Hela personalen ansvarar för barnens, de ungas och gemenskapens säkerhet i skolorna, läroanstalterna och inom småbarnspedagogiken. Gemenskapernas verksamhetskultur och ledning ska främja säkerhet och välbefinnande samt stärka samhörigheten.
Läraren ansvarar för varje undervisningsgrupps säkerhet och välbefinnande när hen undervisar gruppen, och när gruppen förflyttar sig från en lär-/studiemiljö till en annan. Rektorn/ledaren ansvarar för arbetsdagens säkerhet och välbefinnande tillsammans med lärarna och den övriga personalen. Rektorn/ledaren, samt utbildningsanordnaren, ansvarar för att systematiskt förebygga mobbning, ingripa i mobbningssituationer och följa upp dessa i gemenskapen eller i lär-/studiemiljön.
Att barn, elever och studerande deltar i att bygga upp gemenskapen och lär-/studiemiljön främjar säkerheten och välbefinnandet. Utbildningsanordnaren ska definiera ordningsregler (eller tillämpliga ordningsbestämmelser) som främjar skolans eller läroanstaltens interna ordning, ostörda studier samt tryggheten och trivseln i gemenskapen.
Barn, elever och studerande får inte genom sin verksamhet äventyra varandras, gemenskapens eller lär- eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa. Barn, elever och studerande ska låta bli att mobba eller diskriminera andra. Elever/studerande ska utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt på det sätt som ordningsreglerna förutsätter.
Om det framkommer att mobbning har skett eller det finns en misstanke om att mobbning har skett i lär-/studiemiljön, gemenskapen eller under skolvägen är lärarna och rektorn eller ledarna för småbarnspedagogiken som har ansvar för förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning, skyldiga att underrätta vårdnadshavarna (eller någon annan laglig företrädare för barnet) om mobbningen. Anmälningsskyldigheten gäller minderåriga barn, de elever och studerande som utsatts för mobbning samt den som misstänks för detta.
När har undervisningspersonalen och rektorn/ledaren rätt att och när är de skyldiga att kontakta socialväsendet?
Personalen inom småbarnspedagogik och utbildning har rätt att göra en anmälan till socialvården om barnet (= en person under 18 år) eller dess närstående om barnets bästa kräver detta. Sekretessbestämmelser får inte förhindra detta.
Skyldigheten att göra en anmälan till både barnskyddet och polisen gäller när det finns skäl att misstänka sexualbrott mot barn eller brott mot liv eller hälsa. En barnskyddsanmälan ska alltid göras utan dröjsmål om man upptäcker försummelser i barnets vård och omsorg, när förhållandena äventyrar barnets utveckling eller när barnets eget beteende ger anledning till detta. Till exempel när en elev eller en studerande under 18 år försummar skolgången, bär ett oproportionerligt ansvar för familjens vardag i förhållande till sin ålder eller när en elev eller en studerande under 18 år begår brott, använder rusmedel eller har psykiska problem eller självdestruktivitet.
Undervisningspersonalen kan även vid behov kontakta barnskyddet eller polisen för att be om råd, utan att avslöja barnets eller den ungas identitet.
Mobbning kan uppfylla kännetecknen för ett brott. Det kan vara fråga om misshandel, ärekränkning, spridning av information som kränker privatlivet eller olaga hot.
Läraren och rektorn använder konsekvent disciplinära åtgärder och andra påföljder för att trygga utbildningen. När disciplinära åtgärder övervägs skall handlingens art samt elevens eller den studerandes ålder och utvecklingsnivå beaktas. Utbildningsanordnaren ska utarbeta en plan för användningen av disciplinära åtgärder och fostrande samtal samt för förfaringssätten i anslutning till dessa.
Utbildningsanordnaren ska skydda barn/elever/studerande från mobbning. I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan beskrivs planen för att skydda barnet/eleven/den studerande mot mobbning. Lokala planer och verksamhetsmodeller för säkerhet och välbefinnande samt planer för förebyggande och ingripande i mobbning ska gås igenom med barnen/eleverna/de studerande samt med vårdnadshavarna. Säkerhetsbrister diskuteras vid behov med rektorn/ledaren, som har det övergripande ansvaret för säkerheten inom skolan, läroanstalten eller småbarnspedagogiken. Personalen ser till att brister i säkerhet och välbefinnande åtgärdas.
När småbarnspedagogik och förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning planeras, ordnas och genomförs ska barnets bästa beaktas. Barnets fostringsansvar ligger i första hand hos föräldrarna. Personalen inom småbarnspedagogiken och utbildningen stöder föräldrarna/vårdnadshavarna i deras fostrande uppgift och strävar efter att erbjuda hjälp till familjen i ett tillräckligt tidigt skede. Barn och familjer hänvisas alltid vid behov till elev- och studerandevårdstjänsterna och social- och hälsovårdstjänster, såsom rådgivningstjänster, socialtjänster och barnskyddet. Om en anställd vid förskolan/skolan/läroanstalten bedömer att ett barn/en elev/en studerande behöver elev- eller studerandevårdstjänster, ska hen utan dröjsmål kontakta en anställd inom skol- eller studerandehälsovården, kurators- eller psykologtjänsterna, i första hand tillsammans med eleven/den studerande, och lämna de uppgifter hen känner till och som behövs för en bedömning av behovet av stöd.