning där man beskriver alla delar som föreskrivs i grunderna för läroplanen. Pedagogiska utredningar görs inte separat för läroämnen som studeras enligt en individualiserad lärokurs.
Lagen tillåter att ett första beslut om särskilt stöd i vissa fall kan göras innan förskoleundervisningen eller den grundläggande utbildningen inleds eller under förskoleundervisningens eller den grundläggande utbildningens gång utan en pedagogisk utredning eller intensifierat stöd. Sådana situationer definieras närmare i lagen. Det här är möjligt om undervisningen för eleven till följd av en funktionsnedsättning, sjukdom, försenad utveckling, störningar i känslolivet eller någon annan därmed jämförbar särskild orsak inte kan ordnas på annat sätt. Om beslutet om särskilt stöd fattas under förskoleundervisningens eller den grundläggande utbildningens gång utan att eleven först har fått intensifierat stöd, ska beslutet grunda sig på en omvärdering av elevens situation, till exempel till följd av en olycka eller en allvarlig sjukdom, eller på att den tidigare bedömningen visat sig vara felaktig. I förutnämnda fall ska beslutet grunda sig på 17 § 4 mom. i lagen om grundläggande utbildning och man ska i enlighet med lagen begära en psykologisk eller medicinsk bedömning. Då beslutet granskas i enlighet med lagen eller om behovet av stöd förändras, ska man alltid göra en ny pedagogisk utredning innan man fattar ett nytt beslut.
I beslutet om särskilt stöd fastställs följande:
- elevens huvudsakliga undervisningsgrupp
- eventuella tolknings- och biträdestjänster
- andra tjänster som avses i 31 § i lagen om grundläggande utbildning, såsom hjälpmedel som eleven behöver eller stödperioder i Valteri-skolan
- eventuella individualiserade lärokurser i ett eller flera läroämnen och huruvida deras antal ska minskas eller ökas
- om undervisningen ordnas med en annan läroämnesindelning än den som avses i 11 § i lagen om grundläggande utbildning
- om eleven befrias från undervisningen i något läroämne
- andra särskilda undervisningsarrangemang som beslutas om med stöd av 18 § i lagen om grundläggande utbildning, såsom arrangemang som berör undervisningens innehåll eller ordnandet av undervisningen
- beslutet om förlängd läroplikt
- undervisning enligt verksamhetsområde
Om det sker ändringar i elevens stödbehov som berör något av det ovannämnda ska man göra en ny pedagogisk utredning som uppdateras till den del det är nödvändigt samt ett nytt beslut om särskilt stöd.