Digital kompetens och hållbarhetskompetens är kompetenser som tillhör alla. I takt med att samhället digitaliseras spelar digitala tjänster en allt större roll i våra liv. När de digitala tjänsterna växer, ökar också deras inverkan på miljön. För att miljöproblemen ska kunna motarbetas är det viktigt att öka kunskapen om och förståelsen för digitaliseringens miljökonsekvenser. Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska hållbarhet också behandlas som en del av digital kompetens. Till elevens goda digitala kompetens hör att förstå miljökonsekvenserna av användningen av teknologi och de egna valen. I den grundläggande utbildningen stöds eleverna i att främja en hållbar framtid.
De digitala tjänsternas miljökonsekvenser består av olika faktorer. Till exempel när det gäller att utveckla digitala tjänster kan man genom god planering av tjänsterna spara in på användningen av data, vilket också sparar energi. Hur mycket data som används har betydelse. Mindre användning av data innebär mindre bearbetning, lagring och överföring av data i datanät. Det har också betydelse var tjänsterna produceras, eftersom förnybar energi inte används överallt.
Varje användare av digitala tjänster kan påverka den miljöbelastning som de digitala tjänsterna orsakar genom sin egen verksamhet. Konsumenter använder för närvarande över 80 procent av all webbtrafik. Att överföra information på webben förbrukar energi. Det som äter upp mest energi i konsumenternas användning av webben är att streama rörliga bilder, till exempel videor, filmer och spel. Men något som belastar miljön ännu mer än elanvändningen är tillverkningen av nya apparater. Det skulle vara viktigt att förlänga de egna apparaternas livslängd, reparera dem och slutligen återvinna dem på rätt sätt.
Hur kunde digitaliseringens miljökonsekvenser behandlas i undervisningen? Vi har sammanställt nyheter, artiklar och andra publikationer om ämnet i detta material. Syftet med materialet är också att betona vikten av kritisk läskunnighet i bedömningen av miljökonsekvenserna. Nedan finns en lista med påståenden och fakta om påståendena som vi har sammanställt. Uppgifterna uppmuntrar till informationssökning, diskussion och reflektion. Materialet är avsett för årskurs 7–9, men det kan i tillämpliga fall användas även för undervisning i lägre klasser. Materialet kan också utnyttjas och fördjupas för andra stadiet.
I hållbarhetskompetensen i anslutning till det digitala är det viktigt att få en uppfattning om vad de största miljöbelastningarna beror på och vilka faktorer som påverkar dem. Dessutom är det viktigt att lära sig att hitta tillförlitlig information och därigenom förstå hur man själv kan minska sin egen digitala miljöbelastning. Vi uppmuntrar lärarna att tillsammans med eleverna fundera över hur en hållbar digital värld skulle se ut i framtiden. Det är också viktigt att förstå att man med hjälp av digital kompetens kan lösa stora utmaningar i anslutning till miljöproblem. Digital kompetens är avgörande till exempel för att förbättra energi- och materialeffektiviteten i industriprocesser, smarta energisystem, hållbar trafik samt olika lösningar inom cirkulär ekonomi. Framtidens experter är våra elever.
I den digitala tidsåldern lönar det sig också att diskutera digital tillräcklighet (eng. digital sufficiency) med eleverna, det vill säga vad som är nödvändigt och tillräckligt. Det är motiverat att diskutera med barn och ungdomar vilka handlingar i det egna livet som utifrån forskningsbaserad kunskap är lämpliga för att minska miljöbelastningen. När det gäller kunskap och framtidsbilder är det viktigt att man i undervisningen förmedlar en positiv framtidsinställning till digitalisering och ekologisk hållbarhet.