I Finland är likvärdighet en grundläggande rättighet för alla. Enligt Finlands grundlag får ingen särbehandlas utan godtagbart skäl.
Hela personalen ansvarar för barnens, de ungas och gemenskapens säkerhet i skolorna, läroanstalterna och inom småbarnspedagogiken. Gemenskapernas verksamhetskultur och ledning ska främja säkerhet och välbefinnande, likabehandling och jämställdhet samt stärka samhörigheten.
Läraren ansvarar för säkerheten, likabehandlingen och jämställdheten i barn-/elev-/studerandegruppen när hen undervisar gruppen och när gruppen rör sig i lärmiljön. Rektorn/ledaren, samt utbildningsanordnaren, ansvarar för att systematiskt förebygga trakasserier, ingripa i trakasserisituationer och följa upp dessa i gemenskapen eller i lär-/studiemiljön.
Att barn, elever och studerande deltar i att bygga upp gemenskapen och lär-/studiemiljön främjar säkerheten och välbefinnandet samt likabehandling och jämställdhet. Utbildningsanordnaren ska definiera ordningsregler (eller tillämpliga ordningsbestämmelser) som främjar skolans eller läroanstaltens interna ordning, ostörda studier samt tryggheten och trivseln i gemenskapen.
Barn, elever och studerande får inte genom sin verksamhet äventyra varandras, gemenskapens eller lär- eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa. Barn, elever och studerande ska låta bli att mobba eller diskriminera andra. Elever/studerande ska utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt på det sätt som ordningsreglerna förutsätter.
Trakasserier är förbjudna oberoende av diskrimineringsgrund
Enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män jämställdhets- och diskrimineringslagen är trakasserier förbjudna oberoende av diskrimineringsgrund. Man får inte förnedra eller förödmjuka någons människovärde, och inte heller skapa en hotfull, fientlig eller aggressiv atmosfär mot en person eller en grupp människor på grund av
- kön, könsidentitet och könsuttryck,
- ålder,
- ursprung,
- nationalitet,
- språk,
- religion,
- övertygelse,
- åsikt,
- politisk verksamhet,
- fackföreningsverksamhet,
- familjeförhållanden,
- hälsotillstånd,
- funktionsnedsättning,
- sexuell läggning, eller
- av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.
Utbildningsanordnaren ska undanröja trakasserier som förhindrar likabehandling. För att likabehandling ska förverkligas ska särskild uppmärksamhet fästas vid antagning av elever eller studerande, ordnandet av undervisningen, skillnaderna i lärande och bedömningen av studieprestationer samt vid förebyggande och eliminering av sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön.
Om det framkommer att trakasserier har skett eller det finns en misstanke om att trakasserier har skett i lär-/studiemiljön, gemenskapen eller under skolvägen är lärarna och rektorn eller ledarna för småbarnspedagogiken som har ansvar för förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning, skyldiga att underrätta vårdnadshavarna (eller någon annan laglig företrädare för barnet) om trakasserierna. Anmälningsskyldigheten gäller barn, elever och studerande under 18 år som utsatts för trakasserier samt den som misstänks för detta. Trakasserier kan förekomma av vilken orsak för diskriminering som helst. Trakasserier kan till exempel ta sig uttryck i sexuella trakasserier, varvid de uppfyller kännetecknen för ett brott om de riktar sig till personer under 16 år.
Läraren och rektorn ska använda disciplinära åtgärder och andra påföljder konsekvent för att trygga utbildningen. När disciplinära åtgärder övervägs ska handlingens art samt elevens eller den studerandes ålder och utvecklingsnivå beaktas. Utbildningsanordnaren ska utarbeta en plan för användningen av disciplinära åtgärder och fostrande samtal samt för förfaringssätten i anslutning till dessa.
Utbildningsanordnaren ska skydda barn/elever/studerande från trakasserier. I utbildningsanordnarens elev- och studerandevårdsplan beskrivs planen för att skydda barnet/eleven/den studerande mot trakasserier. Lokala planer och verksamhetsmodeller för säkerhet och välbefinnande samt planer för förebyggande och ingripande i trakasserier ska gås igenom med barnen/eleverna/de studerande samt med vårdnadshavarna. Brister i säkerhet, likabehandling och jämställdhet diskuteras vid behov med rektorn/ledaren, som har det övergripande ansvaret för säkerheten samt likabehandlingen och jämställdheten inom skolan, läroanstalten eller småbarnspedagogiken. Personalen ser till att brister i säkerhet och välbefinnande samt likabehandling och jämställdhet åtgärdas.
När småbarnspedagogik och förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesutbildning planeras, ordnas och genomförs ska barnets bästa beaktas. Barnets fostringsansvar ligger i första hand hos föräldrarna. Personalen inom småbarnspedagogiken och utbildningen stöder vårdnadshavarna i deras fostrande uppgift och strävar efter att erbjuda hjälp till familjen i ett tillräckligt tidigt skede. Barn och familjer hänvisas alltid vid behov till elev- och studerandevårdstjänsterna och social- och hälsovårdstjänster, såsom rådgivningstjänster, socialtjänster och barnskyddet. Om en anställd vid förskolan/skolan/läroanstalten bedömer att ett barn/en elev/en studerande behöver elev- eller studerandevårdstjänster, ska hen utan dröjsmål kontakta en anställd inom skol- eller studerandehälsovården, kurators- eller psykologtjänsterna, i första hand tillsammans med barnet/eleven/den studerande, och lämna de uppgifter hen känner till och som behövs för en bedömning av behovet av stöd.
Vad gör du om du får veta att en person under 16 år har upplevt sexuella trakasserier eller om en 16-17-åring har varit med om sexuellt utnyttjande?
I Finland finns två lagstadgade åldersgränser för skydd mot sexuella trakasserier. Man får inte ha samlag med eller utsätta en person under 16 år för sexuella handlingar. Sexuella trakasserier tolkas som sexuellt våld om de riktas mot en person under 16 år. Skyddsåldersgränsen på 18 år skyddar den unga från att sexuellt utnyttjas inom familjen eller av en person som den unga står i förtroendeställning till, eller av en person i auktoritetsställning samt mot att dela nakenbilder eller bilder med sexuell underton. Sexuellt våld är ett brott.
Om anställda inom småbarnspedagogiken, skolan eller läroanstalten misstänker sexualbrott är de anställda skyldiga att göra en barnskyddsanmälan och en anmälan till polisen trots sekretessbestämmelserna.
De anställda har rätt att rapportera om de i sitt uppdrag har fått information som ger anledning att misstänka att någon löper risk att bli utsatt för våld (även sexuellt våld).
Redan en person som fyllt 15 år är straffrättsligt ansvarig för sina våldshandlingar.
Utbildningsanordnare är skyldiga att främja likabehandling och jämställdhet samt att utföra målinriktat och systematiskt likabehandlings- och jämställdhetsarbete. Utbildningsanordnarna ansvarar för att enheterna för småbarnspedagogik, förskolorna, skolorna och läroanstalterna har en plan för likabehandling och en plan för jämställdhet. Utarbetandet av planerna kan i praktiken kombineras med och utgöra en del av läroplanen. Planerna ska tillämpas i ledarnas, rektorernas och lärarnas samt den övriga personalens dagliga arbete inom småbarnspedagogiken, i förskolorna, skolorna och på läroanstalterna. Såväl flickor och pojkar som kvinnor och män bör ha lika möjligheter till utbildning och professionell utveckling. Undervisningen och undervisningsmaterialet och läromedlen ska stöda förverkligandet av lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män. Jämställdhet ska främjas i utbildning och undervisning med beaktande av barnens ålder och utveckling.