Med elev- och studerandevård avses främjande och upprätthållande av barns, elevers och studerandes lärande, fysiska och psykiska hälsa och sociala välbefinnande samt en sådan verksamhetskultur inom förskoleundervisningen, i skolan eller vid läroanstalten som ökar förutsättningarna för lärande, hälsa och välbefinnande. Barnets bästa i främsta rummet och främjandet av barnets välbefinnande styr elev- och studerandevårdsarbetet.

Arbetet med att främja välbefinnandet utförs i första hand inom den gemensamma elev- och studerandevården. Barn, elever och studerande har rätt till individuell elev- eller studerandevård vid behov.

  • Barn, elever och studerande har rätt att avgiftsfritt få sådan elev- och studerandevård som deltagande i undervisningen förutsätter.
  • Elev- och studerandevården ska i första hand utgöras av förebyggande gemensamt elev- och studerandevårdsarbete som stöder hela gemenskapen.
  • Barn, elever och studerande har därtill rätt till individuell elev- och studerandevård. Den individuella elev- och studerandevården utgörs av stöd från en sektorsövergripande expertgrupp och elev- och studerandevårdstjänster, det vill säga skol- och studerandehälsovård (för barn i förskoleåldern rådgivningstjänster) och kurators- och psykologtjänster.
  • Elev- och studerandevården bygger på samarbete mellan barnen, eleverna, de studerande, vårdnadshavarna, personalen inom undervisningsväsendet och de anställda inom elev- och studerandevården samt samarbetsinstanserna.
  • Barn, elever och studerande har rätt till en fysiskt, psykiskt och socialt trygg lär- och studiemiljö.
En helhetssyn på elev-och studerandevården