Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Teman och utveckling
  3. Digital kompetens
  4. Digitala tjänster i gymnastikundervisningen
  1. Digital kompetens

Digitala tjänster i gymnastikundervisningen

Utbildning och examina

På den här sidan

  • Inledning
  • Exempel på användning av teknologi i undervisning
  • Videor
  • Positionsbestämning
  • Accelerometrar
  • Pulssensorer
  • QR-koder
  • Kalkylprogram 
  • Turneringsscheman 
  • Andra verktyg för läraren 
  • Smarta redskap 
  • Applikationer för grupper 
  • Motionsapplikationer 
  • Elev som inte deltar i närundervisning eller gruppundervisning: Hur kan digitala tjänster stöda undervisningen?
  • Materialets författare
Dela sida

Inledning

Användning av teknologi ingår i läroplanerna för gymnastik både i den grundläggande utbildningen och i gymnasiet. I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2016) sägs att ”Utnyttjandet av motionsteknologi stödjer målen för gymnastikundervisningen”. Om gymnasieutbildningen sägs på motsvarande sätt så här: ”I gymnastikundervisningen används i mån av möjlighet hälso- och sportteknologi och den studerande lär sig kritiskt tolka information och använda medier på ett tryggt sätt, till exempel vad gäller att publicera platsinformation och att publicera bilder på sina prestationer”.

Den snabba teknologiska utvecklingen ger mångsidiga nya möjligheter i gymnastikundervisningen. När den digitala världen förändras, förändras också kraven på kunnande i vardagen. I beskrivningarna av digital kompetens (2022) preciseras utvecklingen av digital kompetens i den grundläggande utbildningen. Den här artikeln presenterar några exempel på möjligheter för användning av digitala tjänster i gymnastikundervisningen. Det finns även andra digitala applikationer tillgängliga.

Digital kompetens (K5) inkluderar fyra delområden: Praktiska färdigheter och egen produktion, säkerhet och ansvar, informationshantering samt utforskande och kreativt arbete och interaktion. Inom gymnastikundervisningen förverkligas alla delområden inom digital kompetens. Beskrivningarna av digital kompetens som helhet finns i eGrunder.  

Den verksamhet som beskrivs i artikeln visar hur mångsidigt den digitala kompetensen kan utvecklas i gymnastikundervisningen. Användning av digitala miljöer i undervisningen ger eleverna erfarenheter av hurdana betydelser och möjligheter som ansluter till det digitaliserade samhället. Samtidigt kan de lära sig att det i den globala världen även finns risker som anknyter till användning av digitala tjänster och teknologi. Barns och ungas erfarenheter av användning av teknologi i lärandet kan i betydande grad påverka deras attityder till både teknologi och motion. Beskrivningarna av digital kompetens kan läsas i synnerhet med tanke på de möjligheter som presenteras i den här artikeln. 

Digitala tjänster och användning av digitala enheter i undervisningen

I denna artikel presenteras exempel på mångsidiga möjligheter för användningen av digitala tjänster i undervisningen.

I undervisningen används vanligtvis de enheter som skolan erbjuder. Dock skiljer sig gymnastikundervisningen från andra ämnen i och med att elevernas egna enheter (så som telefoner eller klockor) kan erbjuda bredare möjligheter för att främja inlärningen i takt med att teknologierna utvecklas.

Utbildningsanordnaren ansvarar för att de digitala tjänster som används i undervisningen är lagenliga och att de nödvändiga tillståndsförfarandena är uppdaterade. Utbildningsstyrelsens Dataskyddsguide stöder anordnarna att fullgöra dessa skyldigheter.

Bekanta dig även med publikationen Rättigheter och skyldigheter vid användningen av dator, mobiltelefon och andra mobila enheter i skolan utgiven av Utbildningsstyrelsen. Lärare, fråga din utbildningsanordnare för ytterligare information.

Granskning av kompetensbeskrivningarna

Förutom i ePeruste-tjänsten kan kompetensbeskrivningarna för digital kompetens (småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen samt den grundläggande utbildningen)  granskas i Miro. Genom länken nedan kan du granska Miron, där kunskapsbeskrivningar är markerade för den kompetens som kan på ett naturligt sätt främjas som en del av gymnastikundervisningen.

 

Länkar

  • Kunskapsbeskriviningar av digital kompetens i eGrunder
  • Rättigheter och skyldigheter vid användningen av dator, mobiltelefon och andra mobila enheter i skolan
  • Dataskyddsguide
  • Digitala tjänster som en del av gymnastikundervisningen - Miro Online Whiteboard
Tillbaka upp

Exempel på användning av teknologi i undervisning

Teknologi  Exempel på teknologi Hur kan den användas i undervisningen? 
Video  Fördröjningsvideor, slow motion-videor, observation av rörelser med hjälp av artificiell intelligens  Respons, självvärdering, bedömning av rörelser i par, videoloopar, AI-respons på enkla rörelseprestationer 
Rörelsesensor  Konsolspel med tillbehör   Bedömning av rörelseprestationer
Pulssensorer  Pulsmätning  Förståelse för rörelser och kroppens funktion, åskådliggörande av olika pulsområden 
Positionsbestämning   Geocaching, utritande av en rutt, plattformar med spelliknande funktioner   Dokumentation av en rutt, ruttval, kartor, avstånd, stöd för distansstudier och självständiga studier, samarbete mellan läroämnen, mångvetenskapliga lärområden, spelifiering  
Accelerometer   Aktivitetsmätning, dansspel   Jämförelse av den egna fysiska aktiviteten med motionsrekommendationerna, smarta enheter, stegapplikationer  

