Användning av teknologi ingår i läroplanerna för gymnastik både i den grundläggande utbildningen och i gymnasiet. I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2016) sägs att ”Utnyttjandet av motionsteknologi stödjer målen för gymnastikundervisningen”. Om gymnasieutbildningen sägs på motsvarande sätt så här: ”I gymnastikundervisningen används i mån av möjlighet hälso- och sportteknologi och den studerande lär sig kritiskt tolka information och använda medier på ett tryggt sätt, till exempel vad gäller att publicera platsinformation och att publicera bilder på sina prestationer”.
Den snabba teknologiska utvecklingen ger mångsidiga nya möjligheter i gymnastikundervisningen. När den digitala världen förändras, förändras också kraven på kunnande i vardagen. I beskrivningarna av digital kompetens (2022) preciseras utvecklingen av digital kompetens i den grundläggande utbildningen. Den här artikeln presenterar några exempel på möjligheter för användning av digitala tjänster i gymnastikundervisningen. Det finns även andra digitala applikationer tillgängliga.
Digital kompetens (K5) inkluderar fyra delområden: Praktiska färdigheter och egen produktion, säkerhet och ansvar, informationshantering samt utforskande och kreativt arbete och interaktion. Inom gymnastikundervisningen förverkligas alla delområden inom digital kompetens. Beskrivningarna av digital kompetens som helhet finns i eGrunder.
Den verksamhet som beskrivs i artikeln visar hur mångsidigt den digitala kompetensen kan utvecklas i gymnastikundervisningen. Användning av digitala miljöer i undervisningen ger eleverna erfarenheter av hurdana betydelser och möjligheter som ansluter till det digitaliserade samhället. Samtidigt kan de lära sig att det i den globala världen även finns risker som anknyter till användning av digitala tjänster och teknologi. Barns och ungas erfarenheter av användning av teknologi i lärandet kan i betydande grad påverka deras attityder till både teknologi och motion. Beskrivningarna av digital kompetens kan läsas i synnerhet med tanke på de möjligheter som presenteras i den här artikeln.
Digitala tjänster och användning av digitala enheter i undervisningen
I denna artikel presenteras exempel på mångsidiga möjligheter för användningen av digitala tjänster i undervisningen.
I undervisningen används vanligtvis de enheter som skolan erbjuder. Dock skiljer sig gymnastikundervisningen från andra ämnen i och med att elevernas egna enheter (så som telefoner eller klockor) kan erbjuda bredare möjligheter för att främja inlärningen i takt med att teknologierna utvecklas.
Utbildningsanordnaren ansvarar för att de digitala tjänster som används i undervisningen är lagenliga och att de nödvändiga tillståndsförfarandena är uppdaterade. Utbildningsstyrelsens Dataskyddsguide stöder anordnarna att fullgöra dessa skyldigheter.
Bekanta dig även med publikationen Rättigheter och skyldigheter vid användningen av dator, mobiltelefon och andra mobila enheter i skolan utgiven av Utbildningsstyrelsen. Lärare, fråga din utbildningsanordnare för ytterligare information.
Granskning av kompetensbeskrivningarna
Förutom i ePeruste-tjänsten kan kompetensbeskrivningarna för digital kompetens (småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen samt den grundläggande utbildningen) granskas i Miro. Genom länken nedan kan du granska Miron, där kunskapsbeskrivningar är markerade för den kompetens som kan på ett naturligt sätt främjas som en del av gymnastikundervisningen.