Texterna i läroböckerna i biologi innehåller många beskrivningar av fenomen samt texter och begrepp som förklarar orsaker och följder. Förutom läroböcker används också mycket annat material i biologi, såsom vetenskapliga artiklar, som ofta innehåller svåra strukturer och vetenskapliga, tätt förpackade begrepp som är främmande för de studerande. Det behövs tid att läsa texter tillsammans och detta kan underlättas.
En del av begreppen i läroböckerna har definierats exakt och i flera läroböcker finns en separat ordlista med korta definitioner av begreppen. Problemet med korta definitioner är att definitionen innehåller mycket information men lite material som förklarar informationen. Därför bör man kontinuerligt fästa uppmärksamhet vid att lära sig begreppen och kontrollera dem. Den studerande måste också själv lära sig att definiera och använda exakta begrepp i sina egna texter.
I biologi krävs en förmåga att läsa och tolka bilder, grafer och statistik. Egna observationer och tolkningar ska uttryckas muntligt eller skriftligt. Likaså måste man på ett förståeligt sätt kunna uttrycka resultaten av experiment och de slutsatser som dras av dem på det språk som används inom kunskapsområdet biologi.
Språkmedvetna arbetssätt differentierar undervisningen på ett naturligt sätt. De studerande som är vana att läsa många olika slags texter lär sig självständigt att skilja på texttyper och språkstrukturer samt uttryckssätt som är typiska för biologi. Om den studerandes ordförråd redan är bra lär sig hen snabbt också specialterminologin inom biologi. Dessa studerande kan arbeta mycket självständigt, med ett par eller i en liten grupp enligt anvisningarna. Läraren kan då handleda dem som behöver stöd.