VR, Virtual Reality dvs. virtuell verklighet

AR,  Augmented Reality dvs. förstärkt verklighet

Spel, färdiga innehåll, produktion av eget innehåll   Aktivering, gemensam verksamhet, anpassning av lärmiljön, element som lagts till  
Kalkylering   Bedömningsmatris, elevenkäter  Digitalisering av elevbedömningen, digitala närvarolistor  
Applikationer för grupper   Dagböcker  Konstaterande av elevernas motion i vardagen (stärkande av gemenskapen) 
Tillbaka upp

Videor

Användning av video som stöd för gymnastikundervisningen har blivit vanligare. Videor kan användas i många former i gymnastikundervisningen, bland annat för att åskådliggöra rörelser eller filma elevernas prestationer. Härnäst presenteras tre olika alternativ för användning av rörliga bilder i undervisningen. Användningen av videor anknyter till kompetensbeskrivningarna för praktiska färdigheter och egen produktion (inspelning och redigering av videor) samt ansvar och säkerhet (bl.a. ansvarsfullt agerande i digitala tjänster, tillstånd att filma).  

Fördröjningsvideor 

Det finns några alternativ för fördröjningsvideor (sökord video delay), varav en del är avgiftsbelagda eller delvis avgiftsbelagda. En fördel med fördröjningsvideor är att de inte sparar någonting på enheten, vilket betyder att det inte blir ett problem att lagringsutrymmet fylls. För en fördröjningsvideo kan läraren ställa in en fördröjningstid, till exempel 30 sekunder. Elevens idrottsprestation filmas med telefon eller pekplatta. Prestationen visas sedan med 30 sekunders fördröjning i applikationen. På så sätt kan eleven själv titta på sin prestation. När enheten som används för att filma riktas bort från annan verksamhet, är det bara eleven själv som kan se prestationen. Prestationen visas bara en gång. Med loop-funktionen kan läraren ställa in enheten så att den filmar två (eller fler) rutor, så att prestationen visas med 30 sekunders fördröjning i den första rutan och 40 sekunders fördröjning i den andra. På så sätt kan eleven se sin prestation två gånger.  

Slow motion-videor 

Olika slags slow motion-videor (sökord slow motion) är ett bra sätt att se en prestation på nytt, särskilt när det gäller snabba rörelser. Med en slow motion-video kan man till exempel se i vilken position en klubba varit eller var ett avstamp börjat. Många telefoner har redan en slow motion-funktion. Det finns också mångsidigare och mer avancerade alternativ.  

Handledningsvideor 

Handledningsvideor (sökordet video coach) använder till viss del de ovan beskrivna sätten att använda videor, men handledningsvideor har också användbara funktioner såsom möjligheter att rita och placera flera bilder sida vid sida. Man kan exempelvis placera två olika prestationer av eleven sida vid sida, så att eleven själv kan bedöma hur de skiljer sig från varandra. Ett annat alternativ är att granska exempelvis ett slag eller avstamp och bedöma hurdan slag- eller hoppvinkeln är. Med ritverktygen kan läraren visa åt vilket håll slaget gick och åt vilket håll det borde ha gått. Det är enkelt att använda handledningsvideor, men det kan helt och hållet bli lärarens uppgift, eftersom eleverna kan sakna den kunskap som krävs för att analysera prestationer. Användning av handledningsvideor kan ta tid, men ger möjlighet att stödja elevernas lärande individuellt.  

Videorutor och -loopar 

Med vissa användarvänliga loop-applikationer (sökord video collage) kan man göra videor med flera rutor. En video med nio rutor kan exempelvis ge olika gymnastik- eller motionsrörelser eller bollhanteringsövningar, och eleven kan välja ut lämpliga övningar att testa. Det mest optimala skulle vara att skapa en kontinuerlig videoloop-video, där videon snurrar igen och igen i varje ruta. För att göra en kontinuerlig videoloop-video med flera rutor kan man behöva en mångsidigare applikation. Det är bra att göra prestationerna lika långa, så att videorna börjar samtidigt. Med hjälp av videolooparna får eleven exakt individuell respons på sin prestation. 

Att tänka på

Det är viktigt att diskutera syftet med användningen av videor tillsammans med eleverna. Det är viktigt att eleven förstår på vilket sätt användningen av videor kan främja lärandet. En del elever kanske inte vill att deras prestationer spelas in. I sådana fall kan man använda fördröjda videor, där prestationen ses med en fördröjning men inte sparas någonstans.
Tillbaka upp

