Med gemensam elev- och studerandevård avses en verksamhetskultur som främjar barnens, elevernas och de studerandes
- lärande
- hälsa och välbefinnande
- sociala ansvar
- kommunikation
- delaktighet
- hälsosamma, trygga och hinderfria miljö.
Den gemensamma elev- och studerandevården är en uppgift som hör till alla som arbetar inom förskoleundervisningen, i skolan och vid läroanstalten. Uppgiften för var och en som arbetar tillsammans med barnen, eleverna och de studerande och personalen inom elev- och studerandevårstjänsterna är att i samarbete med vårdnadshavarna främja välbefinnandet hos barnen, eleverna och de studerande och i gemenskapen som helhet inom förskoleundervisningen, i skolan eller vid läroanstalten. Att stärka och underhålla barnens, elevernas, de studerandes och vårdnadshavarnas delaktighet är en viktig del av det gemensamma arbetet. En gemenskapsfrämjande verksamhetskultur stöder skolengagemang och trivsel och bidrar till uppkomsten av en trygg lär- och studiemiljö, medlemskap i en grupp och möjligheter att öva emotionella och kommunikativa färdigheter.
Personalen inom förskoleundervisningen, i skolan eller vid läroanstalten bär det primära ansvaret för välbefinnandet inom gemenskapen. Rektorn eller daghemsföreståndaren leder utvecklingen av verksamhetskulturen och det gemensamma arbetet för att främja välbefinnande.
Lärarna, ungdomsarbetarna i skolan och läroanstalten, skol- och läroanstaltscoacharna och andra anställda som inte är undervisningspersonal har en viktig roll vid genomförandet av den gemensamma elev- och studerandevården. De möter dagligen barn, elever och studerande i vardagen och stöder deras lärande och välbefinnande.
Enligt lagen om elev- och studerandevård (16 §) ska en anställd inom förskoleundervisningen, i skolan eller vid läroanstalten utan dröjsmål kontakta yrkesverksamma inom elev- eller studerandevården, det vill säga hälsovårdare, kurator, psykolog eller läkare, om hen bedömer att barnet, eleven eller den studerande behöver elev- eller studerandevårdstjänster. Som orsak till att man tar kontakt räcker det att man oroar sig över barnets, elevens eller den studerandes hälsa eller välbefinnande eller något annat problem som man observerat eller fått vetskap om. I första hand ska man kontakta elev- eller studerandevården tillsammans med eleven, den studerande och/eller vårdnadshavaren.
Arbetet med den gemensamma elev- och studerandevården ska genomföras i enlighet med den elevvårdsplan eller läroanstaltsspecifika studerandevårdsplan som gjorts upp för skolan eller läroanstalten.
Förskoleenhetens, skolans eller läroanstaltens elev- eller studerandevårdsgrupp
Förskoleenhetens, skolans eller läroanstaltens elev- eller studerandevårdsgrupp ansvarar för planeringen, utvecklingen, genomförandet och utvärderingen av den gemensamma elev- och studerandevården. Beslut om gruppens sammansättning, uppgifter och arbetssätt fattas lokalt. I elev- och studerandevårdsgruppen kan man diskutera till exempel atmosfär, arbetsro, mobbning, välbefinnande, hälsa, trygghet och delaktighet inom gruppen, klassen, studiemiljön eller gemenskapen. I gruppen diskuterar man hur man kan förebygga fenomen av olika slag och kommer överens om gemensamma sätt att ingripa. I elev- och studerandevårdsgruppen behandlas inte frågor som gäller enskilda barn, elever eller studerande. Även barn, elever, studerande, vårdnadshavare eller utomstående samarbetsparter deltar i behandlingen på det sätt som behandlingen av ärendet förutsätter. Gruppen kan även höra sakkunniga om det behövs.
Till elev- och studerandevårdsgruppens uppgifter kan till exempel höra att:
- samla in uppgifter som gäller välbefinnande från olika källor
- skapa strukturer och arbetssätt för den gemensamma elev- och studerandevården och det förebyggande arbetet
- utveckla och utvärdera den egna elev- och studerandevårdsgruppens tillvägagångssätt
- se till delaktigheten (inklusive barn, elever och studerande, vårdnadshavare, samarbetsparter)
- sätta sig in i utbildningsanordnarens plan för elev- eller studerandevården och förankra planen samt uppdatera den vid behov och göra eventuella preciseringar på enhetsnivå
- informera barnen, eleverna, de studerande, vårdnadshavarna, personalen och samarbetspartnerna om elev- och studerandevården
- se till att personalen är insatt och säkerställa att personalen har den kompetens som krävs för det gemensamma arbetet
- följa upp och utvärdera den gemensamma elev- och studerandevården.
- Förebyggande av frånvaro, systematisk uppföljning av frånvaro och ingripande vid frånvaro samordnas av den enhetsspecifika elev- eller studerandevårdsgruppen som en del av det gemensamma elev- och studerandevårdsarbetet.
- Tillvägagångssätten för att förebygga användningen av tobaksprodukter och andra rusmedel och ingripa vid användning ingår i utbildningsanordnarens elev- eller studerandevårdsplan. Planernas innehåll förverkligas av de enhetsspecifika elev- och studerandevårdsgrupperna.
- Planer för att skydda barnen, eleverna och de studerande mot våld, mobbning och trakasserier och en krisplan är en del av utbildningsanordnarens elev- eller studerandevårdsplan och planernas innehåll förverkligas av de enhetsspecifika elev- och studerandevårdsgrupperna.