Bildkonst i gymnasiet
Bildkonst utforskar den personliga, sociala och globala betydelsen av visuell kultur. Det centrala innehållet ska utgöras av de studerandes egna bildkulturer, bildkulturer i omgivningen och inom konstens olika världar och dessa granskas genom att man skapar samband mellan dem. Undervisningen stärker de studerandes breda allmänbildning och ett lokalt och globalt aktörskap. De studerande ska uppmuntras till ett målinriktat, tematiskt och processartat arbetsätt. Undervisningen ska ge förutsättningar för att utveckla ett kritiskt tänkande, för att påverka livsmiljön och främja en hållbar livsstil. Undervisningen i bildkonst ska ge de studerande förutsättningar för vidare studier efter gymnasiet.
Bildkonst i grunderna för gymnasiets läroplan
Stöd för undervisning och lärande

Läroämnets uppgift
Syftet med undervisningen i bildkonst är att de studerande förstår bildkonstens och den visuella kulturens betydelse i det egna livet och i samhället. Läs mer om bildkonstens uppgift. (Material finns tills vidare endast på finska.)

Gymnasiekurser i bildkonst
Det finns två obligatoriska och två fördjupande kurser på riksnivå i läroämnet bildkonst. Därtill kan det finnas fördjupande kurser som ordnas lokalt. Bekanta dig med kurserna i bildkonst och läroämnets timfördelning. (Material finns tills vidare endast på finska.)

Bedömning
Bedömningen i bildkonst ska vara uppmuntrande, långsiktig, interaktiv och stödja den studerandes personliga förhållande till bildkonst och annan visuell kultur. Läs mer om bedömningen i bildkonst.

Gymnasiediplomet i bildkonst
Genom gymnasiediplomet i bildkonst kan de studerande påvisa särskilda kunskaper i bildkonst. Läs mer om hur man avlägger gymnasiediplom.

Material för undervisning
På den här sidan har vi samlat olika material och annat stöd som du kan använda inom undervisningen i bildkonst. Bekanta dig med länkarna! (Material finns tills vidare endast på finska.)

Design- och arkitekturfostran
Behöver du idéer, perspektiv och information om design och den byggda miljön? Materialet för design- och arkitekturfostran är specifikt utformat för att stödja undervisningen i bildkonst och hantverk. Bekanta dig med materialet! (Material finns tills vidare endast på finska.)
Artiklar om bildkonst

Visuaalisen kulttuurin monilukutaito
Kuvataiteen tunneilla tutkitaan ja opitaan ymmärtämään erilaisia kuvakulttuureja sekä opetellaan niihin liittyvää monilukutaitoa. Marjo Räsänen käsittelee artikkelissaan visuaalisen kulttuurin monilukutaitoa ja sen osuutta kuvataiteen oppiaineessa.

Visuaalinen kulttuuri perinteiden välittäjänä ja uudistajana
Kulttuurilla viitataan usein asuinpaikkaan, uskontoon, kieleen tai etnisyyteen. Kulttuuri-identiteetti muodostuu edellä mainittujen lisäksi myös sukupuolen, iän, kykyjen ja sosiaalisen aseman pohjalta. Marjo Räsänen käsittelee artikkelissaan visuaalista kulttuuria erityisesti perinteiden kannalta.

Omat kuvakulttuurit ja visuaalinen kulttuurikasvatus
Opettajan tehtävänä on kannustaa ja rohkaista oppilaita heille merkityksellisten visuaalisen kulttuurin teosten, tuotteiden ja ilmiöiden tutkimiseen. Mira Kallio-Tavin käsittelee artikkelissaan laajemmin visuaalista kulttuurikasvatusta.

Digitaalisuuden ykköset ja nollat
Ohjelmointi tarjoaa uusia tapoja tuottaa omia kuvia, mutta se voi toimia myös eettisen pohdinnan ja kriittisen ajattelun käynnistäjänä. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkija Tomi Dufva kirjoittaa ohjelmoinnista kuvataideopetuksen näkökulmasta.