Positionsbestämning

Telefonens positionsinformation gör det möjligt att följa en sträcka som man rört sig utomhus. Med applikationer som använder positionsinformation kan man exempelvis mäta en sträcka man rört sig, rita ut den rutt man rört sig på en karta och jämföra tiden som gått åt till en sträcka. Vid orientering kan man granska elevens ruttval och fundera på varför eleven valt just en viss rutt. I spelliknande applikationer kan man skapa mångsidiga uppgifts- och orienteringsbanor med hjälp av positionsinformation. Läraren kan följa elevernas framsteg och utförande av uppgifter i realtid. Positionsinformation kan även användas i hemundervisning för att granska elevernas idrottsprestationer. Applikationer som använder positionsinformation kan också användas för att kartlägga närmiljön. Eleverna kan planera vandrings- eller promenadrutter och dela dem med andra. Längs rutterna kan man också lägga till platser som intresserar eleverna, lokalt värdefulla naturobjekt eller kanske historiskt betydelsefulla objekt. Kartapplikationer kan alltså användas mångsidigt i undervisningen i olika läroämnen, till exempel i mångvetenskapliga lärområden. Dessa platser kan tas med på en gemensam karta för hela skolan, där man märker ut utflyktsmål med bilder och beskrivningar. 

Utöver rutten och dess längd kan applikationer ge information om hastighet, stigningsmeter och kaloriförbrukning. I vissa applikationer kan man själv skapa segment, det vill säga etapper. Det kan vara en bit av en stig eller en besvärlig backe nära skolan, eller någon längre rutt. Läraren kan utlysa en lekfull tävling där målet är att klara segmentet så snabbt som möjligt. På så sätt bildas en rankinglista, där alla som vill kan försöka förbättra sin prestation. Utöver hastigheten visar applikationen vem som är en ”lokal legend”. Denna titel ges till den som har klarat segmentet flest gånger. Med sökordet sport tracker hittar du många olika alternativ, som kan vara helt eller delvis avgiftsfria.  

Användning av positionsinformation i gymnastikundervisningen anknyter till bland annat utforskande och kreativt arbete samt praktiska färdigheter inom digital kompetens. Det kreativa arbetet kan gå ännu längre genom att man exempelvis ger eleverna i uppgift att genom sina egna rörelser ”rita” en form i applikationen. Enkla former att börja med kan vara exempelvis en blomma eller en streckgubbe.   

Kuva kartasta jossa reitti merkitty punaisella viivalla. Kuvan ohessa reitin korkeuserot pylväsdiagrammina.
Foto: Kasper Salin
Bild 1. Skärmdump av idrottsprestation

Att tänka på

Det är viktigt att diskutera användningen av applikationer som utnyttjar platsinformation med eleverna och informera dem om att det är möjligt att blockera realtidsplatsinformation även i gemenskapsbaserade tjänster. Om avsikten är att registrera en längre träningsprestation som kan delas i tjänster, kan applikationer som döljer start- och slutpunkten (t.ex. på en sträcka av 500 meter) användas.

Det är viktigt att komma ihåg att utbildningsarrangören ansvarar för elevernas säkerhet.

Tillbaka upp

Accelerometrar

Accelrometrar används exempelvis i stegräknare och aktivitetsmätare. Med sensorer kan man samla information om elevens aktivitet exempelvis med hjälp av en stegräknare. I telefoner finns en färdig applikation som räknar steg. I appbutiker hittar man fler alternativ med sökordet step counter. Stegräknarappar kan dock ge inexakta resultat. För att få tillförlitlig information bör man ha telefonen på samma plats vid varje mättillfälle, helst i byxornas fram- eller bakficka. Om man exempelvis har den i fickan på en lös huvtröja blir exaktheten i mätningen betydligt sämre. 

Utöver det ovan nämnda kan accelerometrar i telefoner användas för olika aktivitetsspel. Detta ger möjligheter till spelifiering i traditionell motion. Sensorerna ger en ny mekanik och dynamik i lärandet och möjliggör belöningar, som vi ger exempel på i följande tabell. 

Mekanik

Dynamik

”Belöning”  

Poäng (prestation, kreativitet, uppmärksamhet, beteende)  

Förstärkning 

Tillfredsställelse, nöjdhet, framgång, samhörighet  

Planering av koreografi  

Att uttrycka sig själv  

Tillfredsställelse, identitet 

Planering av gruppkoreografi 

Samarbete

Samhörighet 

Placering (ranking etc.) 

Tävling, samarbete, framsteg 

Nöjdhet, rolighet, tillfredsställelse, intresse  

Stjärnor, individuella belöningar 

Förstärkning, framsteg, insamling  

Nöjdhet, rolighet, tillfredsställelse, intresse  

Belöningar för gruppen, framstegspoäng för gruppen, specialmärken  

Insamling genom samarbete, tävling tillsammans, samarbete  

Samhörighet, identitet, framgång 

Redigerbar avatar 

Att uttrycka sig själv  

Identitet, skönhet, personanpassning 

Allt svårare nivåer 

Framsteg 

Rolighet, nöjdhet, intresse 

 

I dansspel kan man exempelvis använda en pekplatta för att projicera en dansvideo i applikationen på väggen, varvid elevens egen telefon fungerar som ”kontroll”. I dansspel visas olika dansrörelser, och acceleratorn i elevens telefon registrerar rörelserna. Eleverna får poäng för korrekta rörelser. Eleverna får också individuell respons om de till exempel gjort flera korrekta rörelser i följd. Med sökordet dance game hittar man en del alternativ för dansspel. Läraren får ge respons eller individuell handledning i stället för att leda dansen. I sådana här spel kan man lätt se elevens framsteg, när antalet poäng (förhoppningsvis) förbättras när man spelar fler gånger.  

