Utbildningsanordnaren är skyldig att följa upp elevens frånvaro och meddela vårdnadshavaren om olovlig frånvaro. Då man granskar frånvaron och dess återverkningar är det skäl att minnas, att till skillnad från gymnasiestudier är det inte i lag bestämt om fullgörande av den grundläggande utbildningens lärokurs i antal timmar eller kurser. Frånvaro leder alltså inte i sig till att eleven stannar kvar i årskursen eller till att prestationer underkänns. Grunderna för att eleven ska stanna kvar i årskursen är om elevens prestation har underkänts i ett eller flera läroämnen som ingår i årskursens lärokurs eller att den allmänna skolframgången är svag.
Grunden för bedömning och vitsordsgivning är elevens kunnande i relation till de uppställda målen. För att ta reda på elevens kunnande ska olika provsituationer ordnas. Provsituationerna ska planeras och ordnas mångsidigt i enlighet med sätt på vilka eleven bäst kan visa sitt kunnande. Eleven har också rätt att i tidigt skede få det stöd hen behöver för lärande och skolgång om hen har inlärningssvårigheter eller har blivit efter i studierna på grund av frånvaro.