Accelerometrar finns även i aktivitetsmätare. Mätarna har oftast också optisk pulsmätning (mätarens LED-ljus reflekteras och sensorerna mäter pulsen på basis av detta). När man överväger behovet av anskaffning är det bra att fundera över användningsändamålet och hur mycket mätarna kommer att användas. Det lönar sig att skaffa en laddningshub, så att man kan ladda många mätare samtidigt.  

Tillbaka upp

Pulssensorer

 Med hjälp av pulsmätning kan man åskådliggöra olika pulsområden för eleverna. Skillnaderna mellan löpning i jämn takt och lugnt tempo och motionsformer som innehåller ruscher och spurter känns i kroppen och syns också i pulsen. För att mäta pulsen behöver man inte nödvändigtvis en sensor som fästs med ett band kring bröstet, utan det finns också andra alternativ. För att mäta pulsen kan sensorn placeras på armen och pulsmätaren även runt handleden. Sensorerna behöver inte fuktas som på det traditionella pulsbältet runt bröstkorgen. Det är dock bra att fundera över skillnaderna mellan optiska och traditionella sensorer vid användningen. Ett traditionellt pulsbälte klarar sig ganska länge utan batteribyte, medan optiska sensorer, oavsett om de bärs runt handleden som en smartklocka eller fästs som en skild sensor på armen, har betydligt kortare användningstid och behöver laddas ofta. Man kan också mäta pulsen utan sensorer, och det går att ladda ner en applikation till telefonen som mäter pulsen exempelvis från tummen. Applikationerna använder telefonens ficklampa, och man ska placera tummen på den. Med sökordet heart rate hittar man olika lösningar för pulsmätning. 

Tillbaka upp

QR-koder

QR-koder (Quick Response) är mycket enkla att använda och det finns många olika användningsändamål för dem. En QR-kod kan innehålla videor, länkar eller texter. Videon kan vara en instruktionsvideo exempelvis om användning av gymutrustning eller som stöd för egen träning i gymnastik. Man kan skapa QR-koder exempelvis på webbplatsen qr-koodit.fi. Med QR-koder kan man också enkelt skapa exempelvis en orienteringsbana eller ett rymningsspel. 

Tillbaka upp

Kalkylprogram 

Möjligheterna att använda Excel i gymnastiklärarens vardag kanske är lite mindre kända. Även enklare användning av Excel sparar tid och möda för läraren. Molntjänster ger också möjlighet för flera lärare att bedöma elever, om eleverna har flera lärare under den grundläggande utbildningen eller gymnasiets period på grund av kompanjonlärarskap. Ett sådant arrangemang ger också ytterligare tillförlitlighet i elevbedömningen, när elevens arbete bedöms av flera lärare.  

Nedan ges exempel på hur bedömning kan ske med hjälp av beräkningsformler i Excel och samtidigt med beaktande av målen (M1–M10) för undervisningen av gymnastik i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. I exemplet nedan har man gjort en tabell på filens första flik så att målen gällande arbetet (M1, M7–M10) kommer först i tabellen i kolumnerna B–F. Målen gällande lärande och kunnande (M2–M6) finns på motsvarande sätt i kolumnerna H–L. Man har matat in beräkningsformler i Excel som automatiskt beräknar ett medeltal för arbetsmålen i kolumn G och på motsvarande sätt ett medeltal för målen för lärande och kunnande i kolumn M. Medeltalet för arbetet och lärandet/kunnande visas i kolumn N. I fälten med gul bakgrund matar man inte in några uppgifter, utan den egentliga bedömningen av olika mål sker på andra flikar. När elevens namn matas in på den första fliken, kodas det automatiskt till de andra flikarna.   

Esimerkki Excelin laskentataulukosta jossa otetaan huomioon OPS:in tavoitteet
Foto: Kasper Salin
Bild 2. Exempel på kalkylblad i Excel, som beaktar läroplansmålen M1–M10. 

Exempelvis sker bedömningen av målet M1, deltagande under lektionerna, på den första fliken, där de objekt som bedöms exempelvis kan vara basgymnastik/musikgymnastik/vintermotion/simning, som i bilden nedan. Medeltalen för de vitsord som getts till elev A (kolumn H) överförs automatiskt till kolumnen i tabellen i bild x, vid elev A. På fliken kan man också skriva in kriterierna för målet i fråga eller andra minnesregler (såsom Slutbedömningen i gymnastik, länk nedanför). 

Esimerkki Excelin laskentataulukosta jossa näkyy oppilaiden arviointi OPS:in liikunnan tavoitteille.
Foto: Kasper Salin
Bild 3. Bedömning för målet M1 på fliken. Ett eller flera objekt kan bedömas. 

Av dessa bildas automatiskt ett medeltal enligt beräkningsformlerna på den första fliken som visas i bild x. Ett eller flera objekt kan bedömas, och beräkningsformlerna beräknar automatiskt ett medeltal i kolumn H, därifrån det överförs till kolumn B i den första fliken.  

Excel kan också användas för att notera elevernas närvaro och i synnerhet för att följa upp hur mycket frånvaro eleverna har. 

Esimerkki Excelin laskentataulukosta jossa näkyy oppilaiden läsnäolojen merkintä.
Foto: Kasper Salin
Bild 4. Notering av närvaro med hjälp av Excel-kalkylprogram

Närvaro anges med en etta och frånvaro med en nolla. I vardagen torde det vara enklare att automatiskt ange en etta för alla och sedan bara markera de frånvarande med en nolla. All frånvaro registreras i T-kolumnen, och beräkningsformeln i U-kolumnen beräknar hur många procent av lektionerna eleven har deltagit i. Kolumnen kan också användas för att beskriva aktiviteten under lektionerna. Till exempel eleven Fiina, för vars del läraren bara har angett 0,5 eller 0,8 om eleven av någon orsak inte har deltagit i aktiviteten under lektionen.  

Med hjälp av Excel kan man också skapa analyser om utvecklingen av egenskaper, exempelvis för Move!-mätningarnas del. Här kan man skapa automatiska modeller, där man kan se om resultaten har utvecklats, förblivit desamma eller försämrats.  

  • Slutbedömning i gymnastik - Utbildningsstyrelsen
Tillbaka upp

Turneringsscheman 

För tävlingar mellan exempelvis skolor eller klasser erbjuder appbutikerna många olika turneringsscheman, där man kan mata in de deltagande lagen och matchresultaten för att fylla schemat mot finalen. Med sökorden tournament bracket eller bracket hittar man bra avgiftsfria applikationer.  

Tillbaka upp

Andra verktyg för läraren 

Härnäst presenterar vi andra applikationer som lämpar sig för lärarens vardag genom att de minskar arbetsmängden eller ger möjlighet att rikta uppmärksamheten mot undervisningen.  

Tidur och resultattabeller 

I appbutikerna finns många avgiftsfria alternativ för olika tidur. De kan vara till nytta exempelvis under lektioner med cirkelträning, då man i applikationen kan ställa in uppgiftens aktivitetstid, eventuell vilotid och antalet poäng. När man kopplar enheten till en högtalare startar tiduret i början av en omgång och meddelar automatiskt när aktiviteten slutar och vilotidens längd. Om enheten också kopplas till en videoprojektor kan man också se den återstående aktivitets- och vilotiden samt eventuella återstående prestationspoäng. Med sökordet interval timer hittar man många avgiftsfria alternativ i appbutikerna. I appbutiker finns också många olika resultattabeller, som kan användas i samband med spel. Uppgiften att uppdatera resultattabellen kan också överlåtas till en elev som av någon orsak inte deltar i aktiviteten. Det finns specifika resultattabeller för olika grenar, där det utöver den egentliga ställningen också kan finnas information om speltiden eller fel som inträffat i spelet. Med sökordet scoreboard hittar man många olika alternativ, från ganska enkla alternativ till mångsidiga grenspecifika resultattabeller. Om det finns en videoprojektor i salen kan man projicera ställningen på väggen.  

Lagindelning 

I stället för en traditionell 1-2-1-2-indelning kan man också dela in lag med hjälp av applikationer. I dessa ganska enkla applikationer för lagindelning matar man in eleverna i klassen och väljer sedan hur många lag de ska delas in i. När man snurrar på lottningskorgen delar applikationen in eleverna i jämna lag. Det här fungerar särskilt bra om man behöver variera lagen i snabb takt. I applikationen kan man också ange elevernas färdighetsnivåer, så att applikationen inte till exempel placerar alla de bästa eller alla de svagaste eleverna i samma lag. Frånvarande elever kan anges som frånvarande, så att de inte stör lagindelningen. Applikationer för lagindelning fungerar bra när innehållet från pekplattan eller telefonen kan projiceras på väggen med en videoprojektor. Med sökordet team maker hittar du vissa möjliga alternativ.  

Spel 

Under de senaste åren har en del spel som använder sig av motion kommit ut på marknaden. Spelen kan öka elevernas fysiska aktivitet utanför skolan. En del av dem har också lyckats öka barns och ungas aktivitet, åtminstone för en tid. En utmaning med spelen kan vara att de ger ganska lite innehållsmässigt eller pedagogiskt. Spelen kan öka den tid som barnen tillbringar tillsammans med sina kompisar eller familjer. Elever som spelar spel med fysisk aktivitet kan också inspirera andra att röra sig med spelens hjälp. När man i undervisningen beaktar spel som främjar fysisk aktivitet som eleverna känner till från sin fritid, kan elevernas känsla av kunnighet och självförmåga växa. Spelen kan ge nya upplevelser av att lyckas. Mobilspel har ofta element som ökar interaktiviteten, vilket stöder interaktionsfärdigheterna inom digitala färdigheter.    

Spelliknande lösningar avsedda för undervisning 

För utbildningsanordnare finns numera en del olika lösningar som spelifierar lärandet, och som gör det möjligt att flytta undervisningen från klassrummet ut i skolmiljön. Med hjälp av olika uppgifter får man eleverna att stiga upp från sina stolar och röra på sig, antingen enskilt eller i små grupper. Med spelifierande plattformar kan man samarbeta mellan läroämnena under enskilda lektioner eller i större utsträckning som en del av mångvetenskapliga lärområden. Eftersom spelifiering kan användas i skolmiljön, inkluderar den redan i sig fysisk aktivitet då eleverna letar efter olika stationer med uppgifter. I gymnastikundervisningen kan spelliknande uppgifter anknyta till exempelvis gymnastikens kunskapsmässiga mål, såsom M5 – målen för utveckling av den fysiska konditionen. De kan också inkludera uppgifter med rörelse-, balans- eller redskapsanvändningsfärdigheter, som eleverna ska ta en bild eller göra en kort video av. Uppgiften kan lämnas in i form av denna inspelning. Eleven kan välja att försöka flera gånger och lämna in den uppgift som lyckades bäst. När man planerar uppgifter är det bra att fundera på vilka möjligheter skolmiljön erbjuder och hurdana grupp- eller paruppgifter som skulle kunna ingå. Beroende på vilken spelliknande lösning som används kan läraren eventuellt kommunicera via applikationens kommunikationskanal med en enskild elev eller hela gruppen. Läraren kan poängsätta uppgifterna i förväg eller i realtid, beroende på uppgiftstypen. Gemensam problemlösning kan för eleven kännas som ett meningsfullt sätt att lära sig nytt. Spelifiering skapar på ett naturligt sätt situationer som främjar interaktion. Detta kan främja gemenskapen. 

Tillbaka upp

Smarta redskap 

Tack vare olika rörelsesensorer kan man få smarta funktioner i olika motionsredskap. Med hjälp av sensorer kan eleven få information om exempelvis antalet slag eller upprepningar, hårdhet eller riktning samt redskapets vridning. Nyttan med smarta redskap finns ändå tills vidare främst på individnivå, så användningen av dem i gymnastikundervisningen begränsar sig till olika uppgiftsstationer, och man har inte så mycket nytta av dem exempelvis i spelsituationer. De kan ändå lära eleven att ändra sin prestation, eftersom det är möjligt att få respons på varje prestation direkt via appen, exempelvis vid straffkast i basket.

Tillbaka upp

Applikationer för grupper 

Applikationer för grupper, såsom den finländska HeiaHeia, kan vara ett incitament för hela klassen i gymnastiken. Man skriver in olika motionsformer i applikationen, eller så kan man länka den till en eventuell smartklocka. Eleverna kan se vilka olika motionsformer de andra har ägnat sig åt och ge olika emojier som uppmuntran. Eleverna i klassen kan följa varandra med hjälp av applikationens avgiftsfria del. Läraren kan också följa eleverna. Med den avgiftsfria versionen kan det vara en utmaning för läraren att följa flera klasser samtidigt. Läraren kan då ha ganska många elever att följa. En viktig sak är hur man kan följa upp motion för elever som inte deltar i undervisningen.  

Eleven kan genom dagboksanteckningar visa att hen utför motionsprestationer enligt ett avtalat program. Eleven bevisar prestationen med hjälp av exempelvis GPS-tracking och fotografier. Läraren kan se i applikationen när eleven har utfört en uppgift (mer om detta i ett annat avsnitt).  

I applikationens avgiftsbelagda del kan läraren skapa en grupp för varje klass. Då kan man skapa specifika utmaningar för en klass, som exempelvis kan bestå av ett gemensamt mål att bestiga ett fiktivt Mount Everest (bild 5 och 6). Här kan man samla stigningsmeter inte bara genom idrottsprestationer, utan även genom mikrohandlingar för välbefinnande. Om man har en applikation som räknar steg i telefonen kan man också samla ihop poäng genom antalet steg. Som helhet kan de data som applikationen ger bevisa elevernas fysiska aktivitet exempelvis i Skolan i rörelse eller Studier i rörelse -jippons anda. I bästa fall kan sådana här applikationer visa att Skolan i rörelse eller Studier i rörelse -åtgärder fungerar och hur de till exempel har påverkat elevernas fysiska aktivitet under skoldagen. Samtidigt kan de uppmuntra eleverna att kämpa för ett gemensamt mål och på så sätt stärka gemenskapen. En baksida kan ändå vara att verksamheten blir tävlingsinriktad eller att gemenskapen vänds till skuldkänslor om man själv inte har varit lika aktiv som andra. Det viktiga bör vara att hitta en lämplig nivå för alla för att främja klassens verksamhet, och det får inte finnas någon yttre press på att registrera prestationer eller på prestationernas kvalitet.  

Tillbaka upp

Motionsapplikationer 

I appbutikerna finns många olika motionsapplikationer med ledd motion, i synnerhet olika dans-, muskelkonditions- eller yogaapplikationer. Applikationerna har oftast en avgift, men en del erbjuder också avgiftsfria versioner för skolor, som ibland kan ha mer avskalade funktioner. Applikationerna ger läraren möjlighet att ge närmare anvisningar eller differentiera undervisningen. I appbutikerna hittar man många olika träningsapplikationer genom att söka på Fitness App. Eftersom utbudet är väldigt stort bör man utreda användarnas erfarenhet innan man testar. Av vissa applikationer finns även versioner som passar för yngre barn. I kategorin health & fitness finns alternativ för såväl dans- och konditionsappar som yoga eller tai chi.      

Kuva HeiaHeia-sovelluksen pelistä jossa oppilaiden hahmot nousevat Mount Everestin huipulle omien liikuntasuorituksiensa avulla.
Foto: Kasper Salin
Bild 5. HeiaHeia-applikationen kan användas på ett sätt som ökar gemenskapen i idrottsundervisningen
Kuva HeiaHeia-sovelluksen pelistä jossa oppilaiden hahmot nousevat Mount Everestin huipulle omien liikuntasuorituksiensa avulla ja kuvan etualalla puhelinnäytön näkymä.
Foto: Kasper Salin
Bild 6. Mobilskärmens vy i HeiaHeia-applikationen
Tillbaka upp

Elev som inte deltar i närundervisning eller gruppundervisning: Hur kan digitala tjänster stöda undervisningen?

Enligt lagen om grundläggande utbildning ska eleven delta i undervisningen i för- och grundskolan samt annan undervisning enligt lagen om grundläggande utbildning, om hen inte har beviljats befrielse av särskilda skäl (lagen om grundläggande utbildning 25–26 a §, 35 §).  

I stället för tillfällig befrielse (frånvaro) kan man för elevens del fatta ett beslut om särskilda undervisningsarrangemang, om det är motiverat av skäl som till exempel har samband med elevens hälsotillstånd (lagen om grundläggande utbildning 18 § 1 mom. 3 punkten). Om särskilda undervisningsarrangemang fattas ett förvaltningsbeslut, varefter en plan för lärandet utarbetas för eleven. I läroplanen beskrivs konkret hur elevens studier ska förverkligas i praktiken. För elever som får särskilt stöd fattas beslutet som en del av beslutet om särskilt stöd, och ovan nämnda saker skrivs in i elevens IP.  

I enlighet med 18 § 3 punkten i lagen om grundläggande utbildning skräddarsyr man ett lämpligt sätt att delta i undervisningen i ämnet utifrån elevens hälsotillstånd och omständigheter. Om en elev har en sjukdom eller funktionsnedsättning som diagnostiserats av läkare ska utbildningsanordnaren trygga elevens möjligheter att visa sitt kunnande till de delar som det är möjligt utan att äventyra elevens rätt till en trygg studiemiljö (lagen om grundläggande utbildning 29 §). En elev kan avlägga grundskolans lärokurs i gymnastik och få ett berömligt vitsord även om hen på grund av sjukdom inte kan delta i alla lektioner. 

Härnäst ges exempel på olika genomförandemetoder med teknologins hjälp. Utbildningsanordnaren och den lärare som sköter ämnesundervisningen ansvarar för metoderna för genomförandet.  

Läroplanens mål för gymnastik, årskurs 7–9.  

Mål i läroplanen 

Exempel på genomförande  

Bedömning
M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga   En applikation för grupper, där elevens rörelser kan avläsas exempelvis med hjälp av länkning till en aktivitetsmätare eller med telefonens GPS. Applikationen dokumenterar rutten och aktiviteten. Alternativt kan eleven filma sina prestationer och lägga upp dem i exempelvis en molntjänst. Den dagliga aktiviteten kan också kartläggas med hjälp av en stegapplikation. Stegapplikationernas värde finns närmast i beskrivningen av aktiviteten i vardagen, inte så mycket i träning i olika motionsformer. Man behöver inte ladda ner en separat app för detta, utan den finns redan i telefonen.  Läraren kan i förväg utforma/presentera/föreslå olika motionsformer för eleverna, som eleverna registrerar i applikationen. Läraren kan bedöma elevens intresse och engagemang för uppgifter på olika nivåer och prestationer i olika motionsformer. Prestationer kan också bevisas med hjälp av bilder, som kan ingå i inlägg i applikationer för grupper.  
M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer   Filmning av egna idrottsprestationer. Uppgifterna bör ändå vara sådana där eleven måste fatta olika beslut i förhållande till de situationer som uppstår. När det gäller att filma egna idrottsprestationer ska man påminna eleven om säkerheten.   Baserar sig elevens val på observationer som gjorts och gör eleven lämpliga val? Observationsmotoriska färdigheter kan observeras även i videor av spel, exempelvis med föräldrar eller syskon. Eleven kan i efterhand också analysera sin prestation skriftligen och fundera över vad hen skulle ha kunnat göra annorlunda. Man kan upprepa samma uppgift senare.  
M3 handleda eleven att utveckla och träna sin balans- och rörelseförmåga, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer   Olika övningar i balans- och rörelsefärdigheter, som eleven utför självständigt. Eleven filmar en prestation eller avbildar en serie rörelser. Man använder olika lärmiljöer under olika årstider. I appbutikerna finns olika idrottsapplikationer, där man kan plocka ut bara sådant innehåll som anknyter till utveckling av balansen.   Elevens rörelse- och balansfärdigheter bedöms i förhållande till de uppställda målen. Elevens lärande står i centrum, inte den idrottsliga nivån. Utförande av balansövningar i eventuella motionsapplikationer och bevisande av dem exempelvis med hjälp av video.  
M4 handleda eleven att utveckla och träna sin förmåga att hantera redskap, så att hen kan använda, kombinera och tillämpa sina färdigheter på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika gymnastikformer  Övning i olika grundläggande motoriska färdigheter (bl.a. kasta, fånga, slå, sparka). Olika färdighetsövningar och eventuella spel (exempelvis badminton, fotbollskrocket, spikeball) till exempel med familjemedlemmar. Man kan också göra en färdighetsbana för eleverna, så innehåller olika uppgifter med olika redskap och grundläggande motoriska färdigheter. I utförandet av denna del kan man även använda smarta redskap eller spelliknande applikationer, där eleven exempelvis studsar en basketboll enligt applikationens anvisningar. Eleven kan ta en skärmbild av sin prestation för att bevisa den.   Bedömning av elevens övning i grundläggande motoriska färdigheter (redskapshanteringsfärdigheter) och uppföljning av lärandet. Prestationerna kan bevisas exempelvis med video och i synnerhet genom att kombinera två olika videor, där man ser elevens utgångsnivå och prestation efter övning. Användning av olika applikationer med spelifiering kan bevisa elevens utveckling, om läraren har tillgång till slutresultaten av spelprestationerna. Utöver detta är det förstås bra att ha någon typ av video av prestationen. Självvärdering av utvecklingen av de egna färdigheterna som stöd för videon.  
M5 uppmuntra och vägleda eleven att utvärdera, upprätthålla och utveckla sina fysiska egenskaper: snabbhet, rörlighet, uthållighet och styrka   Mätning av konditionsfaktorer och rapportering av resultat (antingen resultat eller videor). Elevens egen bedömning av hur olika egenskaper kan utvecklas. Uppföljning av konditionsfaktorer senare under samma läsår. Som stöd för eleven kan man överväga att använda applikationer för motion och idrott, där eleven själv kan plocka ut lämpliga övningar för respektive muskelgrupp och för sin ålder.   Elevens förmåga att för sig själv utarbeta övningar som utvecklar olika konditionsegenskaper och röra sig i enlighet med dem. Uppföljning av resultaten i efterhand, elevens egen bedömning av övningarna och deras effekter.  
M6 stärka simkunnigheten och livräddningsfärdigheterna så att eleven kan simma och både rädda sig själv och andra ur vattnet  Man filmar elevens kunskaper i simning och förmåga att rädda ur vatten. Obs! Om man vill filma i en simhall ska man avtala om det separat med simövervakarna.   Simkunnighet eller avsaknad därav ska bedömas enligt bedömningskriterierna, om det inte finns ett beslut om särskilt stöd.  
M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt 

Med hjälp av olika applikationer som mäter rörelser kan eleven utföra uppgifter där eleven ska välja rutt i synnerhet med tanke på säkerheten. I ruttvalet ska man till exempel undvika trafikerade vägar eller använda trygga stigar. Elevens egna skriftliga uppgifter med anvisningar för tryggt och sakligt agerande exempelvis i simhallen eller på gymmet.  

Digitala tjänster som anknyter till motion kan granska med tanke på datainsamling och säkerhet. (Länk kommer senare.) 

Kan eleven bedöma vilka motionsrutter som är trygga? Kan även beakta andra användare när det gäller eventuella skriftliga uppgifter. I konstaterandet av elevens prestationer kan man också använda applikationer som skapar en video av rutten. Till den video som applikationen har skapat kan man också bifoga en bild som eleven tagit. På så sätt bevisas också att eleven själv utfört uppgiften (eleven är själv med på bilden).  
M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra  När det gäller en elev som är frånvarande från närundervisning kan mål gällande social funktionsförmåga vara svåra att bevisa. Man ska därför ange i elevens IP om dessa mål inte ska beaktas. Det eventuella bevisandet baserar sig ganska långt på videor av elevens deltagande i olika motionssituationer.   När det gäller eventuella gemensamma motionssituationer (exempelvis föräldrar/syskon) kan man bedöma elevens förmåga att samarbeta med alla och reglera sina känslouttryck.   
M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter  Även detta kan vara svårt att bevisa när det gäller en elev som inte deltar i närundervisning. Det eventuella bevisandet baserar sig ganska långt på videor av elevens deltagande i olika motionssituationer.     När det gäller eventuella gemensamma motionssituationer (exempelvis föräldrar/syskon) kan man utvärdera elevens förmåga att följa gemensamma regler och klara av sin egen roll i uppgifterna. 
M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt  

Denna del bevisas sannolikt genom den självständiga prestationen som helhet.  

Ansvar i digitala miljöer. 

Om eleven visar engagemang genom att utföra olika uppgifter självständigt och ansvarsfullt, kan man anse att denna del förverkligas på ett utmärkt sätt. Om utförandet av de självständiga uppgifterna är mer på föräldrarnas ansvar och uppgifterna utförs bristfälligt eller slarvigt, visar eleven inte förmåga till självständigt arbete. 

Att tänka på

Om en elev får i uppgift att spela in sin egen idrottsprestation genom att använda platsinformation och utför uppgiften hemifrån, är det bra att använda applikationer som döljer start- och slutpunkten för prestationen. Detta rekommenderas särskilt om eleven vill dela sin prestation på någon social medieplattform.
Tillbaka upp

Materialets författare

Artikeln har skrivits av universitetslektor, LitT, docent Kasper Salin i samarbete med Utbildningsstyrelsen. För produktionen av materialet inom i Utbildningsstyrelsen ansvarade Krista Kaihovirta, Päivi Leppänen och Matti Pietilä.

Användningslicens: CC ND-NC-SA 

Tillbaka upp
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025